Annons

Förlorar detaljer vid konvertering till sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Muerto

Aktiv medlem
Tjena,

När jag konverterar bilder från PS (eller Lightroom) till sRGB (webexport eller vanligt sparande) tappar allt i bilden som är rött alla detaljer och blir en jämnröd nyans helt utan skuggor och annat. Helt enkelt som att man tagit hinkverktyget och splashat i valfri röd färg med ganska hög tolerans.

Väljer jag att inte konvertera till sRGB utan istället embeddar färginformationen i bilden (embed color profile) verkar det bli som det ska - även när jag tittat på andra skärmar.

Det känns dock som att det här arbetssättet kan leda till alla möjliga problem? Hur löser jag det?

(Hoppas att det är rätt forum nu, men jag tyckte att det kändes programrelaterat mer än något annat.)

Tjena,

När jag konverterar bilder från PS (eller Lightroom) till sRGB (webexport eller vanligt sparande) tappar allt i bilden som är rött alla detaljer och blir en jämnröd nyans helt utan skuggor och annat. Helt enkelt som att man tagit hinkverktyget och splashat i valfri röd färg med ganska hög tolerans.

Du tar upp ett väsentligt problem och det är inte programrelaterat utan har med färghantering rent generellt. De röda färgerna som försvinner ligger utanför det omfång som kan återges av sRGB. Om du ska skicka bilden till någon som använder ett färghanterat program, som Photoshop, så är det betydligt bättre att bädda in färgprofilen istället för att konvertera.

Om du däremot ska lägga upp bilden på webben så kommer de flesta, som sitter på skärmar med omfång som är snävare än Adobe RGB, att uppleva dina bilder som bleka om du inte konverterar till sRGB. De som sitter på en skärm med ett omfång som är jämförbart med Adobe RGB tycker att dina bilder ser OK.

Stefan

Problemet är ju att om jag konverterar till sRGB ser ju bilderna skit ut på både min skärm och på andras. Så mycket detaljer kan inte försvinna.

Visst blir bilderna färgstarka och trevliga på webben i srgb, men det hjälper ju inte när allt rött i bilden får en enda hemsk nyans. Det ser ganska dumt ut när folks röda tröjor ser ut att vara ditmålade i paint. Då föredrar jag att de är bleka.

Finns det något sätt att få det röda att inte se ditmålat ut och ändå leverera bilderna på webben i sRGB vore det grymt - det ser trots allt bättre ut i alla andra avseenden. Jag går bet på det, både i CS4 och i Lightroom.

Problemet är ju att om jag konverterar till sRGB ser ju bilderna skit ut på både min skärm och på andras. Så mycket detaljer kan inte försvinna.

Visst blir bilderna färgstarka och trevliga på webben i srgb, men det hjälper ju inte när allt rött i bilden får en enda hemsk nyans. Det ser ganska dumt ut när folks röda tröjor ser ut att vara ditmålade i paint. Då föredrar jag att de är bleka.

Finns det något sätt att få det röda att inte se ditmålat ut och ändå leverera bilderna på webben i sRGB vore det grymt - det ser trots allt bättre ut i alla andra avseenden. Jag går bet på det, både i CS4 och i Lightroom.

Jag har skrivit om detta i senaste numret av Fotografisk Tidskrift. Det är ju ett problem som inte bara dyker upp vid konvertering till sRGB, utan kanske framförallt vid konvertering till CMYK inför en tryckning.

I korthet kan man beskriva det som att man först använder Photoshops softproof-funktion så att man kan se hur bilden ser ut innan konverteringen, sedan minskar mättnaden i de röda färgerna med ett justeringslager (nyans/mättnad, selektiv färgkorrigering eller blanda kanaler). Det medför dock att alla röda färger, även de blekare, minskar i färgmättnad. Därför lägger jag sedan en lagerstil där jag använder Blanda om enligt dessa inställningar.

Bilagor

• lagerstil.jpg
    lagerstil.jpg
    22.2 KB · Visningar: 218
ANNONS
Götaplatsens Foto