Annons

Klarar min kamera säkerhetskontrollen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musse4ever

Medlem
Snart ska jag åka utomlands och självklart vill jag ha med min digitala systemkamera. En canon 450D.
I resväskan tänker jag inte packa ner den, man vet ju hur de blir behandlade..
Då återstår ju bara handbagaget. Och jag vet av erfarenhet att röntkenskannen som handbagagen genomgår klarar inte vissa vanliga kameror. Bilderna blir då förstörda. Men min digitala systemkamera är det väl ingen fara med? Bilderna på minneskorten blir oförändrade, eller?

Snart ska jag åka utomlands och självklart vill jag ha med min digitala systemkamera. En canon 450D.
Då återstår ju bara handbagaget. Och jag vet av erfarenhet att röntkenskannen som handbagagen genomgår klarar inte vissa vanliga kameror. Bilderna blir då förstörda. Men min digitala systemkamera är det väl ingen fara med? Bilderna på minneskorten blir oförändrade, eller?

Det är fullständigt odramatiskt att skicka en digitalkamera genom säkerhetsscannern. Strålningen den skickar ut påverkar inte minneskorten på något synbart sätt.

Är det porträttbilder på människor så kommer röntgenscanningen göra att du kommer få se skellettbilder ;)....

Skämt åsido. Du behöver inte vara orolig. Den klarar rönten. Hade min 7D igenom alldeles nyligen. Blev superbrabilder ändå ;)

/Stefan

Hej!

Jag jobbar i säkerhetskontrollen. Den information som vi fått är att det inte ska vara skadligt för varken kamera, telefoner, datatorer, film eller annan elektronisk utrustning att åka i genom röntgenmaskinen. Jag har hört att det ska vara mer stråling i flygplanet än i röntgenmaskinen. Själv brukar jag fota innan jobbet ibland och därför har jag med mig kameran till jobbet. Min kamera har därför åkt i genom många gånger och jag har inte märkt något med den eller med minneskorten.
Så det är nog ingen fara för dig att ta den i handbagaget.

Hälsningar
Evelina

Instämmer i tidigare talare.
Jag åkte på en kontroll i München då jag hade min D90 och 4st objektiv i handbagaget, jag fick ta bort bägge linsskydden på samtliga objektiv så tullen kunde se igenom dom och ta ett testkort med kameran. Vet inte vad dom tyckte att den såg ut som i scannern!?

Blev iaf ivägsläppt tillslut och kameran överlevde..

ANNONS
Götaplatsens Foto