Annons

Rätt kalibrerad skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte exakt vilka testbilder jag själv använt tidigare, innan jag skaffade kalibreringsverktyg. En Huey PRO klart värd kostnaden. Enkel att använda, liten och simpel att ta med sig.

Innan huey'n såg jag enbart hela vita eller svarta skalorna och hälften av motsattsen. Nu ser jag båda perfekt, inkl. bilden ovan, på stationära datorn med en Dell 2408HC och även på en 11" laptop skärm. Har gjort 3 profiler med huey'n för laptopen så jag manuellt kan kompensera beroende på omgivning. Huey'n sitter normalt på min workstation då den automagiskt ljusterar mot bakgrundsljuset var 15 min.

/Håkan

Jag tycker kalibreringsmaskin är överskattat för amatör- och fotoklubbsfotografer. En testbild som i förra inlägget duger utmärkt för det mesta. Kan man se alla gradienter i gråskalan är skärmen lagom ljus. Kan man i (för windows) kontrollpanelen öppna adobe gamma-iconen och trimma den efter ögonmått så tycker jag det duger för det mesta. Det duger för att kolla på sina bilder, det duger för att lägga upp på facebook, skicka till sina kompisar och att skicka till online-framkallningstjänster.

Varför rekommenderar då inte Adobe att man använder Adobe Gamma längre? Kan det bero på att de vet att du kommer få kanske någorlunda vettig ljushet på bilderna, men du har inget som helst begrepp om färgerna? Adobe Gamma togs fram under en tid när du använde CRT-skärmar med vissa bestämda fosforfärger. Idag varierar skärmarnas grundfärger mycket mera.

Visst kommer bilderna bli någorlunda vettiga i sin ljushet och rött bli rött om man följer ditt råd, men vilken röda nyans? Om du inte bryr dig om sådant, då är Adobe Gamma eller att kalibrera efter en testbild helt OK. Om du vill ha koll på färgerna så behöver du också profilera skärmen, dvs göra en beskrivning över dess färgegenskaper.

Stefan

Senast ändrad:
Jag tycker kalibreringsmaskin är överskattat för amatör- och fotoklubbsfotografer. En testbild som i förra inlägget duger utmärkt för det mesta.

Beror väl på vilka krav man har.

Har en colormunki som kalibrerar skärmen och skapar skrivarprofiler för de olika papper jag använder (Matt, glossy, semigloss, siden, satin och canvas.

Handhavandet är enkelt och den kräver inte nämnvärd kunskap om färgrymder.

Nu stämmer bildskärmens färger med utskrifterna.

Ett av mina bättre inköp.

Jag tycker kalibreringsmaskin är överskattat för amatör- och fotoklubbsfotografer. En testbild som i förra inlägget duger utmärkt för det mesta. Kan man se alla gradienter i gråskalan är skärmen lagom ljus. Kan man i (för windows) kontrollpanelen öppna adobe gamma-iconen och trimma den efter ögonmått så tycker jag det duger för det mesta. Det duger för att kolla på sina bilder, det duger för att lägga upp på facebook, skicka till sina kompisar och att skicka till online-framkallningstjänster.

Ja, det kan man tycka. Min uppfattning är att OM man har ambitionsnivån att ha en korrekt skärm - vilket man brukar ha när man börjar fråga om kalibrering - då ska man kalibrera med utrustning och inte med ögonmått. Om inte ens proffs klarar av att ställa in en skärm manuellt, hur menar du då att en amatör ska klara det?

Bryr man sig inte om att ha korrekta färger så kan man absolut låta ögat göra jobbet. Därför håller jag med dig: Är man inte särskilt intresserad av att ha korrekta färger är det överskattat att kalibrera sin skärm med avsedd hårdvara.

En maskin är naturligtvis det bästa, det är svårt att komma i från. Men jag envisas med att det blir _skapligt_ med testbilder om man tycker den ambitionsnivån duger. Därav mitt påstående att det apparaten är överskattad. Att kalibrera skärmen med en köpt maskin om man ändå bara printar ut familjebilderna på autoläge och piratfärger eller skickar på lab med autofixning så tycker jag inte det spelar så avgörande roll.

En maskin är naturligtvis det bästa, det är svårt att komma i från. Men jag envisas med att det blir _skapligt_ med testbilder om man tycker den ambitionsnivån duger. Därav mitt påstående att det apparaten är överskattad. Att kalibrera skärmen med en köpt maskin om man ändå bara printar ut familjebilderna på autoläge och piratfärger eller skickar på lab med autofixning så tycker jag inte det spelar så avgörande roll.

Om man inte gör bilder vars färger man bryr sig om, så har du helt rätt. Men du tog i ditt första inlägg upp »amatör- och fotoklubbsfotografer«. För de som är så intresserade av fotografi att de är med i fotoklubbar borde det vara självklart att man bryr sig om färgerna i bilderna = att man har kalibrator till skärmen.

Stefan

Det var kanske lite olyckligt val av ord och ber om ursäkt för det. Fast tyvärr har jag lite dålig erfarenhet av just fotoklubbar, inget illa menat, där många förvisso är väldigt intresserade men har väldigt svagt intresse av korrekt färgåtergivning. Jag får hjälpa väldigt många att hitta programvalen för olika väder för att få hyffsad vitbalans på sina jpeg, att våga vrida ratten från gröna läget etc. Då är inte kalibratorn det viktigaste i livet men att trimma till skärmen skapligt är i alla fall inte sämre.
Men, ni som är duktiga på skärmkalibrering:

Fotoklubben har en spider-nånting som man kan låna. Jag hade nog väldigt tur med min skärm för när man växlar mellan före och efter märktes praktiskt taget ingen skillnad alls. Ibland hittar nån medlem denna manick i klubblokalen och använder den. Och jag fattar inte vad de gör för fel. När jag kollar på deras skärmar kan jag inte urskilja alla gradienter i gråskala typ websidan som ni redan pekat på. Gammarutorna är lite huller om buller. I nått program jag hittade på internet skall man peka på den ruta av tre som är mest grå ända tills man inte kan avgöra vilken som mest grå. Skalan räcker inte till för att justera skärmen med mindre än att man trycker på knapparna på skärmen och sätter Kelvin 5000-nått.

Vad gör de för fel?

Min hypotes är att det omgivande ljuset spelar väldigt stor roll. Sitter man i gult ljust ser skärmen väldigt blå ut, är omgivande ljus väldigt blått ser skärmen väldigt gul ut. Sitter man i starkt ljus ser skärmen mörk ut.

Att kalibrera skärmen med en köpt maskin om man ändå bara printar ut familjebilderna på autoläge och piratfärger eller skickar på lab med autofixning så tycker jag inte det spelar så avgörande roll.

Ifall du testar en kaliberad skärmen och skapat en kameraprofil till Raw konverteraren kanske du ändrar uppfattning?

Personligen upplever jag större fotoglädje när jag vet att jag kan få rätt färger. Därmed inte sagt att referensfärgerna alltid är vackrast.

Fotoklubben har en spider-nånting som man kan låna. Jag hade nog väldigt tur med min skärm för när man växlar mellan före och efter märktes praktiskt taget ingen skillnad alls. Ibland hittar nån medlem denna manick i klubblokalen och använder den. Och jag fattar inte vad de gör för fel. När jag kollar på deras skärmar kan jag inte urskilja alla gradienter i gråskala typ websidan som ni redan pekat på. Gammarutorna är lite huller om buller. I nått program jag hittade på internet skall man peka på den ruta av tre som är mest grå ända tills man inte kan avgöra vilken som mest grå. Skalan räcker inte till för att justera skärmen med mindre än att man trycker på knapparna på skärmen och sätter Kelvin 5000-nått.

Vad gör de för fel?

Min hypotes är att det omgivande ljuset spelar väldigt stor roll. Sitter man i gult ljust ser skärmen väldigt blå ut, är omgivande ljus väldigt blått ser skärmen väldigt gul ut. Sitter man i starkt ljus ser skärmen mörk ut.

Lite svårt att veta vad de gör för fil med den bakgrundsinformationen. Sedan är det ju just en hjälp med inställningarna du gör på skärmen som din kalibrator ska hjälpa till med. Sedan ska du göra en profilering, alltså uppmätningen av skärmens egenskaper.

Men visst har du rätt i att omgivningsljuset spelar stor roll. Därför är det viktigt att omgivningen är någorlunda konstant. Helst ska ditt omgivningsljus ha samma färgtemperatur som din skärm.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto