Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bilden i photoshop kontra facebook

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

När jag öppnar en bild i Photoshop och redigerar den tills jag är nöjd och sedan väljer att ladda upp bilden på facebook, twitter, flickr eller liknande så tycker jag att bilden ser mattare och tråkigare ut på internet.

Vad kan detta bero på?
Kan tänka mig att det är något så simpelt som en felinställd skärm men borde det ändå inte se likadant ut om jag öppnar i ps eller internet explorer?

Tacksam för svar snarast!

Vänligen, Gustaf

Förminska bilden till rätt storlek innan du laddar upp på fb, annars lär skärpan garanterat ta stryk. Skärp gärna efter förminskning ist för före

vad har ni för inställningar under colorsettings i photoshop? för stunden har jag adobe rgb ska jag ändra till srgb?

Nej det behöver du inte. Det du beskriver är arbetsprofilen.
Men det du ska ändra på är bildprofilen. Finns under EDIT -> Convert profile eller nåt sånt. Har inte programmet framför mig.

Där kommer det sedan upp en ruta där det står vilken profil bilden har och normalt så kommer sRGB som 1:a hands val.

Sök i forumet här för det finns massor av trådar om detta. Finns säkert mer utförlig förklaring.

/Stefan

Skall bilden till webb/internet så försök ha den sRGB hela vägen. Exempelvis om du kör Adobe Camera Raw, klicka på den blå länken längst ner o ändra till sRGB. Öppna dina färginställningar i photoshop, välj samma.

För att testa att du gjort rätt kan du välja Proof colors i Photoshops Viewmeny. Proof setup ska då vara "monitor RGB", kan funka med sRGB också.

Blir det en färgskiftning när du bockat för Proof colors så är det galet någonstans. Blir det samma bild, exportera en jpg och jämför samtidigt som du har photoshop öppet.

ANNONS
Götaplatsens Foto