Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virtuell horisont

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som vet om datan från den vrtuella horisonten i en D300s och de andra kamerorna med den funktionen läggs till i EXIF-datan eller går att få fram i efterhand?

Det hade varit kanon om man till exempel står i en båt som gungar att bara kunna välja "räta upp efter virtuell horisont" på alla bilder i LR eller något annat program efteråt :)

/Rickard, som vet vad han har att göra de närmaste tre timmarna....

Senast ändrad:
Är det någon som vet om datan från den vrtuella horisonten i en D300s och de andra kamerorna med den funktionen läggs till i EXIF-datan eller går att få fram i efterhand?

Det hade varit kanon om man till exempel står i en båt som gungar att bara kunna välja "räta upp efter virtuell horisont" på alla bilder i LR eller något annat program efteråt :)

/Rickard, som vet vad han har att göra de närmaste tre timmarna....

Det är ju jätteenklet att räta upp horisonten, både i Lightroom och/eller i CS5. Behövs det verkligen något annat verktyg än det befintliga. Eller du är kanske ute efter något som kan göra det automagiskt på många bilder? Typ ett batchprogram?

Detta har jag också undrat över, jag har helt ovetenskapligt bara antagit att den inte gör det eftersom Capture NX och View NX inte har någon "räta bilden automatiskt"-funktion.

/Karl

Det är ju jätteenklet att räta upp horisonten, både i Lightroom och/eller i CS5. Behövs det verkligen något annat verktyg än det befintliga. Eller du är kanske ute efter något som kan göra det automagiskt på många bilder? Typ ett batchprogram?

Jojo, alltså räta upp bilden är inga problem, men har jag 100 bilder med sned horisont för att båten rullat hade det varit gott att få programmet att räta upp samtliga efter den virtuella horisonten.

Se kan jag tycka att det hade underlättat en hel del i andra situationer som när man har en linje att gå efter, men man ser inte riktigt om linjen är parallell med kameran. Rätar man upp så den blir rak blir ju annat snett kanske. Obs nu menar jag pyttesmå skillnader där.

Sen hade det ju underlättat rent allmänt också, det blir ett moment man slipper och det finns ju ett mätbart värde som är rätt som skulle kunna användas.

Jag menar när kameran har datan, varför inte använda den i EXIF? :)

Detta har jag också undrat över, jag har helt ovetenskapligt bara antagit att den inte gör det eftersom Capture NX och View NX inte har någon "räta bilden automatiskt"-funktion.

/Karl

Jo, samma här, men nu ledsnade jag på att anta det :)

Vi får hoppas att Nikon är här inne och läser så det kommer i nästa generation av kameror!

Det kanske är därför de nya modellerna dröjer så....

Nu är inte jag någon teknikexpert, men nu får ni väl ge er. Hur tror ni att man skall skriva ett program som känner igen just en horisont som hamnar lite var stans på bilden. Det är som att tro att man kan fota lite hur som helst och tro att HDR funktionen skall gissa sig till vilka bilder som hör ihop med varandra. Jag skulle bli oerhört förvånad om någontins sådant över huvud taget är möjligt att konstruera. Här tror jag man helt frankt får jobba med varje bild för sig. Men för säkerhets skull, prova följande i Lightroom 3. Räta upp en bild och markera sedan "synkronisera" I valet som följer pricka bara för just den inställning av alla val och tryck på utför. Man vet aldrig;-)
Mvh
JB

Nejnej Janne :)

Kamerorna har ett inbyggt digitalt vattenpass man kan se på skärmen så man vet om kameran sitter horisontellt monterad på ett stativ till exempel. Det var datan från det som jag tyckte kunde skrivas in i EXIF när den ändå finns i kameran.

Sedan kunde programmet bara räta upp bilden efter den vinkeln hellre än att jag skulle sitta och göra samma sak på alla bilder.

Det där med att kopiera upprätningen från en bild till alla andra funkar nog knappast heller eftersom alla bilder är sneda åt olika håll.

Vad gäller ett program som skulle kunna räta upp en horisont själv hade det nog inte varit så märkvärdigt med modern digital bildhantering.

Har man en hyfsat lång horisont med mörkblått hav mot ljusare himmel kan man få ett program att identifiera den och räta upp den. Det kräver ju att det inte finns andra liknande linjer i närheten och att skillnaden mellan hav och himmel är tydlig, men omöjligt är det absolut inte!

OK då förstår jag hur du menade. Sedan utgick jag, tydligen helt felaktigt ifrån att alla horisoner lutade åt samma håll. Hade jag läst ordentligt borde jag begripit att så inte var fallet eftersom det handlade om en båt i kraftig sjö;-) Ibland går det bara för fort;.-)
Mnh
JB

Jo, samma här, men nu ledsnade jag på att anta det :)

Vi får hoppas att Nikon är här inne och läser så det kommer i nästa generation av kameror!

Det kanske är därför de nya modellerna dröjer så....

Jo, det hade onekligen varit en intressant funktion. Oftast missar man ju någon grad hit eller dit, fast det kanske skulle göra bilderna tråkiga om horisonten alltid satt 100% rätt.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto