Annons

Hur kan man lägga 1 kr i utgångspris på en Canon EOS 1D Mark II????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Kostar inte den ganska mycket i nypris? Hittade en på auktion, men man blir ju ganska misstänksam om allt är som det ska med den när utgångspriset ligger på 1 kr.
Har ni köpt begagnat hutlöst billigt nån gång?

Budgivning my friend. Priset kommer att trissas upp till en "vettig" nivå. Marknaden bestämmer vad varan är värd, ibland blir det billigt och ibland dyrt, men för det mesta normalt. Håll ögonen på auktionen så ska du se att den till slut hamnar på en "normal" prisnivå.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Jag förstår inte vad du menar. Tradera? 1 kr i utgångspris är väl inget konstigt? Jag säljer allt med 1 kr i utgångspris. Det är ju säljtaktik. om det är billigt så kommer folk att buda.
Jag sålde ex 28-70 med 1 kr i utgångspris. 3 bud senare var den uppe i 5000.
Jag tycker det är konstigare med de som lägger ut saker för i stort sett marknadsvärde. Då kan man lika gärna sälja på blocket. Tanken med auktioner är ju att folk ska buda. Det är lite gambling.

Ja, så kanske det är......
Törs man köpa osedda grejer som bara ska fraktas hem utan att man fått prova dem. Är det att köpa grisen i säcken. Är det bättre att köpa tex här på fotosidan om man jämför med Blocket, Tradera. Vad tycker ni?

Fördelen med Tradera är ju att tidigare köpare lämnat omdöme.
Annonser på FS känns tryggt om säljaren varit medlem ett tag
Blocket är rena vilda västern så länge inte säljaren lämnar hemtelefonnummer etc. Tror de flesta bedrägerierna sker där (av dessa tre)

Lite chansning är det alltid men har man bara gott omdöme när man handlar så tror jag man slipper man de värsta rötäggen.

Vad man KAN göra är ju att be någon vänlig själ på t.ex. FS att kika på grejorna åt Dig om de säljs långt bort.

/Peter

Fördelen med Tradera är ju att tidigare köpare lämnat omdöme.
Annonser på FS känns tryggt om säljaren varit medlem ett tag
Blocket är rena vilda västern så länge inte säljaren lämnar hemtelefonnummer etc. Tror de flesta bedrägerierna sker där (av dessa tre)

Lite chansning är det alltid men har man bara gott omdöme när man handlar så tror jag man slipper man de värsta rötäggen.

Vad man KAN göra är ju att be någon vänlig själ på t.ex. FS att kika på grejorna åt Dig om de säljs långt bort.

/Peter

Det var ju en jättebra idè Peter.

Jag säljer nästan allt på tradera. Där har jag bra omdöme och ingen har ifrågasatt betalning i förskot, även på dyra kameror eller optikt. I gengäld så har jag packat paketet i förväg och så fort pengarna kommer in skickar jag det.
Jag skulle nog inte köpa en kamera osedd, om den inte är i nyskick alltså köpt det senaste halvåret eller så.

Jag vill dock varna för att sälja saker och sedan använda ex internetgirot eller vad det heter vid betalning. Det är en betalningsmetod som endast gynnar köparen. Har blivit blåst när jag använde det och har sagt blankt nej när något velat använda det. Ingen har haft några åsikter om det heller. Det är en till fördel med tradera. Man skriver att man vill ha betalt i förskott och då är det det som gäller.

Jag säljer nästan allt på tradera. Där har jag bra omdöme och ingen har ifrågasatt betalning i förskot, även på dyra kameror eller optikt. I gengäld så har jag packat paketet i förväg och så fort pengarna kommer in skickar jag det.
Jag skulle nog inte köpa en kamera osedd, om den inte är i nyskick alltså köpt det senaste halvåret eller så.

Jag vill dock varna för att sälja saker och sedan använda ex internetgirot eller vad det heter vid betalning. Det är en betalningsmetod som endast gynnar köparen. Har blivit blåst när jag använde det och har sagt blankt nej när något velat använda det. Ingen har haft några åsikter om det heller. Det är en till fördel med tradera. Man skriver att man vill ha betalt i förskott och då är det det som gäller.

Menar du att betala via Payson?

Finns det inte också något som kallas reservationspris? Säljaren sätter ut varan för 1 kr, men behöver inte sälja förrän priset når upp till reservationspriset. Jag förstår inte riktigt vitsen med detta men men...

Kostar inte den ganska mycket i nypris? Hittade en på auktion, men man blir ju ganska misstänksam om allt är som det ska med den när utgångspriset ligger på 1 kr.

I vissa fall beror utgångspriset också på snålhet hos säljaren. Man betalar högre avgift till Tradera om man har högre utgångsbud. Men 1 kr lockar igång budgivningen. Om man värdesätter sin tid kanske man istället lägger utgångsbudet över gränsen för vad besväret att posta är värt.

Finns det inte också något som kallas reservationspris? Säljaren sätter ut varan för 1 kr, men behöver inte sälja förrän priset når upp till reservationspriset. Jag förstår inte riktigt vitsen med detta men men...

Jo och det blir särskilt konstigt när säljaren skriver vad reservationspriset är i annonstexten.

Det är väl relativt uppenbart? Om man inte är säker på att det finns en köpare för en viss sak på Tradera, och vill undvika att behöva sälja den för en krona så sätter man ett reservationspris. Ett exempel var när jag satte ut en signalgenerator på Tradera. Jag var tveksam på om någon skulle lägga ett seriöst bud på den där, så jag satte ett reservationspris på 2500 spänn.

Nackdelen är ju att de flesta auktionssiter tar extra betalt om du vill använda ett reservationspris.

Reservationspris är ett otyg. Jag bjöd på en 70-200 och vet inte hur många bud jag la utan att reservationspriset blev uppnått. Jag lessnade. Då är det bättre att sätta ett högre utgångsbud. Jag har slutat buda på sånt med högt utgångsbud. Jag tyckker det är dålig säljtaktik eftersom jag vet från mig själv att jag inte bjuder på sånt.

Jag kan inte payson, men det är är nog samma skräp som internetgirot.

Det är auktion, det är så det går till :p Jag säljer en hel del saker på tradera och nästan allt jag lägger upp sätter jag 1:- i utropspris på, oavsett värdet på saken. Det är ganska "standard" att göra så. Om du kollar runt lite på tradera så kommer du upptäcka att det finns många auktioner med 1:- i utropspris.

Tycker inte det är något konstigt alls med det? Det är ju som du själv säger, en AUKTION dvs då gäller budgivning. La ut 55-250 IS + motljusskydd för 1kr på tradera, kollade in annonsen en vecka senare när den var avslutad - då låg den på 1925:- kr. Ett par hundringar mer än vad jag skulle kunna lägga ut den för här på FS.

ANNONS
Götaplatsens Foto