Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85 mm 1,8 D med 77 mm objektivlock. Tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

ollebi

Ny medlem
Läste att flera ägare till Nikon 85mm 1.8D tycker det är trist att det inte går att fästa främre objektivlocket med motljusskyddet monterat.
Jag hittade en bra lösning på Ken Rockwells hemsida:
Ett objektivlock med 77mm diameter passar i främre änden av motljusskyddet!
Voila! Funkar utmärkt.

Inga problem

Läste att flera ägare till Nikon 85mm 1.8D tycker det är trist att det inte går att fästa främre objektivlocket med motljusskyddet monterat...

Jag har precis det objektivet och har inga problem att fästa främre objektivlock med motljusskyddet monterat. Motljusskyddet heter HN-23 och det är väl original? Det är lite "pilligt", men det går bra.

Notera dock att jag inte har något filter monterat, men det borde inte vara någon skillnad eftersom objektivlocket passar på insidan av motljusskyddet och inte på objektivet i sig (OBS! inte i främre delen).

/Roger

Det är inga problem att använda linssskyddet med motljusskyddet på 85/1,8D, inte på mitt ex iallafall.

Innerdiametern längs in på motljusskyddet är exakt densamma som filtergängan fast den har inga gängor utan bara raka spår men motljusskyddet fastnar lika bra för det.

Att använda filter gör varken till eller från heller det sätter man mellan objektivet och motljusskyddet.

Det är inga problem att använda linssskyddet med motljusskyddet på 85/1,8D, inte på mitt ex iallafall.

Innerdiametern längs in på motljusskyddet är exakt densamma som filtergängan fast den har inga gängor utan bara raka spår men motljusskyddet fastnar lika bra för det.

Att använda filter gör varken till eller från heller det sätter man mellan objektivet och motljusskyddet.

Håller med. Inga problem alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto