Annons

Piratpatroner från InkClub - Okej eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Har en Canon Pixma iP4200. Märker att om jag ska köpa nya originalpatroner så kan jag lika gärna (med någon hundralapps tillägg) köpa en ny skrivare eller multifunktionsskrivare med samma prestanda (ex. MP550).

Men så vet jag att InkClub finns och de har ju bläckpatroner som fungerar istället för Canons original. Dock har jag för mig att bläcket är av en helt annan typ än de i Canons originalpatroner. Minns dock inte hur det diffar.

Är det stor diff, och hur är det vid fotoutskrifter på fotopapper (från Canon)? Är piratpatroner mer för generell text och grafik? Någon som testat och jämfört? =)

Mvh
Fredrik
 

Essen

Aktiv medlem
Såg ett reportage om just färgskrivare och bläckpatroner och en tekniker från HP intervjuvades och han sade att piratpatroner har annat pigment och eventuell annan viskositet som kan påverka färgens kvalité på lite olika sätt, bl.a. dess beständighet och täckningsförmåga. Jag tycker inte det låter helt orimligt, även om det kommer från HP.

Jag skulle kansk använda mig av piratpatroner till färgutskrifter som inte har något egentligt värde, typ inbjudningskort eller liknande. För fotpgrafier skulle jag nog välja original.

Men det är rent hypotetisk i mitt fall eftersom jag inte har egen färgskrivare. Framkalla via nätet i stället.
 

snowbear

Aktiv medlem
nej nej nej och åter nej.
visst kan det finnas bättre pirater och sämre jag har köpt ibland senast till min iP2000 skulle skriva ut en liten svartvit bild den blev lila/blå färgen var inte ens nästan svart. vanliga färg utskrifter bleka och livlösa.
sen är dom betydligt mindre fyllda ? eller så far det ut mer vid utskrifter då dom töms fort.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Leta lite i forumen, frågan är inte ovanlig, ex här :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115763

och här, lite längre bort från frågan men kanske intressant
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=114866

---

Utgå från att orginalbläck på orginalpappaer ger bäst hållbarhet,
piratpatroner på piratpapper sämst, ca 1 vecka hade jag med lidlpatroner.
Sen finns det givetvis ett stort spann däremellan, de bästa
ej-orginalkombinationerna är nog likvärdiga med de bästa orginal.


Däremot behöver inte färgerna skilja speciellt mycket mellan de olika, men det vet man inte innan prov.

/MW
 
Jag har köpt både piratpatroner och original från Inkclub till min hp bläckstråleskrivare (930c, tror jag den heter).

Den enda skillnaden jag märkt är att det sitter ett inkclub klistermärke ovanpå HP:s. Samt att Hp-loggan är bortskrapad ifrån plasthöjet på patronen!?

Mvh
Viktor
 

nifo

Avslutat medlemskap
Jag har köpt både piratpatroner och original från Inkclub till min hp bläckstråleskrivare (930c, tror jag den heter).

Den enda skillnaden jag märkt är att det sitter ett inkclub klistermärke ovanpå HP:s. Samt att Hp-loggan är bortskrapad ifrån plasthöjet på patronen!?

Mvh
Viktor
Jaha...är det återfyllda gamla patroner de använders? Ehm...

Mvh
Fredrik
 

Lindersson

Aktiv medlem
Jag fick det inte att fungera med piratpatronerna från Inkclub i min Pixma MP450. Det stod följande på skrivarens display: Sätt i originalpatron.
Men det verkar ju som att andra fått det att funka.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Vissa patroner kräver väl någon typ av chip med, alltså ett chip som sitter i patronen? Vet inte hur det är med Canon, kanske är mer en HP-fråga?

Mer åsikter?

/Fredrik
 

forry4U

Aktiv medlem
Jag har ofta kört med piratbläck till mina fotoskrivare och är fullt nöjd med resultaten. inga problem har tillkommit på funktion eller utskrifter.
Däremot så om man vill ha utskrifter med garanterad hållbarhet så kanske man skall lyssna på fabrikantens råd. Vill jag ha riktigt hållbara bilder så lämnar jag bort till ett lab.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Ok, men jag kör på InkClubs pirater denna gång och testar. Blir ändå mest utskrifter på vanligt papper =)

Tack för era kommentarer!!

/Fredrik
 

bildsten

Aktiv medlem
Vissa skrivare har skrivhuvudet och patronen i ett stycke. Fördelen är att när du köper ny patron så får du också ett nytt och fräscht skrivarhuvud. Nackdelen är att de här patronerna är påtagligt dyrare än sådana patroner som bara är en bläckbehållare.
De här patronerna kan man ev ersätta med piratpatroner eftersom om de fungerar dåligt gör de ingen skada annat än ett tillfälligt mindre hål i plånboken.

Däremot ska man (egen erfarenhet) vara försiktig med patroner till skrivare där skrivhuvudet sitter i permanent. Kladdar ett eller flera munstycken igen så kan det vara omöjligt att få ordning på skrivhuvudet och när man försöker rengöra med skrivarens rengöringscykel sprutar bläcket och därmed kronorna iväg i slaskbehållaren. Får man inte bort stoppet får man dras med det eller köpa nytt skrivarhuvud.
 

Xoffis

Aktiv medlem
Jag har köpt både piratpatroner och original från Inkclub till min hp bläckstråleskrivare (930c, tror jag den heter).

Den enda skillnaden jag märkt är att det sitter ett inkclub klistermärke ovanpå HP:s. Samt att Hp-loggan är bortskrapad ifrån plasthöjet på patronen!?

Mvh
Viktor
Det kan ju förklara varför jag fick med en påse där dom ville ha tillbaka mina tomma patroner för återfyllning... hehe

dock köpte jag canon orginal från inkclub, se säljer inte ens pirat till min...
 

yalazy

Aktiv medlem
Pelikan ersättningspatroner är jättebra även till foton. Letar du på nätet så kan du nog hitta nåt ganska nytt test på just dessa. Kommer inte ihåg just nu var jag läste det. Såna kan du i alla fall köpa på Nordic Inc. Jag använder dem till en Pixma IP4300, och det är väl i stort sett samma skrivare som du har.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Om man får in krånglande bläckstråleskrivare på jobbet så sitter det till 99% piratpatroner i. Arkivbeständighet och färgkalibreringen i piratpatroner är ganska skiftande också.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hej!

Har en Canon Pixma iP4200. Märker att om jag ska köpa nya originalpatroner så kan jag lika gärna (med någon hundralapps tillägg) köpa en ny skrivare eller multifunktionsskrivare med samma prestanda (ex. MP550).

Men så vet jag att InkClub finns och de har ju bläckpatroner som fungerar istället för Canons original. Dock har jag för mig att bläcket är av en helt annan typ än de i Canons originalpatroner. Minns dock inte hur det diffar.

Är det stor diff, och hur är det vid fotoutskrifter på fotopapper (från Canon)? Är piratpatroner mer för generell text och grafik? Någon som testat och jämfört? =)

Mvh
Fredrik
Använd ALDRIG piratpatroner! De är sämre av tre skäl:

1) Lägre kvalitet på färgåtergivningen,

2) Ljusbeständigheten är inte lika bra,

3) Större åtgång av bläck per utskrift.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Använd ALDRIG piratpatroner! De är sämre av tre skäl:

1) Lägre kvalitet på färgåtergivningen,

2) Ljusbeständigheten är inte lika bra,

3) Större åtgång av bläck per utskrift.

Vad baserar du det påståendet på? I flera test jag tagit del av den senaste tiden så varierar kvaliteten på piratbläck - vissa fabrikat är lite sämre medan vissa är minst lika bra som originalpatronerna. Trots att de kostar en bråkdel av vad originalpatronerna kostar.

Det du vidarebefordrar är inte annat än det skrock som skrivarfabrikanterna sprider för att kunna behålla sin affärsmodell där de skänker bort skrivarna till underpris för att ta igen det (med råge) på bläcket.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad baserar du det påståendet på? I flera test jag tagit del av den senaste tiden så varierar kvaliteten på piratbläck - vissa fabrikat är lite sämre medan vissa är minst lika bra som originalpatronerna. Trots att de kostar en bråkdel av vad originalpatronerna kostar.
Kan du länka till dessa tester, jag riktigt nyfiken på dessa?

Jag har inte sett så många seriöst genomförda tester, men de jag har sett har visat att hållbarheten varierar från dålig till katastrofal. http://www.wilhelm-research.com/hardcopy/WIR_AftermarketTests2006_05.pdf är en sådan.

Stefan
 

yalazy

Aktiv medlem
Jag kom på var testet där jag läst om Pelikan patroner fanns. Det var i makens Datormagazin jag hade bläddrat. Hittade den som pdf här http://www.isolda.se/Archive/ArticleDocuments/ProductSheets/pelikan/Datormagazin_nr2_2010_ hq.pdf

Jag har använt Pelikan i ganska många år, till Canon-skrivare, varvat med originalbläck. Bilderna bleknar långsamt över tid om de hänger i solen, och färgerna kan då också ändras. Men samma öde har bilderna utskrivna med originalbläck delat, så jag har inte upplevt någon dramatisk skillnad.
 

balan

Aktiv medlem
Jag har inte sett så många seriöst genomförda tester, men de jag har sett har visat att hållbarheten varierar från dålig till katastrofal. http://www.wilhelm-research.com/hardcopy/WIR_AftermarketTests2006_05.pdf är en sådan.

Stefan
Resultatet i testet är ju inte så bra för de testade piratbläcken enligt länken. Men det behöver ju inte vara samma resultat för alla piratbläck. Jag har svårt att tänka mig att en renommerad firma som Pelikan skulle marknadsföra dåligt bläck. Men vem vet egentligen? Många tester verkar, precis som Stefan säger, inte ha ordentligt på fötterna.

Bertil
 
ANNONS