Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader i färg mellan Explorer och Firefox

Produkter
(logga in för att koppla)

blicke

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan hände något konstigt med min hemsida, bildindexssidans bilder blev dova och konstiga. I dag så tog jag tag i problemet och började fundera på om jag har gjort något fel och vad som verkligen händer.

Som ni ser på den här bilden, där jag jämför exakt samma sida i Firefox 3.6 och Explorer 8.0så är det något konstigt med Explorer. www.blicke.se/filer/explorervsfirefox.jpg

Explorer är trist, tråkig och färglös, medans i Firefox så ser bilderna ut exakt som de gör i min dator. De olika Flash-albumen ser OK ut i båda läsarna, så de är inga problem, utan det är bara den rena HTMLen som strular.

Är det någon som har upplevt samma fenomen?

Bilagor

• explorervsfirefox.jpg
    explorervsfirefox.jpg
    23.9 KB · Visningar: 333
För ett par veckor sedan hände något konstigt med min hemsida, bildindexssidans bilder blev dova och konstiga. I dag så tog jag tag i problemet och började fundera på om jag har gjort något fel och vad som verkligen händer.

Som ni ser på den här bilden, där jag jämför exakt samma sida i Firefox 3.6 och Explorer 8.0så är det något konstigt med Explorer. www.blicke.se/filer/explorervsfirefox.jpg

Explorer är trist, tråkig och färglös, medans i Firefox så ser bilderna ut exakt som de gör i min dator. De olika Flash-albumen ser OK ut i båda läsarna, så de är inga problem, utan det är bara den rena HTMLen som strular.

Är det någon som har upplevt samma fenomen?
Vad jag vet så klarar Explorer ännu inte att hantera färgprofiler vilket Firefox (och även Safari). Det betyder att du kommer få skillnad i färger mellan dessa och med fördel för Firefox och safari som visar bilden som den visas i t.ex. photoshop...

/Micke

Du har lagt upp bilderna i ProPhoto RGB. Om det är mindre bra att använda AdobeRGB på webben så är det helidiotiskt att använda ProPhoto RGB.

Använd sRGB istället så finns det åtminstone någon chans att det ser vettigt ut i webbläsare utan färghantering. Sedan kommer det i alla fall att skilja mellan färghanterande program och icke-färghanterande oavsett vad du gör (om inte någon har en skärm som visar exakt sRGB), men sRGB är den minst dåliga kompromissen.

Du har lagt upp bilderna i ProPhoto RGB. Om det är mindre bra att använda AdobeRGB på webben så är det helidiotiskt att använda ProPhoto RGB.

Använd sRGB istället så finns det åtminstone någon chans att det ser vettigt ut i webbläsare utan färghantering. Sedan kommer det i alla fall att skilja mellan färghanterande program och icke-färghanterande oavsett vad du gör (om inte någon har en skärm som visar exakt sRGB), men sRGB är den minst dåliga kompromissen.

Aha, för det var ju så att när jag tänker efter, så kom problemen när jag installerade Photoshop CS5.
Det är så klart någon liten inställning där som jag missat.

Tackar och bockar, snart kommer det bilder med rätt färgprofil :)

Sådärja nu har gåtan fått sin lösning. Det var inte CS5 som genererade ProPhoto RGB, utan det var när jag öppnade bilderna inifrån Lightroom 3 och skickade dem till CS5 som det blev stökigt.

Så här står det i hjälpen för LR3:
It’s not necessary for you to understand how Lightroom manages color internally, but the following information may be useful in your workflow.
Raw photo files do not have embedded color profiles in Lightroom. For raw files, the Develop module assumes a wide color space based on the color values of the ProPhoto RGB color space. ProPhoto RGB encompasses most colors that cameras can record.

Det finns en liten inställning, så nu är default i LR3 sRGB, och jag är lycklig igen.

Tackar och bockar för att ni fick in mig på rätt spår.

Jag tycker man ska arbeta med så stor färgrymd som möjligt och konvertera färgrymden utifrån användningsområde. Om du exporterar dina bilder i sRGB från LR till PS och oavsett om du tar in dem i LR igen eller t ex skriver ut dem från PS, så har du begränsat de färger du har tillgängliga alldeles i onödan. Ska de till webben är det bättre att du ställer in sRGB om du exporterar från LR och har du fört över dem till PSCS5 så gör det i en stor färgrymd, men använd 'Spara för web' där du kan ställa in storlekar, konvertera till sRGB och bädda in profilen på samma gång.

Jag tycker man ska arbeta med så stor färgrymd som möjligt och konvertera färgrymden utifrån användningsområde. Om du exporterar dina bilder i sRGB från LR till PS och oavsett om du tar in dem i LR igen eller t ex skriver ut dem från PS, så har du begränsat de färger du har tillgängliga alldeles i onödan. Ska de till webben är det bättre att du ställer in sRGB om du exporterar från LR och har du fört över dem till PSCS5 så gör det i en stor färgrymd, men använd 'Spara för web' där du kan ställa in storlekar, konvertera till sRGB och bädda in profilen på samma gång.

Lars du har så rätt i ditt resonemang, och principiellt så jobbar jag så.

Dock så skickar jag 99,5% av mina bilder till min webbsida eller företagets intranät, så det är jobbigare att försöka komma ihåg att ställa om färgrymden varje gång, än att göra det de få gånger som jag skall skriva ut.

Alla bilder ligger kvar i DNG-format i LR, och så länge jag inte kliver ur den domänen, så är det ju inget problem. Det är ju därifrån som webbalbumen genereras oxo, och de verkar ju faktiskt få rätt färgrymd, men det sker väl automagiskt när man väljer webb i LR.

ANNONS
Götaplatsens Foto