Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa D90-foton på platt-Tv

Produkter
(logga in för att koppla)

Niknab

Ny medlem
Min far har nyligen köpt en D90 men TV:n säger att det är en okänd enhet när han ansluter via USB:n. Min D80 hittas utan problem och kommer direkt upp med rätt namn på skärmen, likaså syrrans D40. Har uppdaterat programvaran i TV:n men problemet kvarstår. TV:n är en Philips inköpt 2008, modellnr 42pfl5603, och var inte någon billig variant då. Jag fnular på om det är någon inställning på kameran som måste till för att det ska fungera. Kamerans Meny-skärm syns bra på TV:n men inga bilder.
Tacksam för hjälp! /Niklas

Antar att det är HDMI du menar, inte USB...

Det som kan strula är inställningarna för upplösning, som normalt sett står på "Auto", Samt om det finns något klödd med TV angånende PAL/NTSC-standard. Prova att ställ ner på 720P manuellt som första åtgärd. Inställningen ligger under "meny", "setup". Kolla sedan så att valt TV-system är "PAL".

[edit]
Tittade en gång till på din text... Du MENAR verkligen USB? Isf använder du TV'ns egen egen bildvisare (inget fel med det iofs) - och då har du problem - D90 kan bara användas som PTP, inte som "mass storage device". Detta är skillnaden - TV'n känner antagligen inte igen kameran då.

Tipset är att köpa en billig kortläsare (100-150kr på Kjelloco, ClasOhlson, JapanPhoto t.ex) så slipper du ha kameran vid TV'n. Ploppa ur minneskortet, sätt det i läsaren (som lika bra kan sitta i TV'n hela tiden, sätt den med monteringstejp på baksidan eller nåt...).
[/edit]

Antar att det är HDMI du menar, inte USB...

Det som kan strula är inställningarna för upplösning, som normalt sett står på "Auto", Samt om det finns något klödd med TV angånende PAL/NTSC-standard. Prova att ställ ner på 720P manuellt som första åtgärd. Inställningen ligger under "meny", "setup". Kolla sedan så att valt TV-system är "PAL".

[edit]
Tittade en gång till på din text... Du MENAR verkligen USB? Isf använder du TV'ns egen egen bildvisare (inget fel med det iofs) - och då har du problem - D90 kan bara användas som PTP, inte som "mass storage device". Detta är skillnaden - TV'n känner antagligen inte igen kameran då.

Tipset är att köpa en billig kortläsare (100-150kr på Kjelloco, ClasOhlson, JapanPhoto t.ex) så slipper du ha kameran vid TV'n. Ploppa ur minneskortet, sätt det i läsaren (som lika bra kan sitta i TV'n hela tiden, sätt den med monteringstejp på baksidan eller nåt...).
[/edit]

Tack för svar! Jo jag menade faktiskt USB-anlutningen. HDMI-kabel medföljer inte som standard men USB ska ju också kunna fungera. Ska studera de övriga inställningstipsen du gav. Separat kortläsare känns mer som en nödlösning. Det du säger angående "mass storage device", är det en nyhet på D90 modellen att den funktionen är borttagen? På D80:n finns denna funktion med. Konstigt, i de flesta fall brukar ju teknikutvecklingen mer lägga till än ta bort funktioner och möjligheter.
/Niklas

Jag vet inte hur det är på D3000/D5000 - men D90 har inte denna valmöjlighet vet jag. D80 hade. Så det kan bli svårt för TV'n att "hitta" kameran...

Min far har nyligen köpt en D90 men TV:n säger att det är en okänd enhet när han ansluter via USB:n.

...eftersom D90 enbart stöder USB-profilen PtP och inte MassStor så funkar det inte tillsammans med de flesta Mediaenheter.

Både Canon och Nikon har börjat ta bort MassStor från sina kameror, och jag kan verkligen inte begripa varför.

...eftersom D90 enbart stöder USB-profilen PtP och inte MassStor så funkar det inte tillsammans med de flesta Mediaenheter.

Både Canon och Nikon har börjat ta bort MassStor från sina kameror, och jag kan verkligen inte begripa varför.

..åsså glömde jag raden jag egentligen tänkte skriva

Ja, det stämmer att D80 och D200 har MassStor-profilen, men senare hus har enbart PtP.

Separat kortläsare känns mer som en nödlösning.

Om du vill testa med extern kortläsare, se till att skaffa en som ENBART har ett fack för just den minnestyp du vill läsa. De flesta TV-apparater och liknande stöder inte kortläsare som mappar flera enhetsbokstäver.

Tack!

Tack så mycket för alla goda råd! Jag har förstått att Nikon tagit bort funktionen Mass Storage till förmån för HDMI-anslutning. Kanske det kan vara rimligt att inte lasta på för mycket teknik som ändå inte används, då blir det väl en fråga om prioritering. Brorsan har nu köpt en HDMI-kabel till farsgubben så problemen borde förhoppningsvis vara lösta i och med den.

Mvh
Niklas N.

ANNONS