Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 50mm f/1,4 USM vs ef 50mm f/1,2 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

rosaälvan

Medlem
Jag har en Canon eos 5D mark II och väljer nu mellan 50mm f/1,4 och det på 1,2. Min stora fråga är, är verkligen 1,2 värt dryga 10 000 lappen mer än vad 1,4 kostar? Är det verkligen värt att köpa 1,2? Hur stor är skillnaden egentligen? Tacksam för svar från er som vet.
MVH Sophia

Jag har en Canon eos 5D mark II och väljer nu mellan 50mm f/1,4 och det på 1,2. Min stora fråga är, är verkligen 1,2 värt dryga 10 000 lappen mer än vad 1,4 kostar? Är det verkligen värt att köpa 1,2? Hur stor är skillnaden egentligen? Tacksam för svar från er som vet.
MVH Sophia

Korta svaret: Nej det är inte värt skillnaden.

Långa svaret får någon annan fylla i.

det enda är väl om du vill ha ett megarobust objektiv med tätning, det är nog bara då 1,2an är värd priset.

En röst till på "nej".

Objektivet är i verkligheten F/1.26, och ger även perfekt justerat problem med att sätta skärpan rätt. Frontfokusering på stora bländare, bakfokusering på små bländare. men det "tecknar" på ett helt annat sätt, har en annan "karaktär". Det kräver en hel del tillvänjning och eftertanke för att få objektivet att fungera optimalt. Svåranvänt på stora bländare alltså....

Sigmas 50F/1.4 ger 99% av fördelarna med 50L, till mindre än en tredjedel av priset. Vill du ha mjukare bakgrundsteckning är Sigman att föredra över EF50F/1.4, men kräv att få prova ditt exemplar så att det fokuserar rätt redan i butiken - Sigma har en del historia av kompatibilitetsproblem med Canon med just det här objektivet.

Jag ägt/provat igenom de flesta 50mm-gluggar av de flesta tänkliga och otänkliga märken som finns på marknaden, och Sigman hamnar faktiskt ganska högt i min ranking iaf...

I en tråd tidigare visade jag hur ett Sigma och ett Canon uppträdde båda med ljusstyrka 1,4.
Sigmat var bättre på bl1,4 men vid 2,8 såg jag ingen skilnad mellan de två.
www.photozone.de har testat ett sigma och där övertygade inte det testade objektivet.
precis som med canon 50/1,4 så har även Sigma variationer, dvs ett kan vara bra ett annat sämre.

Canon 50/1,2 är nog ett av dyraste och mindre bra objektiv jag har testat, nú finns det vissa som älskar det pga sin bokeh osv men läs gärna http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d?start=1
förr satte vi vaselin på ett filter för att softa till allt utom i mitten

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 244
Senast ändrad:
En rost pa ja, om du vill ha:

Valdigt kort skarpedjup
Battre kontrast
Battre motljus egenskaper
Battre skarpa

Jag haller inte med om att 50 1.4 ar 99% av 50 1.2.

ANNONS
Götaplatsens Foto