Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gigabild

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Blev lite inspirerad av Parisbilden som som det skrevs om här på FS, så jag ville göra något liknande. Visserligen har jag pysslat med det tidigare, om än mycket mindre bilder. Gjorde ett tappert försök från en skorsten (125 m ö h), men tyvärr var det mycket prylar i vägen uppe på toppen, bl. a. kustbevakningens monsterkameror som panorerar och zoomar hela tiden.

Det blev iaf en bild på ca 3000 mp. Hade jag fått fri sikt runt om och verikalt skulle det bli ca 20000 mp.
Den är full av fel när man tittar närmre, men den får duga tills jag fått mitt motordrivna panoramahuvud!

http://www.prepix.se/hbg/Hbg_giga.html

Bidde ju helt ok faktiskt :)

Tackar. Dock ligger det en gnagande tanke att gōra världens största bild. Om det inte blir den största så ska den iaf fall bli den snyggaste. Det kräver ganska mycket, bra plats att stå på, bra motordrivet panohuvud, bra sikt, minst 600 mm brännvidd, ruskigt snabb dator och stort tålamod. Viktigast av allt är fōrstås ett snyggt motiv och perfekta förhållanden. Just nu är en ny rigg på väg från USA, sedan får vi se vad det blir.

Låter sjukt spännande :)
Lycka till. Förutsätter att vi kommer få se det eventuella resultatet här.

//D

Snyggt!

Får man fråga vad du använt för utrustning? Varför vill du ha motordrivet huvud?

Hej,
Utrustningen är en Nikon D3 med ett 70-200/2.8 (200 mm). Själva riggen är inget märkvärdigt, ett panoramahuvud från Manfrotto och ett ganska enkelt stativ. Manfrottohuvudet har en begränsning på 5° som minsta förflyttning och det är för mycket om man vill använda längre brännvidd än 200 mm som krävs för att komma i närheten av rekord. Ett motordrivet panohuvud har större precision och klarar tyngre saker än min darriga rigg (det finns en hel del fel i bilden och det är för att riggen är lite ostadig, plus att det blåste som fasen där uppe). Minsta förflyttning av kameran innebär många meter nere på marken i de brännvidderna.
Nästa gång blir det 400 eller 600 mm och då är det ännu viktigare med en superstabil rigg.

Så här ser nya riggen ut:

Bilagor

• Epic.jpg
    Epic.jpg
    19 KB · Visningar: 238
Oj, mindre än 5°! Det blir en hel massa bilder... Med den långa brännvidden blir det så klart också viktigt med stabilitet. Tänker också att man måste hamna extremt nära exakt nodpunkt för att undvika parallaxfel.

Lycka till med världsrekordförsöket!

Följer med spänning ditt arbete med gigapans huvud. Jag har använt det förr och tyckte det var för klent men då använde vi 800mm, 200mm borde inte alls vara något problem. Håller just nu på att scouta en plats för att ta en bild över stockholm vilket har visat sig inte vara det lättaste. Har säkrat upp 2 5dmk2 och 2 600mm alt 2 800mm från "en av seriges största kedjor" samt lite annan spons.

Om någon har förslag på bra och intressant plats över stockholm så mottages detta med stor tacksamhet.

Följer med spänning ditt arbete med gigapans huvud. Jag har använt det förr och tyckte det var för klent men då använde vi 800mm, 200mm borde inte alls vara något problem. Håller just nu på att scouta en plats för att ta en bild över stockholm vilket har visat sig inte vara det lättaste. Har säkrat upp 2 5dmk2 och 2 600mm alt 2 800mm från "en av seriges största kedjor" samt lite annan spons.

Om någon har förslag på bra och intressant plats över stockholm så mottages detta med stor tacksamhet.

2600 mm och 5dmk2! Det har nog ingen gjort förut :) Det borde bli en bildfil på många hundra Gigabyte (Beroende på antal grader horisontellt och vertikalt). Frågan är om någon dator kan hantera så stora bildfiler? Bildformatet PSB (Large Document Format) har säkert en begränsning även om jag aldrig nått den gränsen, vet du något om det?

Har funderat på att göra ett eget bygge för ändamålet, men gjorde det bekväma och beställde från Gigapan. Vilken sorts rigg använder du med sådana brännvidder?

Problemet med platser tycker jag är att få fri sikt runt om OCH veritkalt. Det optimala vore en smal, hög plattform, typ minaret. Annars kanske Globens tak kan funka?

Kan du visa något exempel med 800 mm?

Ah jag var nog inte så tydlig. Vi siktar på 2 st 600mm eller 2 st 800mm fasta objektiv, inte 2600 :)

Jag har provkört med AutoPanos Giga version och kört en distribuerad version över åtta servrar. Dessa tester har fallit väl ut. En 100Gpix bild skulle gå på under dygnet att rendera och det är ju inte hela världen. Sen om man vill ta in allt i photoshop så får man splitta upp den stora bilden till många mindre eftersom, precis som du påpekar, photoshop inte hanterar så stora bilder.

Just nu är jag lite inne på att bygga ett eget motorhuvud för två 5:eek:r samt 2st 800mm. Förmodligen skulle man kunna använda gigapans mätutrustning och mjukvara. Lite svets och lite starkare servon så skall det nog gå :)

Jag samt några kollegor satsar på att knäppa detta till våren i Stockholm då vi antar att luften är mer gynnsam då.

Globen känns så långt bort, precis som kaknästornet och lite såna smidiga platser. Vi satsar heller inte på att ta några 360's utan så som vi räknat ska 270 grader räcka gott vilket förenklar det hela rejäääält :)

ANNONS
Götaplatsens Foto