Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts eller kamerafel?

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
En vän hörde av sig till mig angående sin nyligen inköpta D300s. Han får en cirkel nere till höger på nästan alla bilder. Mer eller mindre synlig vid olika förhållande.
Vid hans första beskrivning trodde jag att det rörde sig om lite damm på sensorn som kom fram vid liten bländare. Men så kollade jag på exempelbilden han skickade och blev förvånad. En riktigt "stor" och skarp rund ring utan någon information inuti. Tänkte att det måste va kamerafel, men kollade igenom bilder han lagt upp på nätet och såg att där fanns det också bilder där ringen var mer suddig. Som att det skulle va ngn "blöt" fläck. Tänkte då att det kanske är vid starkt soljus som fläcken blir helt utfrätt.
Ska tillägga att han är i Asien och skickade ett kort mejl med denna bild. Så jag har inte kunnat intervjua honom om så mycket detaljer. Ska prata med honom imorgon, men tror inte att han har inspekterat sensorn. Tänkte att jag lägger upp bilden här och ser vad ni tror att det är.

Bilagor

• blocket-1.jpg
    blocket-1.jpg
    9.4 KB · Visningar: 573
  • blocket-1-2.jpg
    blocket-1-2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 570
Ingen aning, men ville veta mer om det så jag postar här för att följa tråden.
Vackert var det inte i alla fall! Hoppas det löser sig!

Ungefär sådär såg det ut på mina filmer från en videokamera. Det var fel på sensorn och jag fick den reparerad på garantin.

Ja, jag misstänker också att det är sensorn. Ska prata med honom över skype snart och se om jag får ngn klarhet i det. Ingen annan som känner igen det hela?

Jag hade ett liknande fel på min D300 för drygt år sedan, eftersom garantin inte gått ut så lämnade jag in den och efter rengöring av sensorn så var fläcken borta. Förmodligen en fettfläck, men det är ju bara mitt antagande... I mitt fall så syntes fläcken från F/11-16 och mindre, i nedanstående exempel så är det F/57.

Bilagor

• 60mmf-57.jpg
    60mmf-57.jpg
    43.8 KB · Visningar: 445
Jag hade ett liknande fel på min D300 för drygt år sedan, eftersom garantin inte gått ut så lämnade jag in den och efter rengöring av sensorn så var fläcken borta. Förmodligen en fettfläck, men det är ju bara mitt antagande... I mitt fall så syntes fläcken från F/11-16 och mindre, i nedanstående exempel så är det F/57.

Ja. Efter jag kollat på några andra bilder som fläcken var mer "suddig" började jag med tro att det kanske är en fettfläck som kommer fram mer vid mindre bländare. Denna bild är tagen med f18. Men är det en fläck måste den ju synas på sensorn. Höja spegeln och kolla..

Testa att plåta med stor bländare också. Syns den vid f/1,8 eller så, utan att bli suddigare eller försvinna, så är sensorn paj. Om den försvinner eller blir mycket suddigare är det något framför den, troligen smuts på filtret direkt framför sensorn eller i bakre delen av objektivet eftersom den är så skarp.

Jag skulle tro att det är en liten kondenserad droppe av något guck. Man ser ju till och med bländaröppningens orunda form på bilden, så droppen funkar nog som nån slags stor mikrolins. En våtsvabbning av sensorn torde lösa problemet.

Har knappast med det här att göra men jag fick liknande men mindre prickar utspridda över bilden när jag gjorde om mitt kamerahuslock till lådkamera.... (gjorde ett superlitet hål i en plåt som jag tejpade fast på kamerahuslocket som jag först borrat ett lite större hål i).

Tror att Martin har rätt här, men det förklarar inte prickarna jag fick på mina hålkamerabilder. Nån som kan förklara dem? Här är ett gammalt inlägg som jag lade in ett par bilder i: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1464504&postcount=41

Har knappast med det här att göra men jag fick liknande men mindre prickar utspridda över bilden när jag gjorde om mitt kamerahuslock till lådkamera.... (gjorde ett superlitet hål i en plåt som jag tejpade fast på kamerahuslocket som jag först borrat ett lite större hål i).

Tror att Martin har rätt här, men det förklarar inte prickarna jag fick på mina hålkamerabilder. Nån som kan förklara dem? Här är ett gammalt inlägg som jag lade in ett par bilder i: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1464504&postcount=41

Dammkorn på sensorn? Det blir väl en rätt liten effektiv bländaröppning, så varför skulle man inte få samma effekter som vid bländare 22 på ett vanligt objektiv?

Självklart! Det hölls ju perfekt på plats där för borrningen. För säkerhets skull fällde jag upp spegeln först så jag inte i misstag skulle krossa den när borren tog sig igenom locket.

Jag tror vi närmar oss lösningen på gåtan! (Smart med spegeln där, det hade jag garanterat missat.)

Jag tror inte det eftersom alla prickar var exakt likadana....
Det tyder på något liknande som tråden handlar om, nämligen att det är bländaröppningen som syns. Om det ligger en liten partikel på sensorn så kommer den ju att skugga sensorn lite olika berorende på riktningen, och detta påverkas säkert av bländaröppningens form, om denna är tillräckligt liten.

Vatten eller vätskestsänk är det som antagligen ligger på din sensor, jag är rätt säker på att det försvinner igenom en helt vanlig check&clean!

MVh Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto