Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slipp spam i Macen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan bekräfta att trådstartaren har rätt. Upptäckte den metoden för några år sedan nu (således långt innan Telia förbättrade sitt spamfilter) och det medförde att det i stort sett har upphört att komma spam-mail till mig. Innan kom det ett flertal varje vecka. För att citera dialogrutan som kommer upp när man trycker på returnera innebär det att det för avsändaren ser ut som om brevet skickades till en felaktig adress.

Det är bara synd att avsändaren redan fått reda på att adressen finns. Det är som om kassörskan på McDonnalds säger att restauranten har flyttat och nu inte finns här längre.

/Karl

Falumas beskriver hur mailkommunikationen går till.

Jag var inte så insatt i själva det tekniska förloppet men du har säkert helt rätt i ditt resonemang.

Dock vill jag med en dåres envishet framhålla det jag startade tråden med, jag får INGA SPAM längre. Det är det viktigaste för mig.

Falumas beskriver hur mailkommunikationen går till.

Jag var inte så insatt i själva det tekniska förloppet men du har säkert helt rätt i ditt resonemang.

Dock vill jag med en dåres envishet framhålla det jag startade tråden med, jag får INGA SPAM längre. Det är det viktigaste för mig.

Det kan ju vara så att mail blacklistar alla mejl som man skickar tillbaka. Att blacklista alla spammejl som kommer in är en bra idé.

/Karl

Det kan ju vara så att mail blacklistar alla mejl som man skickar tillbaka. Att blacklista alla spammejl som kommer in är en bra idé.

/Karl

Det är ju inte omöjligt. Mozilla Thunderbird t ex har ju ett spamfilter som man lär upp genom att markera det man inte gillar som spam. Sedan kan man välja vad programmet ska göra med dem, t ex flytta till en spam-mapp eller ta bort dem. Ta bort kan dock vara dumt, för ingenting är perfekt och särskilt inte när det inte är så vältränat.

Undrar vad jag har gjort för "fel" som praktiskt aldrig får spam. Har haft min iBook G4 i runt 6 år och kan räkna spam till på sin höjd 15-20 på dessa år. Mail både via Telia och ComHem men även via Hotmail när jag ett tag i norr hade NMT trådlöst. De flesta från Telia efter deras senaste uppdataring. Kör fortfarande Tiger.

Undrar vad jag har gjort för "fel" som praktiskt aldrig får spam.
Det beror mycket på med vem du konverserar via mail. Om dina vänner har maskiner drabbade av virus/trojaner/... som samlar in mail-adresser (från deras mailprogram) kommer du att få spam, mycket spam.

Jag har många mail-adresser för olika ändamål. De flesta är helt spam-fria men några får stora mängder spam. De som får spam är adresser som används för att svara på frågor som kommer in via någon av mina hemsidor, dvs (1) mail-adressen finns inte på hemsidan, (2) frågan kommer via ett formulär på hemsidan (3) jag svarar med mail (4) spam.

Undrar vad jag har gjort för "fel" som praktiskt aldrig får spam. Har haft min iBook G4 i runt 6 år och kan räkna spam till på sin höjd 15-20 på dessa år. Mail både via Telia och ComHem men även via Hotmail när jag ett tag i norr hade NMT trådlöst. De flesta från Telia efter deras senaste uppdataring. Kör fortfarande Tiger.

Att inte ha mejladressen på internet är bra (vilket inte alla klarar sig utan).
Se till att aldrig mejla eller få mejl från någon som har phisingvirus.
Inte ha sin mejladress på något ställe som blir hackat.

Dom flesta går för eller senare på någon av dessa minor. Skulle fotosidan bli hackad så åker vi alla dit.

/Karl

Jag startade den här tråden med att beskriva hur jag gjorde att returnera oönskade mail. Har liksom Johan samma "returknapp" fast här på svenska! Som sagt, för min del (och Telias) slipper jag numera allt skräppost. Prova gärna ni som har Mac och Mail som epostprogram.

Bilagor

• Bild 3.jpg
    Bild 3.jpg
    13.6 KB · Visningar: 230
Jag startade den här tråden med att beskriva hur jag gjorde att returnera oönskade mail. Har liksom Johan samma "returknapp" fast här på svenska! Som sagt, för min del (och Telias) slipper jag numera allt skräppost. Prova gärna ni som har Mac och Mail som epostprogram.

Problemet är ju att frasen "förutsatt att avsändarens returadress stämmer" diskvalificerar cirka 99.9% av all skräppost, och det här står förmodligen dessutom för en del av alla DSN som trillar in till vissa av mina adresser från mottagare jag aldrig över huvud taget försökt skicka något brev till.

Enligt programmet kan det fungera.

Om man antar att spammaren är en person som sitter och skickar mejl själv och för en lista på papper som han/hon stryker över adresser på som email kommer tillbaka ifrån så funkar det. Om man dock antar att det är ett botnät som skickar och absolut inte läser email så funkar det inte. All forskning inom spam än så länge tyder på att minst 99% av all spam är från botnät.
Om Steve Jobs säger att man inte kan leva utan en iPad så köper över 1 milj en sådan på en vecka, så det är inte speciellt konstigt att folk tror på denna returnering av email heller när Steve Jobs säger så.

/Karl

Om Steve Jobs säger att man inte kan leva utan en iPad så köper över 1 milj en sådan på en vecka, så det är inte speciellt konstigt att folk tror på denna returnering av email heller när Steve Jobs säger så.

/Karl

Japp och jag köpte hans elefantskrämma iElephant och sedan dess har jag inte haft en enda elefant i trädgården. ;-)

Det är kanonbra, men det kräver att man har en egen mejlserver (vilket en del onördiga personer inte verkar ha) för att kunna installera det. Det tar 95% av all spam.

/Karl

Förstår inte folk som inte har en egen server ;-)
Har numera allt hos google, de har skött sig mkt bra på alla sätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto