Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

SB600 Eller SB900?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Eller båda två ?
Hur mycket bättre är 900 jämfört med 600 ?
Vad skulle man kunna göra om man har tex båda dom blixtarna ?
Eller om man har en 600. Behöver man inte en 900 då för de inte gör någon skilnad ?
Eller är det stor skilnad mellan dessa två ?

Jag känner till två skillnader:

1. SB-900 är kraftigare än SB-600, dvs lyser starkare när så behövs.

2. SB-900 kan agera COMMANDER i ett CLS-uppsatt system, det kan inte SB-600. För mig som har en D90 skulle det innebära at tjag med SB-900 skulle kunna kontrollera 3 blixtgrupper istället för 2 som den inbyggda blixten kan. En del andra kamerahus påverkas kanske mer av det?

Jag känner till två skillnader:

1. SB-900 är kraftigare än SB-600, dvs lyser starkare när så behövs.

2. SB-900 kan agera COMMANDER i ett CLS-uppsatt system, det kan inte SB-600. För mig som har en D90 skulle det innebära at tjag med SB-900 skulle kunna kontrollera 3 blixtgrupper istället för 2 som den inbyggda blixten kan. En del andra kamerahus påverkas kanske mer av det?

SB800 då, är den bra ?
Varför går den inte att köpa längre ?

Man får inte glömma att Sb 900:an är mycket mera lättanvänd än SB 600. Menyer och reglage.
Använder man blixt sälla så upplever jag sb 600:an som lite krånglig, när man skall välja inställningar på blixten. Annars en bra blixt med lite sämre blixtprestanda än 900:an

Skulle tveklöst idag gå direkt på en SB 900:a

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto