Jag tror bara bilden är väldigt överexponerad (och fått ny himmel efter nån guidline i nån fototidning). Räcket är ju bländvitt, och kudden på stolen har ju rätt hårdexponerad solbelysning, väggar och dörr likaså. Om man skulle klistra tillbaka kritvit himmel så skulle bilden se mer normalt överexpoerad ut tror jag. Om det vore HDR skulle även dessa ytor ha teckning eller slöjning.
Men, det var en annan sak jag tänkte på: Vari är problemet med störtande linjer? Just på den här bilden tycker jag just de lutande linjerna som ger bilden dess karaktär. Jag tycker man får bra känsla för en mysig balkong, de lutande västerlinjerna matchar de lutande linjen till höger. Jag tycker det blir lite perspektiv och rymd i bilden med detta utsnitt. Det enda som skämmer kanske, är huset utanför räcket är lite utdraget till höger eftersom man valt den optik man valt.
Är det inte så att interiörfotografer är så hårt skolade att normalt lodräta linjer skall vara lodräta på bild att även om kameran har lutats så skall linjen rätas upp. Även de äldre fotograferna i min fotoklubb rätar upp linjer med sån obsesitivitet att resten av bilden blir helt skev.
Fråga: Är det nån som brukar räta upp horsontella linjer i bilder? Om man fotar en bild av rak väg som försvinner mot horisonten, brukar man bredda vägen så den är lika bred vid horisonten som vid fötterna.
Om man fotograferar en skyskrapa från gatan och riktan kameran uppåt, så toppen av huset är smal. Skall man bredda toppen av huset så huset är lika bredd i topp som botten?
I de flesta bilderna man gör vid interiörfoto blir vertikalerna nästan raka, man strävar så klart efter att få dem helt raka vid fototillfället. Det ger ett slarvigt intryck om man lämnar dem bara nästan raka.
Ibland vill man ta en bild som hade krävt tilt-shift-objektiv för att bibehålla raka vertikaler. Då blir det lite mer förändring i efterarbetet och därför brukar jag undvika den sortens bilder ifall det inte blir mycket bättre. Balkongbilder är ett sådant tillfälle där det faktiskt kan krävas eftersom man gärna visar både grönskan i omgivningen och lite av golvytan inne på balkongen. Man undviker självfallet att göra, som du beskriver, bilder som blir väldigt förvrängda på andra sätt p g a upprätningen. Därför borde kameran i exempelbilden varit rakare (och använt lite längre brännvidd). Eftersom jag strävar efter en enhetlig stil genom hela bildpaketet blir det bättre med alla vertikaler raka i stället för att blanda.
Ett ställe där jag gjort undantag är t ex detta hus, där låter jag lutningen vara rejäl för att understryka husets karaktäristiska konstruktion med den dubbla takhöjden:
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3MSI00Q25UT4S113
Om man ska bryta "regeln" ska man göra det rejält. Ditt exempel med bild av skyskrapa från närmaste gatan skulle också bli ett sådant undantag. Lite halvsneda vertikaler där emot är minst lika störande som en nästan rak horisont i en för övrigt mästerligt komponerad bild.
Varför ska vertikalerna vara raka över huvud taget? Man kan ju förstås låta vertikalerna gå lite hur som helst i hela bildpaketet. Så brukar det se ut om mäklaren eller kanske säljaren själv tagit bilderna. Det ger ett oseriöst intryck, ser hafsigt och rörigt ut. Det är egenskaper man inte vill få förknippade med sin fastighet. Kanske är interiörfotografer lika hårt skolade gällande denna "detalj" som målvakter är hårt skolade att inte släppa in bollen...
Du har helt rätt i att bilden får mycket karaktär av de störtande linjerna. Något som dock skiljer foto åt mäklare från annat bildskapande är just att bilden inte bör ha särskilt mycket karaktär alls. Motivet är mycket viktigare än "bilden" i den här genren. Visst är komposition, ljussättning och andra bildelement mycket viktiga komponenter även här, men de ska skötas på ett sådant sätt att de inte alls tar någon uppmärksamhet från objektet. Målet är att kunden inte främst ska tänka "Oj, vilken läcker bild!", utan i stället "Oj, vilken läcker bostad!"
I andra genrer har jag inga problem alls med sneda vertikaler (även nästan raka är helt ok).