Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
eos 50d + äldre ef 28-50
- Trådstartare njon
- Start datum
Rapidhour
Aktiv medlem
ok tack....Det kanske är ett ganska mediokert obj på detta hus eller håller dessa äldre kitobjektiv ungefär samma klass som de nya? Vet ju att det blir en brännviddsförlängning, men kan ju vara ok att börja med kanske. mvh Nils
Jag har ingen erfarenhet av ditt objektiv, men det duger säkert,
om inte annat till att lära känna din "nya" kamera med.
Jag kör själv med 50d, som jag trivs mycket bra med, är nog det
Canon-huset på marknaden just nu där man får mest för slantarna,
nästa steg blir ju 7d och då är priset det dubbla !!
Jo brännvidsförlängning blir det, ca 45-128 mm, vilket är ganska
ok att springa runt med, om man klarar sig utan vidvinkelbiten.
På min 50d sitter för det mesta en EF 24-105 och det är inte så
stor skillnad.
Lycka till !
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
jag har också ett gammalt ef 28-80 från min EOS 300 och jag har för skojs skull provat det med mina 5d, nya och gamla. Jag tycker att resultatet blir förvånansvärt bra, hade väntat mig att det skulle bli urdåligt, men inte alls så. Naturligtvis blir det bäst om du bländar ner lite, men på bländare 8 är det helt användbart, och krävs nog en del uppförstoring för att kunna se några större skillnader gentemot bättre optik.
nivas
Aktiv medlem
Hej! Funderar på att köpa en 50d och till en början använda mitt äldre ef 28-50 som satt på min gamla eos 300 analog. Fungerar autofokusen tillsammans med det nya huset....Kanske någon vet? mvh N
28-80'an är inte alls hopplöst dålig, men förvänta dig inte underverk.
Om du inte har några andra objektiv så är det nästan tjänstefel att inte köpa kameran med kitobjektivet 18-55.
Igel
Aktiv medlem
Jag lånade ett 28-80 eller 28-90 (??) från en kompis. Jämfört med mitt 18-55 is så är det mkt mjukare. Bägge funkar hyggligt från f8, men jag blev aldrig riktigt nöjs nånstans med hans optik..
En 18-55 is finns bla på säljes för 850kr, och då har du en mer användbar zoom dessutom.
Detta testades på min 50d.
En 18-55 is finns bla på säljes för 850kr, och då har du en mer användbar zoom dessutom.
Detta testades på min 50d.
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
J
Jo brännvidsförlängning blir det, ca 45-128 mm, vilket är ganska
ok att springa runt med, om man klarar sig utan vidvinkelbiten.
Brännvidden förändras inte, såvida de optiska lagarna har ändrats de sista timmarna. 28-80 mm brännvidd är och förblir 28 - 80 oavsett sensorns storlek.
Rapidhour
Aktiv medlem
Brännvidden förändras inte, såvida de optiska lagarna har ändrats de sista timmarna. 28-80 mm brännvidd är och förblir 28 - 80 oavsett sensorns storlek.
Är det ett försök att vara lustig eller ? Är det uttrycket "brännviddsförlängning" du stör dig på, som
trådskaparen själv var FÖRST med att använda i denna tråd, se nedan.
Jag är övertygad om att de flesta förstår precis vad som menas med uttrycket i det här sammanhanget.
Men har du något bättre uttryck, så låt oss höra det istället.
"ok tack....Det kanske är ett ganska mediokert obj på detta hus eller håller dessa äldre kitobjektiv ungefär samma klass som de nya? Vet ju att det blir en brännviddsförlängning, men kan ju vara ok att börja med kanske. mvh Nils"