Annons

Allround till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Vilket är de självklara valet om man ska ha ett allround till 5D Mark II ? Ska man välja mellan 24-70 2.8 eller 24-105 4L IS? eller finns de andra fina alternativ från tamron eller sigma som presterar såpass bra fast till ett lägre pris?

24-105 har jag fastnat för, känns som många verkar använda det och att de fungerar bra i de flesta situationer. Vet att kraven på objektiven är höga på Fullformat.

Mvh Patrik

Vad som är "allround" är fullständigt godtyckligt. Själv hade jag valt ett EF 35/2 eller kanske Voigtländer 40/2 om autofokus inte är en nödvändighet. Säkert inte i närheten av vad du tänkt dig, men jag vill bara öppna dina ögon för att det finns väldigt annorlunda åsikter om vad man "behöver" för allroundbruk.

För övrigt vill jag påstå att kraven på optiken är lägre på fullformat.

Jag köpte min 5D II med 24-105-gluggen och är nöjd.
Fast skulle jag vara kräsen så föredrar jag nog 24-70-alternativet som du själv skriver om.

Jag köpte min 5D II med 24-105-gluggen och är nöjd.
Fast skulle jag vara kräsen så föredrar jag nog 24-70-alternativet som du själv skriver om.

presterar de bättre med vinjetteringar och så? vilket jag sett att 24-105:an gör en del på större bländare..

En viktig poäng med 5D är ju att den ger fantastiskt hög kvalitet på bilderna, om optiken matchar den. Just därför tycker jag man ska vara kräsen.
För övrigt tycker jag också att ett fast objektiv kan vara riktigt allround.

presterar de bättre med vinjetteringar och så? vilket jag sett att 24-105:an gör en del på större bländare..

Ja, 24-70:an är bättre med vinjettering.
För övrigt håller jag också med Linmajon om att fasta objektiv kan vara allroundobjektiv. Jag är kär i 50mm såväl som 85mm

En viktig poäng med 5D är ju att den ger fantastiskt hög kvalitet på bilderna, om optiken matchar den. Just därför tycker jag man ska vara kräsen.
För övrigt tycker jag också att ett fast objektiv kan vara riktigt allround.

Mycket riktigt, men ett zoomobjektiv förenklar för de jobb jag gör. Men vill vara självklar på att resultatet blir bra, misstänker att både 24-105:an och 24-70 är bra på olika vis? Och visst ett bländarsteg är viktigt ibland, men där kanske man kan utnyttja att öka lite iso för de tillfällena utan att tappa allt för mkt kvalitet?

Jag förstår tanken med fast optik, men ibland blir de svårt när man har ett uppdrag där man alltid behöver vara redo med kameran och det är just "tillfället" man behöver fånga.

Jag är supernöjd med 24-70/2,8

Jag har inte använt IS funktionen på något mer än ett gammalt 18-55 IS som jag hade för länge sen.. men ett bländarsteg känns ju helt klart mer värt. Dock kan de trots det vara vackert med lite extra zoom. 105mm motsvarar väl typ 65mm på en crop. vilket borde fungera bra även vid snabba porträtt osv? hur känns 70mm ? räcker det för det utan att få några skålade ansikten?

Jag har inte använt IS funktionen på något mer än ett gammalt 18-55 IS som jag hade för länge sen.. men ett bländarsteg känns ju helt klart mer värt. Dock kan de trots det vara vackert med lite extra zoom. 105mm motsvarar väl typ 65mm på en crop. vilket borde fungera bra även vid snabba porträtt osv? hur känns 70mm ? räcker det för det utan att få några skålade ansikten?

När jag ändå är här... ingen som har en 5D mark II till salu? verkar vara duktigt svårt att fåtag i beg...

Allround till 5d mkII

Hur är det med Sigma 24-70 2,8 HSM då?
Har läst två recensioner som lite går stick i stäv med varandra men det finns enligt statistiken 41 st ägare här. Någon snackar om frontfokus och någon var nöjd. Skulle vara intressant med en mer nyanserad bild.

Peter

Det är lite olika. Utomhus varierar det. När det gäller barn, så brukar jag börja med 70-200 för att inte krypa upp i ansiktet på dem. När de har vant sig, byter jag till 24-70. Till övriga så hade jag väldigt ofta 24-70 innan jag hade möjligheten att fjärrstyra blixten. (ville inte ha för långt avstånd mellan modell och blixt). Nu när jag kan ställa blixten var jag vill och ha ett konstant blixtljus, använder jag 70-200 mer och mer. I min lilla studio, så är det 24-70 till säkerligen 80% om det inte uteslutande handlar om rena porträttbilder.

Här är exempel på 70-200 optiken
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1508337
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1587241#

Här är 24-70 optiken
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1889957#
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1910237#

Som du ser så varierar brännvidden lite beroende på "utrymmet" men i framtiden kommer jag att använda 70-200 mer och mer även om det är lite tungt. (Gillar inte riktigt stativ. Jag känner mig lite låst av det även om det är ett enben.)

Vill man ha en bra ALLROUND-zoom som rubriken lät, är nog 24-105L bästa alternativet, även om 24-70L har lite mindre distorsion i vidvinkelläget och vinjetterar mindre. Komplettera med t ex 50/1,4 så är du rustad för det mesta. 24-70L är en tung klump, inte skarpare än 24-105L, men aningens bättre i övrigt. Egentligen är den 25mm i vidvinkel, dvs mindre bildvinkel än uppgivet, till skillnad mot 24-105L som verkligen håller 24mm. Det lär innebära att på exakt samma bildvinkel kanske distorsionen inte skiljer lika mycket, men det är en spekulation från min sida.

Vill man ha en bra ALLROUND-zoom som rubriken lät, är nog 24-105L bästa alternativet, även om 24-70L har lite mindre distorsion i vidvinkelläget och vinjetterar mindre. Komplettera med t ex 50/1,4 så är du rustad för det mesta. 24-70L är en tung klump, inte skarpare än 24-105L, men aningens bättre i övrigt. Egentligen är den 25mm i vidvinkel, dvs mindre bildvinkel än uppgivet, till skillnad mot 24-105L som verkligen håller 24mm. Det lär innebära att på exakt samma bildvinkel kanske distorsionen inte skiljer lika mycket, men det är en spekulation från min sida.

Ja. jag blev faktiskt förvånad när bilderna inte stämde överens när jag kollade på " the digital picture . com " Men då har jag förklaringen där då!

Ja, jag ska ha ett 24-105. Vad är de som gäller, nytt eller beg? Ska ju köpa 5D mark II huset med, så kanske ska köpa det kitet?

Mvh P

Har du pengarna, varför inte kit:et? Optiken lär överleva huset med normal försiktighet. Dessutom är det roligt med helt nytt....

Har du pengarna, varför inte kit:et? Optiken lär överleva huset med normal försiktighet. Dessutom är det roligt med helt nytt....

Pengarna har jag, men du vet, trycka på buyknappen på typ cyberphoto kräver lite mod. Sen blir jag lite förbannad med, såg en annons på blocket.se 5D Mark II med tillhörande 24-105:a en fast 50mm och blixt minneskort mm för 28000.. mailade killen och fick ner den till 25000. Där efter har jag inte hört ett ljud. har mailat ett par gånger men utan resultat..

Sen kollade jag på simplyelectrics då euron är "förhållandevis" låg. så då hamnade hus och optik på nästan precis 25000. Men vet inte hur de är att stoppa in kameran i företaget jag har när de är importerade varor. Kan de bli problem?

ANNONS
Götaplatsens Foto