Annons

Boktips för svartvit fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag är i första hand ute efter böcker som behandlar sådant som komposition och ljus etc (gärna med mycket bildexempel), dvs. som inte är fokuserade på efterbehandling och den digitala processen.

En sökning på Adlibris (black + white + photography) gav 60 träffar träfflista, så lite hjälp med sållningen är vad jag skulle behöva. Sedan fick jag också en intressant träff med en sökning på svenska, Svartvit fotografi

Jag är i första hand ute efter böcker som behandlar sådant som komposition och ljus etc (gärna med mycket bildexempel), dvs. som inte är fokuserade på efterbehandling och den digitala processen.

En sökning på Adlibris (black + white + photography) gav 60 träffar träfflista, så lite hjälp med sållningen är vad jag skulle behöva. Sedan fick jag också en intressant träff med en sökning på svenska, Svartvit fotografi

Hej Karl!
Utan att veta hur mycke du vet om fotografering och då även analog dito så kan du få två tips på svenska:
- Den stora fotoguiden, National geographic, forum ISBN 91-37-11914-1. I denna bok ger några av världens bästa fotografer tips om fotografering. Men också en mycket bra och grundlig genomgång av fotografiska begrepp.
- Foto min hobby, Pär Lundqvist, Natur och Kultur ISBN 91-27-35095-9. Denna bok är närmast en klassiker för fotokunskap. Har kommit ut i ett antal nya versioner.
Dåda dessa borde finns att köpa om inte så finns dom säkert på biblan.
Det finns egentligen hur mycket böcker som helst som tar upp ämnet fotografering från grunden.
Hoppas att det var det du frågade om .

Hej. En hel del böcker hittar Du hos l-foto i Vansbro. http://www.l-foto.se/ Har nämnda bok av Per Lundqvist men även Jan Olov Westerlunds böcker och många fler inom olika analoga ämnen.

Nu gissar jag lite generellt.
I princip kan du rata alla böckerna som heter ngt med digital, de handlar nog mest om teknik.

Den svenska boken handlar om analog fotografi, glöm den för dig som är digital.

Det finns en engelsk tidning som heter Black & White Photography.
Den är riktigt bra och inte speciellt dyr att prenumerera på.

TIdningar som dessa är kanske inte bäst på att ge handfasta tips på HUR man skall komponera för att det skall bli "bäst".
Däremot så visas mycket och bra svartvit fotografi.

Sedan råkar det vara som så att det just nu är en serie av artiklar som Harminder Singh, en fotograf, har skrivit.
Serien heter 10 steps to taking greater pictures.
Numret som kom i brevlådan idag, Issue 110, bör innehålla del 8 och sedan är det bara att räkna bakåt. Gamla nummer går enkelt att efterbeställa.

Ofta tycker jag att många böcker saknar ett fint tryck för svartvitt.
Men B+W Photography har ett riktigt fint tryck och du får influenser från många håll.

Det bästa är att gå på BRA utställningar, tyvärr finns det väldigt få sådana i Sverige.
De mest fantastiska kopior jag har sett är Robert Mapplethorpe´s blombilder på 1x2 meter.
Ett par privatägda Ansel Adams.
En utställning av Duane Michels på Lousiana i Danmark.
London är nog den bästa staden i Sveriges närhet.

Sedan finns det riktigt fina böcker men de är svindyra.
Herb Ritts, Sebastiao Salgado (Han har tackat ja och kommer till fotofestivalen i Mullsjö 2011)
Mapplethorpe, Imogen, Steichen, Ray, Penn..... Det tar aldrig slut.

Ett annat klockrent tips är att gå med i en fotoklubb.
Vi, vår klubb, tävlar varannan månad påsikt, varannan digitalt.
Här kan man vädra sina åsikter om bilder och bli sågad jämns med fotknölarna ibland.

Är den som vår klubb så har den ett litet bibliotek också, men böcker är dyra så det är inte så stort. Och tyvärr har en hel del böcker försnillats med åren. Jag hann aldrig läsa Salgados "Workers" innan den försvann. Men kanske kan jag köpa mig en egen kopia 2011 när han kommer hit OCH få den signerad.

Rekommenderar "The Art of Black and White Photography" av John Garret.

Det är en bok som jag ständigt kommer tillbaka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto