Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar på en 2:a kamerakompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Om man är på semester så vill man ju fotografera speciellt om man åker till någon intressant plats. Jag ska i höst besöka New York för andra gången. Kan samtidigt tycka att det är jobbigt att bära runt på Min D 300 med 18-200 gluggen. Självklart är D 300 mn främsta kamera men om man är ute och går så kan det vara skönt med något i mindre format. Har sett bilder tagna med en NIKON , COOLPIX P5000 tycker de är kanon bra. Den kameran finns ju inte längre så vad har den blivit ersatt med? Får väl inte nämna detta i ett nikon forum men jag har spanat lite på något åt canon G 11 hållet. behöver lite förslag och tips
MVH
simon

D3000? Eller begagnad D60. Tillsammans med en 35/1.8 för gatufoto och 18-200 i resväskan vid behov så kan du lätt lämna D300 hemma.

Eller en SE C905:a, den är hästlängder från G11 men den kommer alltid vara med och den tar faktiskt ok bilder i ok ljus eller på nära håll med blixt.

Jag har slopat kompakten eftersom den helt spelade ut sin roll för mig. D300 är överlägsen en G11 så en G11 skulle inte ersätta den. När kodaktillfället med stort K dyker upp så är risken stor att G11:an inte är med, så sannolikheten att mobilen kommer vara räddaren i nöden kommer i vilket fall vara stor.

Mitt förslag är alltså, ta en dag då du kör en riktig fotorunda med D300:an i det stora äpplet och ta resten av bilderna med en bra mobilkamera.

/Karl

Eller en SE C905:a, den är hästlängder från G11 men den kommer alltid vara med och den tar faktiskt ok bilder i ok ljus eller på nära håll med blixt.

Jag har slopat kompakten eftersom den helt spelade ut sin roll för mig. D300 är överlägsen en G11 så en G11 skulle inte ersätta den. När kodaktillfället med stort K dyker upp så är risken stor att G11:an inte är med, så sannolikheten att mobilen kommer vara räddaren i nöden kommer i vilket fall vara stor.

Mitt förslag är alltså, ta en dag då du kör en riktig fotorunda med D300:an i det stora äpplet och ta resten av bilderna med en bra mobilkamera.

/Karl

Du har helt klart en poäng där. Jag ogillar att bära på saker och har helst inte ens plånbok på mig. Men telefonen är ju alltid med.

Är C905 den telefon som rekommenderas om man vill ha en vettig mobilkamera? Vad finns det för andra mobiler med bra kamera (till ett ok pris)? När jag byter telefon nästa gång kommer en bra kamera att vara högprio.

Du har helt klart en poäng där. Jag ogillar att bära på saker och har helst inte ens plånbok på mig. Men telefonen är ju alltid med.

Är C905 den telefon som rekommenderas om man vill ha en vettig mobilkamera? Vad finns det för andra mobiler med bra kamera (till ett ok pris)? När jag byter telefon nästa gång kommer en bra kamera att vara högprio.

En kompaktkamera tar halvbra bilder och en mobil tar skräpbilder. Eller åtminstone tycker jag det. Om jag vore dig och du verkar vara en Nikon-kille så skulle jag satsa på en Nikon Coolpix s8000.

Jag bär med mig en Canon IXUS 70 vart jag än går och den ger halvbra bilder. Bättre än min iPhone. Men samtidigt är den såpass liten att den får plats att följa med.

Det är värt besväret. Och speciellt om man tycker om att fotografera.

Jag har en IXUS 60, och den är i princip aldrig med. Visst skulle jag kunna ta med den oftare, men går jag ut med en tanke om att fota tar jag min D90.

En Micro 4/3 med pannkaka?

Håller med talaren ovan. Jag har en Panasonic GF1 med pannkaksobjektivet. Gillar den skarpt. Ok, den är inte jätteliten. Men å andra sidan är bildkvaliten bättre än kompaktkameror, den är snabbare, handhavandet bättre, mer ljusstark med pannkakan på etc. Fördelarna är många :)

En kompaktkamera tar halvbra bilder och en mobil tar skräpbilder. Eller åtminstone tycker jag det. Om jag vore dig och du verkar vara en Nikon-kille så skulle jag satsa på en Nikon Coolpix s8000.

Jag bär med mig en Canon IXUS 70 vart jag än går och den ger halvbra bilder. Bättre än min iPhone. Men samtidigt är den såpass liten att den får plats att följa med.

Det är värt besväret. Och speciellt om man tycker om att fotografera.

Nu tar ju en C905 också mycket bättre bilder än en iPhone. En IXUS 70 slår dock en C905:a.

/Karl

Det var det bästa som fanns när jag tittade för snart 2 år sedan. Den fyller dock fortfarande sin funktion som reservkamera. (fast den är inte i närheten av så bra som min D700)
Fördelen är dock att den tar mycket bättre bilder än en icke medsläpad D700.

/Karl

Håller med talaren ovan. Jag har en Panasonic GF1 med pannkaksobjektivet. Gillar den skarpt. Ok, den är inte jätteliten. Men å andra sidan är bildkvaliten bättre än kompaktkameror, den är snabbare, handhavandet bättre, mer ljusstark med pannkakan på etc. Fördelarna är många :)

Får den plats i byxfickan?

/Karl

Om jag formulerar om frågan kanske det blir lättare att svara på
är ute efter en kompaktkamera med minst 10 megapix A S P läge och gärna camera Raw

Om jag formulerar om frågan kanske det blir lättare att svara på
är ute efter en kompaktkamera med minst 10 megapix A S P läge och gärna camera Raw

Jag skulle säga max 10 megapix för en kompaktkamera. Var inte det den största förbättringen på G11 mot G10 att dom sänkte antal megapixlar?

Vad är en kompaktkamera enligt dig. Räknas en G11 som kompakt? Det är trots allt en ganska rejäl klump den med. Om den räknas som kompakt för dig är den nog för tillfället ganska oslagbar.

Om du sedan sitter på Capture NX och View NX så är kanske P5 eller 6 tusen det rätta för dig.

/Karl

B&h

NY!
Då är nog den roligaste adressen 420 9 AVE oc B&H photovideo det roligaste stället att shoppa kamera eller varför inte bara kolla och beundra.
Jag har Nikon D700 och som liten extra en canon powershot 880 IS (heter 870 här hemma om jag inte har helt fel) jag köpte den för ett år sedan med undervattenshus till för mindre än vad motsvarande kamera kostade här hemma.

Den har Megapixlarna du söker och raw + mycket bra bildkvalité. (Som nikonist svider det att säga att canons kompakter nog är vassare for the buck) Jag tror inte att det är någon poäng med att köpa lite mer kamera än så, då poängen med kompakten är att den åker med när storhuset är lite jobbigt att släpa. (UV huset var skitkul på semestern då ungarna kunde ha kameran i poolen utan risk för att någon liten lucka åkte upp)

Hur som helst MISSA inte B&H även om du inte tänker köpa nåt.
B&H på nätet: http://www.bhphotovideo.com/
joachim

Klarar Ixus 870 verkligen raw? Trodde inte att någon Ixusmodell hade den möjlighten. Utan rysshack, förstås.

du har helt rätt

Jag var lite för snabb där och tänkte på annat;-(
INGEN RAW i leksakskameran. Dock Raw i nya Powershot S90 á 349USD
Joachim

Senast ändrad:
Tack för tipset! var på B&H när jag var i NYC 2008 håller med dig det är verkligen ett mecca för fotografer
tyvärr ligger inte dollarn i 6 kr som den gjorde 2008 den är nu uppe i 8 spänn så vinsten är tyvärr inte lika hög längre
/simon

NY!
Då är nog den roligaste adressen 420 9 AVE oc B&H photovideo det roligaste stället att shoppa kamera eller varför inte bara kolla och beundra.
Jag har Nikon D700 och som liten extra en canon powershot 880 IS (heter 870 här hemma om jag inte har helt fel) jag köpte den för ett år sedan med undervattenshus till för mindre än vad motsvarande kamera kostade här hemma.

Den har Megapixlarna du söker och raw + mycket bra bildkvalité. (Som nikonist svider det att säga att canons kompakter nog är vassare for the buck) Jag tror inte att det är någon poäng med att köpa lite mer kamera än så, då poängen med kompakten är att den åker med när storhuset är lite jobbigt att släpa. (UV huset var skitkul på semestern då ungarna kunde ha kameran i poolen utan risk för att någon liten lucka åkte upp)

Hur som helst MISSA inte B&H även om du inte tänker köpa nåt.
B&H på nätet: http://www.bhphotovideo.com/
joachim

Förlåt alla Nikon Fantaster det blev en Canon

Ja jag har härdat :) jag har köpt mig en Canon G 11. Tyvärr så var utbudet av Nikon kompakter ganska liten och Nikon P 6000 som jag ville haft finns inte längre dock liknar den G 11 i mångt och mycket. G 11:an är en muskulös kompakt om ni frågar mig. Den går ner i fickan eller du kan bära den med handledsrem, halsrem eller så ber du frugan ha den i sin handväska om hon är med ;) Tyvärr har Nikon gått över på kompakter som liknar system tänker då på P serien. Nu är det bara att försöka utforska och lära sig ett nytt system men va inte oroliga jag har nikon i blodet
/Simon

ANNONS
Götaplatsens Foto