Annons

D50 överexponerar kraftigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurkan2003

Aktiv medlem
Hjälp!

Min "reservkamera", en Nikon D50, har fått spader och börjat att kraftigt överexponera bilderna.
Inte alltid, men i de allra flesta lägen. Mest sker det utomhus.
Det spelar ingen roll vilket objektiv jag använder eller om jag kör A, S, P eller Auto. I många fall får jag ställa ned exponeringskontrollen till -5.0 EV för att bilden ska bli korrekt exponerad.
Jag har testat flera olika ISO-lägen och centrumvägd eller matrixmätning. Samma resultat.
Enligt Nikons hemsida kan bländarkontrollarmen vara skadad, men den ser helt OK ut. Kameran är i toppskick i övrigt! Vad sjutton kan vara fel?

Sommarhälsningar,

Gunnar Hoffsten

Har du testat ett annat objektiv? Skulle kanske kunna vara bländarlamellerna som börjat gå trögt.
(du kan också testa om den fortfarande överexponerar på full bländaröppning)

Om bländarkontrollarmen är trasig och inte kan kontrollera bländaren så borde kameran fortfarande exponera korrekt med full bländaröppning, och felexponering sker när objektivet bländas ner. Ju mer objektivet bländas ner destor större felexponering.

Om bländarkontrollarmen är trasig och inte kan kontrollera bländaren så borde kameran fortfarande exponera korrekt med full bländaröppning, och felexponering sker när objektivet bländas ner. Ju mer objektivet bländas ner destor större felexponering.

Den ser helt OK ut och verkar fungera som den ska. Det är något annat... :(

Jag förstod inte ditt svar. Fungerar exponeringen korrekt med A ställd på full bländaröppning, alltså? Eller får du fortfarande överexponering då?

Per.

Hej Per!

Sorry, jag menade bländararmen. Den ser korrekt ut.
Jag försökte just ta ett par exempelbilder - och nu exponerar den korrekt i alla lägen. Felet kommer och går... Igår ville den inte alls, men jag har hunnit radera alla bilder jag tog då :(

- Gunnar

Usch, då, sådana fel är ju extra besvärliga.

Per.

Minst sagt... Nu har jag sprungit runt med den och testat lite "besvärliga" bilder med både ljusa och mörka partier, men det blir fint som snus! :) Knepigt!

Jag får ge den lite tid och se vad som kan orsaka problemen. Kanske bländarkontrollarmen kärvar lite?
Kan ljusmätaren ha fått sig en känga?

Hur många exponeringar har den gjort? Det skulle kunna vara slutaren som är få väg att ge sig åxå. Visserligen är det vanligt att bilden blir olika exponerad i olika delar då, men...

Hur många exponeringar har den gjort? Det skulle kunna vara slutaren som är få väg att ge sig åxå. Visserligen är det vanligt att bilden blir olika exponerad i olika delar då, men...

Den har bara gått ca 8300 exponeringar, vilket inte är så mycket. För tillfället är det en D90 som är arbetshästen! :)

Ibland lyckas man ställa om något på kameran och glömma bort det, även om D50 är ganska enkel kamera med inte så många inställningsmöjligheter testa att gå tillbaka till fabrikinställningen genom att hålla intryckta de två knappar med gröna markeringar (punkter) i ett par sekunder (om inte du har redan gjort det förstås)

ANNONS
Götaplatsens Foto