Annons

Detta med "gula lappar"?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Fick tipset av en som köpte Canonobjektiv av mig att man skulle se till att få "gula lappar" med Nikonobjektiv. Såna ville folk ha om man skulle sälja begagnat. Nu har jag köpt mitt första Nikonobjektiv, en liten begagnad 50/1.8 som jag kan sitta och pussa på, i väntan på min D700 ;) Tittade på den gula lapp som fanns med, och det var ju bara typ en garantilapp som gällde det första året. Dessutom bara för den som köpt det nytt. Varför skulle dessa lappar vara viktiga vid beg. köp?

Garantin spelar som sagt ingen roll om det har gått mer än ett år och eftersom ytterst få butiker stämplar "gula lappen" vid köpet har den inte heller någon kvittofunktion eller liknande. Utan datum och stämpel på lappen gäller knappast garantin heller utan butikskvittot.

Däremot kan jag se kartong och gul lapp som ett positivt tecken i den bemärkelsen att de minskar risken för att det är stöldgods. Vid inbrott kan naturligtvis allt stjälas men hur många har kameraväskan stående bredvid kartongerna och garantipapprena? Pelle Tjackpundare rycker troligen bara åt sig det som ser dyrt ut, t.ex. kameran, han letar knappast vidare efter kvitton och dylikt.

Garantin spelar som sagt ingen roll om det har gått mer än ett år och eftersom ytterst få butiker stämplar "gula lappen" vid köpet har den inte heller någon kvittofunktion eller liknande. Utan datum och stämpel på lappen gäller knappast garantin heller utan butikskvittot.

Däremot kan jag se kartong och gul lapp som ett positivt tecken i den bemärkelsen att de minskar risken för att det är stöldgods. Vid inbrott kan naturligtvis allt stjälas men hur många har kameraväskan stående bredvid kartongerna och garantipapprena? Pelle Tjackpundare rycker troligen bara åt sig det som ser dyrt ut, t.ex. kameran, han letar knappast vidare efter kvitton och dylikt.

OK, gula lappen egentligen helt betydelselös då, och har bara samma funktion som förpackningar etc. Tack för svar!

OK, gula lappen egentligen helt betydelselös då, och har bara samma funktion som förpackningar etc. Tack för svar!

Jag har inte fått med den gula lappen med några objektiv jag köpt begagnat, och dom har fungerat kanon i alla fall.
D700 är en otroligt bra kamera att sätta äldre objektiv på.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto