Annons

Importera RAW till minidatorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellenius

Aktiv medlem
Jag fick en Samsung N140 av min kära hustru. Den är inget prestandamonster, men datorns fysiska storlek och långa batteritid gör att jag tycker att den kan vara lämplig som resedator och kunna föra över bilder till.
När jag installerar DPP så kommer meddelandet att datorskärmens upplösning (1024 x 600) inte är tillräcklig och programmet startar inte.
Lightroom går lite tungt på den här datorn, men kan i nödfall vara en lösning.
Frågan är då; vilket/vilka program kan jag använda för att föra över och titta på RAW-bilder på min Samsung N140? W7 starter.

Det brukar vara upplösningen på höjden som program stör sig på (600 pix) men oftast kan man ställa om grafikkortet så att den kör 1024x768 och att bilden rullar upp/ned när man kommer till nederkant eller ovankant. Vet inte hur det är på Samsung men t.ex. på Asus EeePC så finns det en snabbknapp för detta (Fn+F4).

Dpp?

Hej
Om du bara ska föra över bilder och inte framkalla/redigera så använd ZoomBrowser istället.

ThomasR

Jag har varit inne och tittat på det i kontrollpanelen, men just i W7 Starter (eller om det nu är datorspecifikt?) kan jag bara ställa upplösningen i två olika lägen, varav 1024x600 är högsta. Sur begränsning tycker jag...

Hej
Om du bara ska föra över bilder och inte framkalla/redigera så använd ZoomBrowser istället.

ThomasR

Det har jag inte använt så mycket. Kan jag alltså överföra och titta/sortera ut RAW med Zoom Browser? Inget upplösningskrav heller då?
Jag får ta och prova, det ligger ju med på skivan...

Jag har själv kört Lightroom 2 på en netbook Samsung NC10 i 1024x600 i 9 månader utan större problem.
Då har jag visserligen 2GB minne i den och vet att import importknappen sitter utanför skärmen men eftersom jag en gång ställt in vilka importerings-inställningar jag vill ha är det bara att trycka enter så importerar den allt.

Den är inget monster när det gäller att behandla (mest pga skärmen) men det går utmärkt att sortera och katalogisera bilderna på den

Jag använder minneskortsläsare och kopierar bilderna manuellt även på min netbook.
Sen finns ju picasa som har en bra bildvisare med rawstöd.

I övrigt låter det jättedumt att programmen inte klara låga upplösningar. Tur att jag inte köpte billigaste utan valde en med 1366x768 på 10.1" :)

Jag har själv kört Lightroom 2 på en netbook Samsung NC10 i 1024x600 i 9 månader utan större problem.
Då har jag visserligen 2GB minne i den och vet att import importknappen sitter utanför skärmen men eftersom jag en gång ställt in vilka importerings-inställningar jag vill ha är det bara att trycka enter så importerar den allt.

Den är inget monster när det gäller att behandla (mest pga skärmen) men det går utmärkt att sortera och katalogisera bilderna på den

Ja, jag kanske kör vidare på det, jag också. N140 är dock begränsad till 1GB, vilket funkar, men går seeegt med LR. Hehe, ja importknappen... Märkte också att det funkade med "enter".

tgr-> Den inbyggda kortläsaren läser ju inte CF. En extern verkar onödigt att släpa på, inte så stor och tung, men ändå en extra pryttel. Pluggar helst in kameran direkt.

Ja, jag kanske kör vidare på det, jag också. N140 är dock begränsad till 1GB, vilket funkar, men går seeegt med LR. Hehe, ja importknappen... Märkte också att det funkade med "enter".

Om du vill ha upp restandan lite så låt LR generera alla previews under import. Visst det kommer ta mer tid att få in bilderna men det är mycket snabbare att bläddra runt sedan

Enklare än DPP

Det har jag inte använt så mycket. Kan jag alltså överföra och titta/sortera ut RAW med Zoom Browser? Inget upplösningskrav heller då?
Jag får ta och prova, det ligger ju med på skivan...

Tokenkelt !

Klicka först på "Acquire & Camera settings" sen på "Connect to EOS Camera". Då startas EOS Utility
där du under "preferences" anger var du vill ha bilderna och hur dom ska sorteras, alt så granskar du och väljer dom kort du vill ha importerade.

ThomasR

Hej !

Rawtherapee fungerar antagligen utmärkt, men jag tycker det går trögt på en snabb
stationär dator, hur det blir på Sm är ju bara att prova.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto