Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bak/Framfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Jag läste någonstans på nätet att en fotograf som hade lite problem med bakfokus justerade detta direkt i kameran. Han hade en D700, jag har en D200 och kan inte finna någon sådan funktion.

Någon som vet om det över huvud taget går att göra på en D200 och isåfall hur?

(Har plöjt igenom forumet men inte hittat något relevant)

Leta upp tråden "AF på 5DMkII" (lång tråd) som tar upp problemet samt även berör ämnet mikrojustering av objektiv i kameran ( det är förresten ingen bra lösning). Din D200 har inte någon mikrojustering så fram- eller bakfokuserar den (kan vara objektivet också) så för din del gäller i så fall justering på verkstad.

Ska man ha en väl fungerande kamera så gäller det även kameror med AF-mikrojustering som bara fungerar klockrent på ett givet avstånd med en brännvidd. Bak/framfokus oavsett om kameran har denna "finess"=AF-kalibrering på verkstad.

Leta upp tråden "AF på 5DMkII" (lång tråd) som tar upp problemet samt även berör ämnet mikrojustering av objektiv i kameran ( det är förresten ingen bra lösning). Din D200 har inte någon mikrojustering så fram- eller bakfokuserar den (kan vara objektivet också) så för din del gäller i så fall justering på verkstad.

Ska man ha en väl fungerande kamera så gäller det även kameror med AF-mikrojustering som bara fungerar klockrent på ett givet avstånd med en brännvidd. Bak/framfokus oavsett om kameran har denna "finess"=AF-kalibrering på verkstad.

Ok, min kamera är nog för gammal så jag msistänkte att det inte funkar med den.
Men får jag ställa en följdfråga?
Varför är det ingen bra lösning? Av det jag läste fick jag uppfattningen att denna mikrojustering kunde man göra för upp till 20 olika objektiv. Alltså, spara inställningen för ett specifikt objektiv så att kameran själv anpassade sig efter det objektiv man satte på. Det låter ju ypperligt tycker jag men jag kanske missar nåt annat väsentligt?

Ok, min kamera är nog för gammal så jag msistänkte att det inte funkar med den.
Men får jag ställa en följdfråga?
Varför är det ingen bra lösning? Av det jag läste fick jag uppfattningen att denna mikrojustering kunde man göra för upp till 20 olika objektiv. Alltså, spara inställningen för ett specifikt objektiv så att kameran själv anpassade sig efter det objektiv man satte på. Det låter ju ypperligt tycker jag men jag kanske missar nåt annat väsentligt?

Här är en länk till tråden jag hänvisade till. Ämnet är lite mer komplicerat än att det bara går att svara på kortfattat, men i korthet går dt ut på följande:

Du kan bara göra EN inställning på EN brännvidd per objektiv och spara. Hur gör du då med en zoom?
Om du ställer in ett fast 100mm objektiv på referensavstånd 5 meter fungera det perfekt på just det avståndet, medan det kan bli helt fel på annat avstånd exempelvis i närområdet eller längre bort.
Dessutom uppstår s k "minor variations" som gör att du med kameran (även om den är stativmonterad) och fokuspunkten riktas mot exakt samma punkt i exakt samma motiv 3-4 ggr i följd så kan en skärpeplansförflyttning inträffa på 1-2 av bilderna.

Läs tråden och se exemplen. Det är visserligen en Canontråd, men Nikons mikrojustering fungerar på samma sätt.

Att mikrojustera är en nödåtgärd. Se den som ett tillfälligt plåster för att med ett felställt objektiv eller kamera kunna lägga skarpa bilder på ETT avstånd.

Tråden ger tips om hur du kollar upp fram/bakfokus. Det finns fler trådar i ämnet, men denna är utförlig.

www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103486&highlight=AF+p%E5+5DMkII

ANNONS
Götaplatsens Foto