Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Resa till Thailand, vad ska jag tänka på?
- Trådstartare Petra.C
- Start datum
AFJ
Aktiv medlem
Om det är en "vanlig" Thailand semester där du bor på hotell och ägnar dig åt lite dagsutflykter så är det bara att köra på som vanligt. Jag brukar undvika att byta objektiv på stranden men annars byter jag gladeligen ute. Största risken är väl att man tappar den i poolen. 
Om det är vandring i djungeln och "tuffare" semster - ja då överlåter jag till dem med bättre erfarenhet att rekommendera.
Om det är vandring i djungeln och "tuffare" semster - ja då överlåter jag till dem med bättre erfarenhet att rekommendera.
grummel
Aktiv medlem
Ska nog vara lite djärv och säga att du inte ska behöva behandla den annorlunda än normalt hemma. Har rest väldigt mycket med min D300 och varit länge i extrema miljöer, och det ända som jag märkt skulle kunna bli ett problem är sand. Luftfuktighet, värme, regn, slag och stötar mm. tål den.
Ha den istället så tillgänglig som möjligt istället för att vara så rädd om den att ha den nerpackad hela tiden, då får du inga bilder. Reser du med ryggsäck skulle jag rekommendera http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11458872 eller liknande. Tung ryggsäck + kamera över halsen = ont i ryggen, tung ryggsäck + kameran på axeln = risk för att tappa den då man inte känner när remmen glider av, tyng ryggsäck + kamera i ryggsäcken = inga bilder.
Annars är det bara att vara allmänt försiktig med sina prylar. Men de är gjorda för att hålla för det, speciellt din D700.
Hoppas du får en trevlig resa(=
Ha den istället så tillgänglig som möjligt istället för att vara så rädd om den att ha den nerpackad hela tiden, då får du inga bilder. Reser du med ryggsäck skulle jag rekommendera http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11458872 eller liknande. Tung ryggsäck + kamera över halsen = ont i ryggen, tung ryggsäck + kameran på axeln = risk för att tappa den då man inte känner när remmen glider av, tyng ryggsäck + kamera i ryggsäcken = inga bilder.
Annars är det bara att vara allmänt försiktig med sina prylar. Men de är gjorda för att hålla för det, speciellt din D700.
Hoppas du får en trevlig resa(=
Helmetrock
Aktiv medlem
Du ska tänka på att ta bilder.
Som alltid, byt inte objektiv i sandstorm, men plastpåsar och jox är inget att håla på med.
Som alltid, byt inte objektiv i sandstorm, men plastpåsar och jox är inget att håla på med.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Du behöver inte behandla din utrustning annorlunda än här hemma. Kamerautrustningen i handbagaget givetvis. Stativ är heller inga problem att ta i handbagaget (om de håller måtten för vikt/längd )
Bangkok är också ett bra ställe att köpa ny kamerautrustning i. Billigare pris på det mesta och du får tillbaka momsen på flygplatsen när du åker hem. Nikon har ju även en del av sin tillverkning i Thailand
Bangkok är också ett bra ställe att köpa ny kamerautrustning i. Billigare pris på det mesta och du får tillbaka momsen på flygplatsen när du åker hem. Nikon har ju även en del av sin tillverkning i Thailand
ErlandH
Aktiv medlem
Det beror nog helt på personalen i säkerhetskontrollen på den aktuella flygplatsen. Är de det minsta griniga blir du tvungen att gå tillbaka till incheckningen med stativet.Stativ är heller inga problem att ta i handbagaget (om de håller måtten för vikt/längd )
Erik90
Medlem
När jag reser till områden med hög luftfuktighet så brukar jag stoppa ner några påsar med tork-gel i kameraväskan. Du vet sådana som man brukar få med elektronikprylar i förpakningen. Gå till en elektronikhandlare och be att få ett gäng, dom brukar ha sådana liggande.
Annars så är det bara att fota som vanligt. För mycket skydd = missade bilder!
Ang incheckat baggage så är mitt råd att aldrig checka in fotoutrustningen såvida du inte har enorm stora mängder med dig.
//Erik
Annars så är det bara att fota som vanligt. För mycket skydd = missade bilder!
Ang incheckat baggage så är mitt råd att aldrig checka in fotoutrustningen såvida du inte har enorm stora mängder med dig.
//Erik
ErlandH
Aktiv medlem
Frågan är hur stor nytta du har av det. En tumregel är att det behövs 5 gram silica gel för att skydda 10 liter luft. Men då räknar man med en någorlunda tät behållare, t ex en kartong, som inte öppnas. I en väska som öppnas ofta och där man tar ur och stoppar i utrustning, dvs där luftväxlingen är ganska stor, gör några påsar silica gel inte nytta någon längre tid.När jag reser till områden med hög luftfuktighet så brukar jag stoppa ner några påsar med tork-gel i kameraväskan. Du vet sådana som man brukar få med elektronikprylar i förpakningen.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Det beror nog helt på personalen i säkerhetskontrollen på den aktuella flygplatsen. Är de det minsta griniga blir du tvungen att gå tillbaka till incheckningen med stativet.
Jag har rest mer än hundra gånger till Bangkok eftersom jag bott där en stor del av mitt vuxna liv sen 1984. Aldrig någon gång har de sagt något om mitt stativ i handbagaget. Har även rest från minst tio olika flygplatser dit.
Inte på någon annan flygresa i olika länder har jag heller blivit stoppad eller tillsagd om stativet. Givetvis under förutsättning att det håller måtten för handbagage
Senast ändrad:
Petra.C
Medlem
Du behöver inte behandla din utrustning annorlunda än här hemma. Kamerautrustningen i handbagaget givetvis. Stativ är heller inga problem att ta i handbagaget (om de håller måtten för vikt/längd )
Tack för era tips!
Så ett enbensstativ i handbagaget blir inget problem då?
Har du tips på bra butiker i Bangkok för inköp av ny kamerautrustnning?
Mvh/Petra
Petra.C
Medlem
Finns ju alltid en risk att bli av med den i incheckat baggage, har själv blivit av med ett par solglasögon o lite småsaker i incheckat bagage. Jag tar alltid all min kamerautrustning i handbagageet, utom stativ som man inte får ta med.
Om man väljer att checka in kamerautrustningen och det händer något med den gäller försäkringen då eller kan det vara olika beroende på vilket bolag man har och vilken försäkring man har?
//Petra
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Om man väljer att checka in kamerautrustningen och det händer något med den gäller försäkringen då eller kan det vara olika beroende på vilket bolag man har och vilken försäkring man har?
//Petra
Om den blir stulen får man ju ut pengar. Men normalt mycket mindre än grejorna är värda. Om grejorna går sönder, vilket är den största risken. Speciellt om du inte använder en hård kameraväska typ Pelican. Då får du inte någon ersättning.
Detta är Bangkoks bästa kamera affär http://www.fotofile.net/
Priserna kan du normalt få ner lite om du betalar med cash. Sen får du tillbaka 7% VAT på flygplatsen.
Här är bilder från många ställe i Thailand http://www.pbase.com/larsjohnsson
ErlandH
Aktiv medlem
Tror, som sagt, inte att det i första hand är flygbolaget utan snarare säkerhetskontrollanterna som är problemet. De kan vara lite nyckfulla och det är inte alltid överallt samma regler som gäller i praktiken. Vore jag säkerhetskontrollant på en flygplats skulle jag nog vara mer tveksam till ett kamerastativ än till 150 ml schampo.Jag själv har både nekats vanligt stativ och enbensstativ i handbagage. Så ring och hör med ditt flygbolag är väl enklast.
Helmetrock
Aktiv medlem
Jo, jag får hålla med där. Jag skulle absolut inte lita på att direktiv och löften uppifrån åt vare sig ena eller andra hållet gäller i verkligheten.
Det skulle förvåna mig om de sa att du fick ta med dig ett stativ på flyget, men det skulle förvåna mig lika mycket om du, när du väl står i säkerhetskontrollen, inte får ha med dig det. en det kan också vara precis tvärt om.
Det skulle förvåna mig om de sa att du fick ta med dig ett stativ på flyget, men det skulle förvåna mig lika mycket om du, när du väl står i säkerhetskontrollen, inte får ha med dig det. en det kan också vara precis tvärt om.