Annons

D900 efterföljaren till D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Ja, en hel del verkar tyda på det enligt nikonrumors.com. Spännande sa Bill, spännande är ordet sa Bull. Kanske är det bara ett rykte, men det verkar vara ett antal siter som skriver att batterigreppet till D300 samt D700 även skall passa D900 samt att de skyltar med det nya batteriet CS-ENEL3E som sägs vara till D900an.

http://nikonrumors.com/2008/07/02/thom-hogan-nikon-d900.aspx
http://nikonrumors.com/2010/01/03/nikon-d900-rumor-continuation.aspx
http://nikonrumors.com/2010/01/06/more-products-for-nikon-d900.aspx
http://nikonrumors.com/2010/01/04/nikon-d900-accessories-part-3.aspx
http://nikonrumors.com/2010/01/01/new-year-new-rumor-nikon-d900.aspx

Nå, vi kan väl gissa lite i alla fall. Naturligtvis är det en uppföljare på väg, även om tiden tills den finns i handeln säkert är uppåt 8 månader.

Jag gissar att den kommer att ha en sensor som ligger mellan D3S och D3X, på typ 18-20 miljoner pixlar. Den är säkert minst lika klumpig som D700, vilket gör den helt ointressant för mig. Jag ser ingen anledning utom vikt att vilja ha något annat än D700 på typ 20 år framöver.

Nå, vi kan väl gissa lite i alla fall. Naturligtvis är det en uppföljare på väg, även om tiden tills den finns i handeln säkert är uppåt 8 månader.

Jag gissar att den kommer att ha en sensor som ligger mellan D3S och D3X, på typ 18-20 miljoner pixlar. Den är säkert minst lika klumpig som D700, vilket gör den helt ointressant för mig. Jag ser ingen anledning utom vikt att vilja ha något annat än D700 på typ 20 år framöver.

Video hade faktiskt varit trevligt, annars håller jag med dig att D700:an har det man behöver.

/Karl

Det där är en F100 så vitt jag kan se. Jag hade i och för sig inte haft något emot en digitalkamera i det formatet, eftersom den är smidigare än D700 och har bättre sökare.

Sanolikheten att dom skulle plocka bort en av knapparna bredvid objektivet är nog näst intill noll. Så det är helt säkert inte D900 på bilden.

/Karl

Det är ju ett klistermärke med D900 betäckningen, vilket jag tycker ser rätt uppenbart ut.

I vilket fall som helst hoppas jag på en D700 uppföljare, så jag kan lägga vantarna på en "billig" begagnad d700.

I vilket fall som helst hoppas jag på en D700 uppföljare, så jag kan lägga vantarna på en "billig" begagnad d700.

Jag med...

men detta ämne är intressant ur fler perspektiv. Vi är rätt många nu som har "landat". Dvs att jag har svårt att se vad tillverkarna skall ta fram för att viljan till uppgradera överstiger kostnaden. Jag kommer alltså att köpa en D700 som begagnad när ersättaren kommit ut men efter det? Detta måste innebära ett jätteproblem för tillverkarna. De måste ju sälja för att överleva.

Film är i dagsläget ointressant för mig men om den ändå finns i kameran så skulle jag inte tacka nej.
Formatet på D700/D300 är perfekt för det jag använder den till. Jag har flera andra att välja mellan när kompaktare format behövs.
Vad mer? EVF kanske men till vilken nytta för mig som konsument? Jag har inget emot den i sak men den ger mig i dagsläget inget mervärde.

Jag tror i och för sig att vi kommer att se en ordentlig omdaning på formaten. EVF kommer garanterat och det tillåter ju ett helt annat formspråk än dagens. Dagens kameror ser ju i princip fortfarande ut som de gör pga filmen....

Idéer? Någon?

Update. Jag skulle glatt köpa en digital FM3:a. Dvs en liten högkvalitativ kamera. Inte för att ersätta mina D300/D700 som jag också behöver för viss fotografering utan som ersättare till kompakterna jag tar med mig när mindre format önskas

Senast ändrad:
Detta måste innebära ett jätteproblem för tillverkarna. De måste ju sälja för att överleva.

De e lugnt - du behöver inte ligga sömnlös och oroa dig över det! ;)

Jag och en lång rad andra naturfotografer m.fl. kommer att börja dregla rejält när Nikon släpper en snabb, högupplöst FF i smidigt format - var så säker!

De e lugnt - du behöver inte ligga sömnlös och oroa dig över det! ;)

Jag och en lång rad andra naturfotografer m.fl. kommer att börja dregla rejält när Nikon släpper en snabb, högupplöst FF i smidigt format - var så säker!

Sömnlöshet ligger inte för mig, Jag lovar :)

Men jag förstår inte riktigt behovet av en 24MP kamera jämfört med tex D700. Skillnaden är minimal i praktiken. På skärm syns skillnaderna tydligt i 100% men i praktiken ?!?

För min egen del så skriver jag glatt ut mina bilder tagna med D300 i format upp till 2 x 1,4 meter. Absolut inga problem med upplösningen. Visst interpolerar jag kraftigt men slutresultatet blir ju ändå kalasbra så ...... men varsågoda! För mig innebär det ju bara att era D700 blir billiga när ni uppgraderar till något som i alla fall jag inte behöver. :)

Klart att jag i grund och botten förstår det hela i teorin men när praktiken inte stämmer överens med teorin så......är det bortkastade slantar för mig. Jag skulle mycket hellre se att tillverkarna la framgångarna inom sensorteknologin på att minska bruset än öka antalet pixlar. Skulle också gärna se att de plockade bort AA filtret. Det hela beror på att jag redan har fått fler pixlar än vad jag behöver för mina utskrifter.Får jag ut snygga 1,5 meters förstoringar idag så ser jag ett ytterst litet behov av fler pixlar (för detta ändamål skall jag väl ocksåp lägga till). Fler pixlar går ju att använda till annat än utskrifter.... Pixelbinning för att ta ett exempel.

Men jag förstår inte riktigt behovet av en 24MP kamera jämfört med tex D700. Skillnaden är minimal i praktiken. På skärm syns skillnaderna tydligt i 100% men i praktiken ?!?.

Jag tycker inte att skillnaden mellan 12 och 24 MP är minimal, och jag tycker inte heller att skillnaden i motivupplösning (ni vet vad jag menar) är obetydlig om jag skulle gå ner från D300 till D700.

Däremot kan man förstås tycka att 12MP i en FF är fullt tillräckligt, lika väl som någon kan tycka att 5 är nog samtidigt som andra inte ens nöjer sig med 24 - men det är ju helt och hållet beroende på vad och hur man fotograferar. Jag har aldrig känt något behov av färdiga bilder som är större än 12 MP, däremot fotograferar jag ofta i situationer då jag inte fritt kan välja hur jag ska fördela mina pixlar över motivet, och i slutändan kan bli tvungen att beskära bilden. Jobbar man annorlunda, t.ex. med porträtt eller landskap, blir slutsatsen naturligtvis en helt annan.

däremot fotograferar jag ofta i situationer då jag inte fritt kan välja hur jag ska fördela mina pixlar över motivet, och i slutändan kan bli tvungen att beskära bilden. .

Ett verkligt och reellt behov som jag givetvis har full förståelse för...... Min vardag ser dock oftast inte ut på det sättet. Visserligen lyckas jag inte heller att varje gång pricka rätt. Speciellt när jag fotograferar mina motocrossmotorcyklar. Det går så ruskigt snabbt så att ofta blir det på känn men fortfarande klarar jag mig finfint med de 12MP jag har idag.

Jag tycker inte att skillnaden mellan 12 och 24 MP är minimal, och jag tycker inte heller att skillnaden i motivupplösning (ni vet vad jag menar) är obetydlig om jag skulle gå ner från D300 till D700. .

Jo det anser jag den vara. Minimal alltså och då i praktiken. Inte i någon enda bild jag har sett utskriven i max A3 har jag kunnat se någon skillnad i upplösning mellan D3X och D700. Jag har provat med en hel del bilder. Givetvis ökar skillnaderna när utskrifterna blir större men väger jag in det längre betraktningsavståndet på större bilder så försvinner skillnaderna igen. Mina bilder används i praktiken på tre olika sätt: Utskift i max A3 format. Utskrift i jätteformat, från 1 till 2 meter på den längsta sidan samt på webben. I inget av dessa fall "lider" jag av mina modesta 12MP.......

Jag anser även att skillnaderna är mycket små även på skärm. Givetvis syns skillnader i 100-200% men vem ANVÄNDER sina bilder på det sättet? Att pixelpeepa är kul och lärorikt (även jag gör det ofta) men det betyder inte att jag ANVÄNDER mina bilder på det sättet. Det är i alla fall definitivt inte värt mellanskillnaden för att pixelpeepa.

Allt ovanstående gäller för mig. Det betyder inte att det är samma sak för någon annan......

Senast ändrad:
Förutom prylbegäret då ;)
Nä, den fronten täcker jag med objektivbyten;-) De saker jag saknar hos själva kameran kommer kanske aldrig. Gör man en liten FF så blir det säkert med elektronisk sökare, och då kommer det dröja 10 år innan den är lika bra som en optisk är idag. Eller så blir det nån löjlig specialutgåva för samlare som kostar hundra lakan.

Vore det inte för att det är bökigt att få ner bilderna på datorn så skulle jag skita i det digitala och köra analogt. Där finns ju allt jag vill ha, utom "lågt brus". Men å andra sidan är "bruset" inte fult, så då är det skitsamma. ISO 3200 verkar gå utmärkt på film om man gör rätt.

Det är kul med teknisk utveckling, men ganska tröttsamt att den sällan går åt det mest rationella hållet. Allt blir bara kompromisser för att även klåparna ska bli nöjda.

Det är kul med teknisk utveckling, men ganska tröttsamt att den sällan går åt det mest rationella hållet. Allt blir bara kompromisser för att även klåparna ska bli nöjda.

Blir det aldrig tröttsamt att ha världsbild som gör att alla som har andra behov och önskemål än du är irrationella klåpare?

Sömnlöshet ligger inte för mig, Jag lovar :)

Men jag förstår inte riktigt behovet av en 24MP kamera jämfört med tex D700. Skillnaden är minimal i praktiken. På skärm syns skillnaderna tydligt i 100% men i praktiken ?!?

För min egen del så skriver jag glatt ut mina bilder tagna med D300 i format upp till 2 x 1,4 meter. Absolut inga problem med upplösningen. Visst interpolerar jag kraftigt men slutresultatet blir ju ändå kalasbra så ...... men varsågoda! För mig innebär det ju bara att era D700 blir billiga när ni uppgraderar till något som i alla fall jag inte behöver. :)

Klart att jag i grund och botten förstår det hela i teorin men när praktiken inte stämmer överens med teorin så......är det bortkastade slantar för mig. Jag skulle mycket hellre se att tillverkarna la framgångarna inom sensorteknologin på att minska bruset än öka antalet pixlar. Skulle också gärna se att de plockade bort AA filtret. Det hela beror på att jag redan har fått fler pixlar än vad jag behöver för mina utskrifter.Får jag ut snygga 1,5 meters förstoringar idag så ser jag ett ytterst litet behov av fler pixlar (för detta ändamål skall jag väl ocksåp lägga till). Fler pixlar går ju att använda till annat än utskrifter.... Pixelbinning för att ta ett exempel.

Fler pixlar ger mycket annat än utrymme att skriva ut stort med minskat behov av interpolering:

1) möjlighet att minska på eller helt ta bort AA-filtret då risken för moiré minskar,

2) mindre brus vid samma bildstorlek,

3) finare detaljer i högfrekventa motiv,

4) bättre effektiv räckvidd vid samma brännvidd.

Men fler pixlar ger också

5) större filer med ökade krav på på hård- och mjukvara,

6) högre krav på optik för maximal prestanda,

7) ökad risk för diffraktion,

8) större krav på fotografens teknik handhållet (fokusering, stadighet) och på stativ.

Pixelbinning är intressant men frågan är om inte en non bayer sensor är mer givande i längden:

http://www.echenique.com/index.php/...inning-and-the-future-of-digital-photography/

En enklare metod är att nyttja Photoacute (http://www.photoacute.com/studio/index.html) vilket ger möjlighet till att ta en serie handhållna blder i sekvens och uppnå

a) effektiv brusreduktion med högre S/N,

b) förbättring av DR/kontrastomfång (genom att använda exponeringsgaffling)

c) superupplösning,

d) utvidgat skärpedjup genom "Focus Stacking".

Förhoppningsvis kommer utvecklingen gå emot att vi får både fler pixlar och bättre bildkvalitet även på höga ISO-tal (D4 med 18 MP, D400 med 16-18 MP och D4X med 32-36 MP). Ett ISO- steg utökad bildkvalitet per kamerageneration är lovvärt (D2x ISO 800 = D300 på ISO 1600 = ISO 3200 på D400? eller ISO 3200 på D3/D700 = ISO 6400 på D3s = ISO 12800 på D4?). Då kan vi ta bilder med högre kvalitet på samma höga ISO-tal som tidigare eller välja ett steg högre ISO och då blända ner ett steg eller korta ner slutartiden. Om priset per pixel sjunker samtidigt som kvaliteten ökar är det en positiv utveckling.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto