Annons

Slipp spam i Macen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att inte ha mejladressen på internet är bra (vilket inte alla klarar sig utan).
Se till att aldrig mejla eller få mejl från någon som har phisingvirus.
Inte ha sin mejladress på något ställe som blir hackat.

Dom flesta går för eller senare på någon av dessa minor. Skulle fotosidan bli hackad så åker vi alla dit.

/Karl

Då dödar jag adressen som används för fotosidan, jag genererar ett unikt alias för varje sajt jag registrerar på.
Sedan har jag en generisk spam-mail som jag använder då jag måste ange mailadress på något mindre intressant ställe.

(Fördelen med egen domän och mail hos google)

Då dödar jag adressen som används för fotosidan, jag genererar ett unikt alias för varje sajt jag registrerar på.
Sedan har jag en generisk spam-mail som jag använder då jag måste ange mailadress på något mindre intressant ställe.

Ännu enklare är att använda mailinator.com till sidor som man måste regga sig på "i onödan".

Jag använder greywall som nämndes tidigare i tråden, fungerar utmärkt. Fungerar utmärkt även om det kan ta lite tid innan man får första emailet från någon.

En greywall fungerar på så sätt att mejlservern svarar Greylisted dom tre första gångerna som någon försöker skicka mejl till någon och kräver också minst en viss tidsperiod mellan försöken. Detta gör att det blir väldigt jobbigt att hålla reda på och skicka ut alla mejlen, en spamare skickar ju miljontalsmejl och har helt enkelt inte kapaciteten att försöka fyra gånger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greylisting

Tyvärr kräver som sagt det hela att greywallen är installerat på mejlservera och slår till innan mejlservern har sagt ok och visat att adressen finns. Det är alltså inget som går att installera i mejlklienten.

/Karl

Det fanns någon som kommit på en bra lösning på hur man helt automatiskt kunde stoppa spam, utan att behöva hålla på med black/white/gray-listing. Kommer inte ihåg vad metoden kallades men den gick iaf ut på att man genererade väldigt komplexa checksums för varje mail.
När du skickade ett mail tog det ungefär 2sekunder att generera en nyckel på modern hårdvara (givetvis är det en algoritm som kan skalas med tiden) och således skulle det ta _extremt_ lång tid för spammare att skicka ut sina miljoner mail.
När mailet anlände var det bara att verifiera checksum, om den inte stämde så deletas mailet.

Tyvärr fick metoden inget fäste, men den var bra mycket mer smart än *-listings.

Angående mailservrar så är det inget någon (finns väl några få undantag) vill hålla på med över huvud taget, inte ens folk som jobbar med hosting är speciellt intresserade av att mecka med dom, det är bara huvudvärk :)

Metoden som beskrivs i tråden med klienttrick fungerar givetvis inte, det är lika självklart som att solen är varm.

Angående mailservrar så är det inget någon (finns väl några få undantag) vill hålla på med över huvud taget, inte ens folk som jobbar med hosting är speciellt intresserade av att mecka med dom, det är bara huvudvärk :)

Jepp, mail är ett j*la elände.

Jepp, mail är ett j*la elände.

Ja, det var bättre förr då körde man spamfiltret en gång per dag och slängde spammen direkt i pappersinsammlingen. Dessutom kunde man bara sätta upp en reklam undanbedes på brevlådan och så slapp man det hela.
Jag borde prova att klistra fast ett sådant klistermärke på min mejlserver och se om det hjälper.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto