Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smileys!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bör fotosidan införa smileys på forumet?

• Ja, inför smielys

Röster: 13 32.5%
  • Nej, inför inte smileys

Röster: 27 67.5%

• Totala väljare
    40
  • Enkät stängd .

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu är jag fullt medveten om att orsaken till att fotosidan inte tillåter smileys på forumet är att forumet ska få en "stilren design" eller något liknande.

Tyvärr funkar det inte med ett forum som inte tillåter smileys. Man kan skriva ett helt absurt skämt som sista rad i ett inlägg, nog ska det koma någon gnällspik och ta det seriöst och inta fatta att det är ett skämt.

Alldeles för många fattar tydligen inte vad olika smileys betyder utskrivna heller, som t.ex. :) , :) , ;-) och så vidare.

Stilrent är för övrigt inte total avsaknad av färg. Vill ni ha forumet helt färglöst borde ni först göra reklambaners svartvita, speciellt era egna, de om något stör utseendet!

Ni får göra något åt det här nu.

Nu är jag fullt medveten om att orsaken till att fotosidan inte tillåter smileys på forumet är att forumet ska få en "stilren design" eller något liknande.

Tyvärr funkar det inte med ett forum som inte tillåter smileys. Man kan skriva ett helt absurt skämt som sista rad i ett inlägg, nog ska det koma någon gnällspik och ta det seriöst och inta fatta att det är ett skämt.

Alldeles för många fattar tydligen inte vad olika smileys betyder utskrivna heller, som t.ex. :) , :) , ;-) och så vidare.

Stilrent är för övrigt inte total avsaknad av färg. Vill ni ha forumet helt färglöst borde ni först göra reklambaners svartvita, speciellt era egna, de om något stör utseendet!

Ni får göra något åt det här nu.
Håller med!

Det är mycket lättare att göra sig förstådd med smilies på forum.

Håller med!

Det är mycket lättare att göra sig förstådd med smilies på forum.

Använd smilies då :)

Grafiska smilies fungerar inte överallt, de ökar laddtider på sega linor, de förstör radavstån och flyt i texten och de missbrukas enormt. Det räcker gott och väl med "postikonerna" i mitt tycke.

Finns någon absolut sanning i ämnet? Vem har tolkningsföreträde? Finns det en korrekt smiley för alla sinnesstämningar? Jag tror inte att fler symboler hjälper, snarare skapar ytterligare förvirring. Att vissa fattar och andra inte kanske snarare beror på IQ än mängden tillgängliga symboler. Misstänker att vissa kommer att använda gula roliga gubbar i tid och otid bara för att de är gulliga, vilket inte förbättrar läsbarheten eller känslomässiga samsynen. Medan andra vägrar använda dem.

Jag är emot...

Det är bara det att på två dagar har det varit minst två tillfällen med folk som skrivit en liten kul kommentar i ett helt seriöst inlägg med en smiley efteråt och fått en sur kommentar av någon som tydligen inte fattat att det var ett skämt.

Att använda postikonerna, antar att du menar att man kan lägga till en smiley uppe i rubriken för sitt inlägg, funkar ju sällan heller eftersom det inte är ofta ett helt nlägg är menat på skoj.

Anders: Jag menar inte att man behöver kunna skillnaden på olika smileys, men folk verkar inte förstå vad de innebär alls.

För övrigt, hur missbrukar man en smiley?

Och hur segt nät har man när en smiley påverkar laddtiden?

Använd smilies då :)

Grafiska smilies fungerar inte överallt, de ökar laddtider på sega linor, de förstör radavstån och flyt i texten och de missbrukas enormt. Det räcker gott och väl med "postikonerna" i mitt tycke.
Gör dig inte dum!

Tråden handlar om grafiska smilies, och det var självklart det jag menade också, det förstod säkert du också! :(

Haha, det undrar jag med!

Jag administrerar nordens största diskussionsforum i en viss juridisk/ekonomisk gren och har alltså väldigt många besökare där.
Vi har testat både med och utan smilies (grafiska!) för att en del påstått att det blir så segt.
Hittills har vi inte kunnat hitta några synbara skillnader i laddningstid.

Men klart, sitter man på ett gammalt telefonmodem kanske man kan märka en viss skillnad?
Inte ens med våra mobila bredband, som är rätt slöa, märks nån skillnad.

För övrigt finns ju alternativet att inte visa bifogade bilder och liknande i foruminställningarna, det är ju ett alternativ för dem med seg lina.

Eftersom FS dessutom verkar ha nätets märkligaste policy för uppladdade bilder i trådar (Speciellt för att vara ett fotoforum!!) kan det ju inte spela någon större roll att man inte får se andra bilder heller då.

Det är bara det att på två dagar har det varit minst två tillfällen med folk som skrivit en liten kul kommentar i ett helt seriöst inlägg med en smiley efteråt och fått en sur kommentar av någon som tydligen inte fattat att det var ett skämt.

Det är enligt min erfarenhet minst lika vanligt i forum där grafiska smileys används.

Att använda postikonerna, antar att du menar att man kan lägga till en smiley uppe i rubriken för sitt inlägg, funkar ju sällan heller eftersom det inte är ofta ett helt nlägg är menat på skoj.
Tur att man alltid kan använda ickegrafiska smileys av valfri sort då \o/

För övrigt, hur missbrukar man en smiley?
Allvarligt? Såhär t.ex: :D :D :D :D :D: D :D :D, smileys på varenda rad, smileys som inte har med känslan i inlägget att göra utan bara är med för att de är fina/roliga/söta etc. Det tycks långt vanligare med just grafiska sådana.

Det rör sig inte om en utan snarare ett hundratal på en forumsida. Och svaret är väl helt enkelt tillräckligt segt. Jämför gärna storleken på textsträngen ":)" och dess grafiska motsvarighet.

Och angående inkompabiliteten så fungerar alltid text, men bilder ställer till problem. Det kan röra sig om en textbaserad webbläsare, en cache i google, en logg av en forumtråd etc. Grafiska smileys försvinner.

Sluta med att försöka vara så jävla ironiska hela tiden då så slipper ni missuppfattningar. Ska ni vara roliga så skriv istället nåt i stil med...

"- Vad säger blondinen när hon kommit till toppen av sin karriär?
- Välkommen till McDonalds!"

Smilys är djävulens påfund och nördarnas redskap.

Sluta med att försöka vara så jävla ironiska hela tiden då så slipper ni missuppfattningar. Ska ni vara roliga så skriv istället nåt i stil med...

"- Vad säger blondinen när hon kommit till toppen av sin karriär?
- Välkommen till McDonalds!"

Smilys är djävulens påfund och nördarnas redskap.

Jacob, jag tror inte riktigt du är målgruppen för smileys ;-)

En gång i tiden kunde man skriva smileys i forumtexten, men den funktionen togs bort. Jag minns inte motivet, men jag tvivlar på att det införs igen.

Olle

Svårt att göra alla till lags... det är tydligt.
Fotosidan har en tämligen udda layout (åtmistonde bland alla de forum som jag normalt brukar hålla till på). Det vanligaste idag är ju mer eller mindre anpassade versioner av vBulletin.
Helt klart är att Fotosidan är väldigt textorienterad. Jag vet i alla fall inget annat Fotoforum som har så strikta regler vad gäller att ladda upp/posta bilder.

Om jag inte missminner mig så finns det några gamla trådar där representanter för Fotosidan har gett förklaringar/motiveringar.
Om någon av er administratörer läser den här tråden så v.v. tydliggör
gärna igen för en som inte har så bra minne smile.gif oj, förlåt jag menar :)

..och titta så fel radavståndet blev nu... ;) <- OBS! Ironiskt menat då jag inte anser det ha någon som helst betydelse.

Senast ändrad:
^ Det behöver som sagt inte vara ett skämt.
Jag tycker det är trevligt att man kan markera sinnesstämning eller uttryck med en smiley av någon lämplig sort.
Det behöver inte vara prydligt och kliniskt överallt.

ANNONS
Götaplatsens Foto