Annons

Högre PPI på bilden i ACDSee Pro 3

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
Hej alla glada, har ett litet problem som jag brukar med, är så att jag fotar en del hockey och då i *.jpg problemet är det att bildbyrån vill gärna ha bilderna i 240-300 PPI
Men när jag lägger in bilden i datorn så ahr den ju 72ppi som grund och ahr ej hittat nå sätt att ändra på detta, fotar man i *.RAW så gör jag den ändringen i RAW konverteringen, men hur gör jag här,
kan man göra den ändringen enkelt i programmet, eller går det att ställa in i kameran(canon 7D) har letat men inte hittat nå.. börjar bli lite desperat nu då jag inte tycks komma någonstans med problemet.

Tycker det låter som om antingen du eller bildbyrån eller ni båda inte har full koll på begreppen. Läs den här artikelnsakta, noga och lugnt ett par gånger till att börja med. Återkom sen om du fortfarande har frågor.

Visst är det så att det kanske egentligen inte spelar någon jätte roll, men nu är det så att bildbyrån vill ha bilderna levererade på ett visst sätt och ja då är det svårt att börja bråka, och detta eftersom det är ju tänkt som trycksak till tex dagstidningar eller annat. så lite roll spelar det helt klart.

för övrigt upplevde jag nu senast att en bild som användes i dagspress, var kornig eller ja, hur man nu ska beskriva det, inte bra och om det då har med detta att göra eller något annat är ju svårt att säga.

så frågan kvarstår alltså, går det att ändra PPI inställningarna på ett smidigt sätt i kameran eller i programmet?

Visst är det så att det kanske egentligen inte spelar någon jätte roll, men nu är det så att bildbyrån vill ha bilderna levererade på ett visst sätt och ja då är det svårt att börja bråka, och detta eftersom det är ju tänkt som trycksak till tex dagstidningar eller annat. så lite roll spelar det helt klart.

Det spelar ingen roll alls! Det enda som spelar roll är antalet pixlar. Läs artikeln igen!

Hej alla glada, har ett litet problem som jag brukar med, är så att jag fotar en del hockey och då i *.jpg problemet är det att bildbyrån vill gärna ha bilderna i 240-300 PPI
Men när jag lägger in bilden i datorn så ahr den ju 72ppi som grund och ahr ej hittat nå sätt att ändra på detta, fotar man i *.RAW så gör jag den ändringen i RAW konverteringen, men hur gör jag här,
kan man göra den ändringen enkelt i programmet, eller går det att ställa in i kameran(canon 7D) har letat men inte hittat nå.. börjar bli lite desperat nu då jag inte tycks komma någonstans med problemet.

men ändra det i photoshop eller annat bildbehandlingsprogram om du inte hittar några inställningar i ditt rawprogram. Det är totalmängden pixlar som spelar roll, vilket ppi tal som står med i bildinfo har ingen betydelse, det är antalet pixlar i bilden som sedan kan delas ner i PPI , dvs upplösning /tum som visar hur stor bilden blir med ett visst PPI tal.

men ändra det i photoshop eller annat bildbehandlingsprogram om du inte hittar några inställningar i ditt raw program. Det är totalmängden pixlar som spelar roll, vilket ppi tal som står med i bildinfo har ingen betydelse, det är antalet pixlar i bilden som sedan kan delas ner i PPI , dvs upplösning /tum som visar hur stor bilden blir med ett visst PPI tal.

I raw konverteringen i PS är det inga problem, problemet kom nu när jag fotar hockey i *jpg format. och jag då inte hittar något sätt att ändra PPI enkelt och snabbt.

Sedan om det behövs eller inte må vara en annan sak men nu vill bildbyrån ha det så.

Skicka länken till bildbyrån, så kanske du löser det mer långsiktigt än att hålla på och ändra något som inte behövs.

Jag skickar bilder åt alla möjliga håll för användning på diverse olika sätt. Jag har inte behövt bry mig om PPI/DPI under det här seklet. Visst kan du anpassa dig till deras okunskap, med det känns som en bättre lösning att de ska anpassa sig till verkligheten.

Skicka länken till bildbyrån, så kanske du löser det mer långsiktigt än att hålla på och ändra något som inte behövs.

Jag skickar bilder åt alla möjliga håll för användning på diverse olika sätt. Jag har inte behövt bry mig om PPI/DPI under det här seklet. Visst kan du anpassa dig till deras okunskap, med det känns som en bättre lösning att de ska anpassa sig till verkligheten.

De ligger helt klart något i det, ska kolla med min kontakt där och se vad dom säger å så. frågan är ju vilka krav det kommer utifrån, från köpare å så,

men en följdfråga då, om det inte spelar någon roll, varför vill tryckerier å så vidare ha 300 PPI tex. då ska det ju inte spela någon roll där heller.

om det inte spelar någon roll, varför vill tryckerier å så vidare ha 300 PPI tex. då ska det ju inte spela någon roll där heller.

Det gör det inte heller! En "ensam" uppgift om PPI är totalt meningslös så länge den inte åtföljs av en storleksuppgift. Att t ex skriva 24x30 cm vid 300PPI är däremot meningsfullt!

I raw konverteringen i PS är det inga problem, problemet kom nu när jag fotar hockey i *jpg format. och jag då inte hittar något sätt att ändra PPI enkelt och snabbt.

Sedan om det behövs eller inte må vara en annan sak men nu vill bildbyrån ha det så.

vilken bildbyrå är det?

vilken bildbyrå är det?

Det är helt orelevant i detta läge, eftersom jag itne är ute efter att lägga något som helst ljus elelr så på dom, men i papprena enligt deras önskemol så vill dom ha denna inställning. ska skicka mail och höra mig för med dom och så då jag redan haft upo det mot dom för ett tag sedan så får mans e vad dom säger å så

ANNONS
Götaplatsens Foto