Annons

Hur "bota" förvrängning med vidvinkellins

Produkter
(logga in för att koppla)

Krillekralle

Aktiv medlem
Anv ofta Sigma 17-70 för interiör- och stadsbilder med min Sony Alfa 700. I ytterläget 17 lutar förstås väggarna. Vilket program kan jag anv för att korrigera detta? Jag är ovillig skaffa Photoshop C4 som är dyrt och tydl lite svårbemästrat. Finns det inget enklare? Lightroom 3 fung tydligen inte enl vad jag läst. Aperture? Troligen inte heller. Elements? Annat? Använder Mac.

Tacksam hjälp.

I Elements kan du förskjuta bilden åt olika håll, bl a räta upp väggar. /FW

Vilken version har du? Jag har Elements 3 för Mac (ännu ej installerad). Tror du den fungerar?

Jag kör den för Windows men det har vad jag vet funkat sedan version 5, kanske tidigare också. Där väljer jag Omforma under Bildmenyn och sedan något av verktygen där, minns inte vilket.

/FW

PTLens är ett billigt program som automatiskt fixar distorsion och kromatisk abberation för de flesta objektiv, bara de finns i programmets databas. I det kan man enkeklt räta upp perspektiv också. Jag kör det inifrån Lightroom men det går nog att använda inifrån andra program också.

http://epaperpress.com/ptlens/

Licensen kostar 25 dollar.

PTLens till Mac?

PTLens är ett billigt program som automatiskt fixar distorsion och kromatisk abberation för de flesta objektiv, bara de finns i programmets databas. I det kan man enkeklt räta upp perspektiv också. Jag kör det inifrån Lightroom men det går nog att använda inifrån andra program också.

http://epaperpress.com/ptlens/

Licensen kostar 25 dollar.

Använder du Mac?

PS Vilken kanonbild på Djurgårdsfärjan i dimma. Jag iakttar den ofta från mitt fönster men så vacker har jag aldrig sett den.

Jag använder PC men PTLens fungerar för Mac enligt hemsidan.

Tack för kommentaren om bilden! Det var en dag med väldigt vacker dimma och jag pasade på att plåta lite. Bilden togs från en mötande färja.

Att väggar lutar låter mer som om du inte har kameran i nivå. Om väggarnas linjer är böjda kan man fixa det med ptlens som föreslagits tidigare.

Att väggar lutar låter mer som om du inte har kameran i nivå. Om väggarnas linjer är böjda kan man fixa det med ptlens som föreslagits tidigare.

Det är inte alltid man kan ha kameran i våg. Ett vanligt exempel är husbilder i en stad. Då får man ta till den "riktiga" lösningen - ett skiftobjektiv - eller "fusk", som Ptlens-programmet eller annat bildhanteringsprogram.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto