Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensering RAW med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Har provat exponeringskompensering tidigare, dock i hyfsat dagljus och det har fungerat bra. Nu till problemet. Fotograferade solnedgång i RAW och exponeringskompenderade ner -1,3 innan jag tyckte resultatet på skärmen såg bra ut. Så vitt som jag har förstått det visar skärmen hur resultatet hade blivit om jag fotat i JPEG. Men nu när jag öppnar RAW-filen i ViewNX blir bilden VÄLDIGT mörk, nästan svart och för att ljusa upp bilden är jag tvungen att lägga till +1,3 EV för att få samma resultat som jag hade på särmen. Men detta resulterar i att jag får en MASSA brus i bilden! Har jag fått det hela om bakfoten eller?? Ska jag inte exponeringskompensera när jag fotar i RAW eller ska jag använda mig av ett program som inte "nollställer" exponeringskompenseringen eller vad det nu är som ViewNX gör?

Tack på förhand!

// Magnus

Jodå, du måste exponera rätt även om du fotar i raw-format.

Däremot ska du inte förlita dig till LCD-skärmens ljusstyrka utan snarare titta på hur histogrammet ser ut efter att du tagit bilden. Det visas som en graf över hur bilden är exponerad.

Jodå, du måste exponera rätt även om du fotar i raw-format.

Däremot ska du inte förlita dig till LCD-skärmens ljusstyrka utan snarare titta på hur histogrammet ser ut efter att du tagit bilden. Det visas som en graf över hur bilden är exponerad.

Men att gå från att se bra exponerat ut, till gränsen till överexponerat i LCDn, till bäcksvart i ViewNX kan väl inte vara rätt? Så mkt fel visar väl ändå inte LCDn??
Märke oxå en väldigt stor skillnad på ljusheten när jag provade att öppna RAW-filen i Lightroom 2,5. Kommer däremot inte överens med kontrastinställningarna vitbalansen i Lightroom utan tycker fotot blir bättre i ViewNX, om man nu bortser från all brus som uppstår när jag e tvungen att lägga till +1,3EV.

// Magnus

Senast ändrad:
Jag känner till problemet och har uppmärksammat det i ett par trådar tidigare, men har väl inte fått nån riktig 100% klarhet i fenomenet och vad det beror på.

Det jag märkt är att histogrammet på kamerans display går inte att lita på för fem öre om man fotar i raw, eftersom histogrammet är baserat på den inbyggda jpegen med sina pålagda justeringskurvor, och inte på råfilen. Kameraskärmens ljusstyrka är också mer eller mindre irrelevant i sammanhanget enligt min erfarenhet.

När jag framkallar en råfil så den blir lika ljus som jpeg-bilden jag får då jag fotar i jpeg+raw, får jag oftast dra upp exponeringskompensationen drygt ett steg. Detta dock endast om jag använder tredjepartskonverterare som rawtherapee, i ViewNX behövs ingen kompensation. Det får mig att misstänka att Nikon har byggt in nån sorts funktion så de underexponerar råbilderna och ljusar upp dem per automatik, kanske för att högdagrarna inte ska frätas ut lika lätt. Men som sagt, jag är inte helt 100% på hur det förhåller sig men jag har varit minst lika förbryllad över saken som du är.

Angående mitt första problem med väldigt ljusa bilder på LCDn men väldigt mörka i ViewNX har jag hittat problemet. Vet inte om jag ska idiotförklara nikons handbok eller mej själv, men efter att ha läst i "Mastering the nikon D90" förklaras menyinställningen "lcd-ljusstyrka" på ett helt annat sett som inte går att missuppfatta, så det lutar nog åt att nikon får sig en slänga. Ordvalet "ljusstyrka" uppfattas iaf av mej att jag väljer hur start ljuset ska vara i LCDn, dvs skruvar jag upp värdet ser jag LCDn lättare en solig dag för ljuset e ju starkare. Detta förklaras som sagt mkt bättre i boken jag nämde där oxå en rekommendation står att välja värdet -1 vid fotografering utomhus. Inte då +3 som jag ställt den på...

När det gäller att råfiler blir olika ljusa i olika program kan jag bara instämma. Har även märkt att vitbalansen inte ger ens i närheten samma resultat. Provade 5500 i ViewNX vilket gav en härlig blandning mellan blåa fält och gula fält på min solnedgång, men i Lightroom blev allt brandgult utan en gnutta blått. Men det får nog diskuteras i ett annat forum än "Nikonkameror".

Tack för mig och tack för de svar som kommit in!

// Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto