Annons

Bästa komplementet till fullstor systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har "jobbat" mycket med en kamera med EVF och sett tillräckligt av GH2 för att inse att den har en EVF som är något bättre än den på Minolta A2 -- men den är fortfarande långtifrån bra. Det är fortfarande milsvid skillnad mot en hyfsad OVF (vilket jag hoppas att Fuji X100 har).
X100 har faktiskt en hybrid mellan EVF och OVF.

Det sitter ett prisma inne i sökaren, så kan man välja om man vill ha bilden från genomsikssökaren eller från en EVF, allt i samma sökare.

Från DPReview.com:

Hybrid Viewfinder New Development
The Hybrid Viewfinder on the FinePix X100 combines the window-type “bright frame” optical viewfinder found in high-end film cameras such as 35mm or medium-format cameras, and the electronic viewfinder system incorporated in fixed single lens or mirrorless digital cameras. By integrating a prism for the 1,440,000 dot LCD panel image on the viewing screen in the reverse-Galilean optical finder, the Hybrid Viewfinder can show both the shooting frame and a variety of shooting data.

It can also be used as a high-quality electronic viewfinder to compose or playback shots, with the ability to instantly switch between optical and electronic viewfinder images with simple “one touch” control. The new Hybrid Viewfinder offers users expanded freedom in the composition and enjoyment of photography in a range of challenging shooting conditions.
Läs lite längre ned här:

http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Ja Tomas, du må tro att jag många gånger funderat på en Leica M men gör allt jag kan för att hålla mig därifrån... Vad tror du (eller någon av er andra för den delen) om en Nex 5 med någon lämplig Zeiss Biogon och/eller Planar med M-fattning (för att komma undan med lite mer pengar än Leicas egna objektiv)? Undrar hur svårt det är att fokusera manuellt på en Nex 5?

/Tommy
Ja, det är en väldig respons på den här tråden: faktum kvarstår. Din fråga "bästa möjliga bildkvalitet i minsta förpackning"....

Man kan snacka hit eller dit, jag har svårt att tro att Leica X1 går att slå om man bara utgår från den utgångspunkten...

Tomas
 

Sabud

Aktiv medlem
För mig är det bästa komplementet till en fullstor systemkamera en riktigt liten kvalitetskompakt.
Har en LX3 samt en NEX-5 med Summicron och får nog säga att jag föredrar LX3:an.
/Stephan
 

Tommy_H

Aktiv medlem
Intressant!

För mig är det bästa komplementet till en fullstor systemkamera en riktigt liten kvalitetskompakt.
Har en LX3 samt en NEX-5 med Summicron och får nog säga att jag föredrar LX3:an.
/Stephan
Intressant Stephan!

Jag har själv en LX3 som jag ofta kommer på mig själv med att stoppa ned i kavajfickan. Hur upplever du summicronen på Nex 5? Är det svårt att hitta fokus? Borde ju vara en bra kombination som diskret kan skjutas fr höften tack vare vinklingsbar skärm? Hur blir bildresultatet, borde bli bra med den optiken och den sensorn?

Själv är jag väldigt nyfiken på Ricoh GRX med 50 mm modulen alt. den nya 28 mm modulen, vad tror ni om den?

/Tommy
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som rubriken anger söker jag bästa komplementet till fullstor systemkamera. Det jag söker ska ge bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning. De modeller jag "ställer på startlinjen" är:

- Leica X1
- Ricoh GRX (50 mm/28 mm)
- Sony Nex 5
- Samsung NX

Är någon av dessa en vinnare och i så fall bestyckade med vilket objektiv? Finns det något annat bättre alternativ?
---
Vi är nog många som ställer oss denna fråga... Har gjort det själv, och jag hade som kriterium att kameran med påmonterat objektiv skulle gå ner i min trånga jeansficka. Det fanns bara tre som gjorde detta: NEX-3 och NEX-5 med pannkaksobjektivet 16/24 mm samt GRX med 18,3/28 mm.

För min del gick inte X1, NX10 (den enda Samsung-modell som jag testat), inga Olympus Pen och inga Panasonic ner i fickan. Jag upptäckte dock att jag kunde ha NEX:en med pannkaka i ena fickan och NEX 18-55 mm-objektivet i den andra.

Jag gillade också Ricoh GRX. Att varje objektiv är ihopbyggt med en sensor har både fördelar och nackdelar. Främsta nackdelen är förstås att man får vara beredd på att köpa nya objektiv/sensor-moduler ganska ofta, eftersom sensorerna förbättras i snabb takt, som bekant. Det lär inte heller komma fram sådana kolossala mängder av adaptrar som det redan finns till NEX-kamerorna (verkar finnas adaptrar till i stort sett alla andra objektiv som tillverkats genom åren...). Eftersom adaptern måste innehålla en sensor mm. så lär det inte komma några från något annat håll än från Ricoh själva. Det har ryktats om att det kanske kommer en - för Leica M-objektiv.

Även om jag pga detta sållade bort även GXR-kameran, så anser jag att den är klart värd att överväga för alla som inte bedömer dessa nackdelar som lika stora som jag gör. Gillade den annars, som sagt.


---
/Tommy (som numer oundvikligen jämför det mesta med Nikon D700 + Zeiss 35 f/2...)
I så fall kan det kanske intressera att det kommer Zeiss-objektiv även till NEX-kamerorna. Dessa kommer med full autofokus, autoexponering, autonedbländning, EXIF etc. Minolta/Sony-systemet har ju hittills varit det enda som haft detta, plus antiskak (i kamerahusen). Ifall Zeiss-objektiven i E-mount-fattning kommer att vara stabiliserade eller ej är ännu inte känt.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Som rubriken anger söker jag bästa komplementet till fullstor systemkamera. Det jag söker ska ge bästa möjliga bildkvalitet i smidigast möjliga förpackning. De modeller jag "ställer på startlinjen" är:

- Leica X1
- Ricoh GRX (50 mm/28 mm)
- Sony Nex 5
- Samsung NX

Är någon av dessa en vinnare och i så fall bestyckade med vilket objektiv? Finns det något annat bättre alternativ?

/Tommy (som numer oundvikligen jämför det mesta med Nikon D700 + Zeiss 35 f/2...)
Varför inte LX5? Mindre komplement kan du väl inte hitta. / mvh FiCa1
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har goda erfarenheter av Panasonics MFT kameror. GF1 med 20 mm 1,7 ger bilder i samma klass som vanliga systemkameror.
---
Nae, det gör den förstås inte... :)

Dynamiken är mindre - högdagrarna bränner ut fortare och skuggorna sotar igen. Och speciellt hög-ISO-bilderna blir snabbt brusiga. NEX-kamerorna klarar att gå upp 2 EV högre i ISO-värde utan att brusa mer än Micro FourThird-kamerorna - dessa har ju dels mindre sensor-area än NEX:arna, och eftersom M4/3-sensorerna dessutom tillverkas i mycket mindre antal än APS-C sensorerna (som ju NEX:arna har), så blir följden att sensorerna som sitter i Oly och Panny-kamerorna kommer att tillhöra en äldre generation.

Men de ger självfallet mycket bättre bildkvalitet än kompaktkamerorna förmår!


Samsung kör i och för sig med APS-C storlek på sina sensorer, men även dessa ligger efter Sonys. De ligger ungefär 1 EV efter i hög-ISO-brus, och tappar dessutom väldigt fort stunsen i färgåtergivningen - de blir gråmurriga, vilket inte NEX:arna blir.
 

Sabud

Aktiv medlem
Det är inte helt enkelt att ställa in skärpan optimalt. Dessutom fokuserar optiken förbi oändlighet trots en förbaskat dyrbar adapter från Rayqual:(. Var på Östasiatiska museet i dag och fotade terrakottasoldater i `mörkret´. Fungerade ganska bra då det fanns mycket struktur och detaljer att ställa skärpan på.

Skaffade NEX-5:an främst för att använda till fast manuell optik och med Summicron ASPH-optiken är jag mycket nöjd med resultatet. Hoppas även att CZ tar fram något snabbt och `brett´ i samband med att NEX-5:an får en mer kompetent efterträdare.

Orsaken till att jag tycker att LX3:an är det naturliga komplementet till en stor kamera är att den alltid kan vara med. NEX:en med annat än pannkakan är inte liten.....men rolig ändå;)
/Stephan
 

hornavan

Aktiv medlem
Nae, det gör den förstås inte... :)

Dynamiken är mindre - högdagrarna bränner ut fortare och skuggorna sotar igen. Och speciellt hög-ISO-bilderna blir snabbt brusiga. NEX-kamerorna klarar att gå upp 2 EV högre i ISO-värde utan att brusa mer än Micro FourThird-kamerorna - dessa har ju dels mindre sensor-area än NEX:arna, och eftersom M4/3-sensorerna dessutom tillverkas i mycket mindre antal än APS-C sensorerna (som ju NEX:arna har), så blir följden att sensorerna som sitter i Oly och Panny-kamerorna kommer att tillhöra en äldre generation.

Men de ger självfallet mycket bättre bildkvalitet än kompaktkamerorna förmår!


Samsung kör i och för sig med APS-C storlek på sina sensorer, men även dessa ligger efter Sonys. De ligger ungefär 1 EV efter i hög-ISO-brus, och tappar dessutom väldigt fort stunsen i färgåtergivningen - de blir gråmurriga, vilket inte NEX:arna blir.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag ägnar mig åt att titta på verkliga bilder.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Rätt snart kommer Fujifilm att släppa en kamera liknande Leica X1, en kompakt med APS-C-sensor och ett fast motsv. 35/2,0 mm objektiv. Allt i en riktigt snygg förpackning :)

Det är den enda jag kan tänka mig skulle ersätta en systemkamera på ett vettigt sätt annat än i fullt dagsljus.

Den kommer inte ut förrän om några månader, men det mesta är redan offentligt på den här sidan:

http://finepix.com/x100/en/index.html
Den uppfattningen har du självfallet full rätt att ha, men det är ju inte alls säkert att den gäller för alla andra. Sedan är din kommentar om att den kommande Fujifilm-kamera är den enda som skulle vara användbar i sämre ljus - helt fel.

NEX-kamerorna har APS-C sensorer av den senaste generationen, och har lika bra IQ och lågt brus vid höga ISO som marknadens alla övriga DSLR-kameror med ungefär samma pixel-antal har (och bättre jämfört med vissa av dem). Och du vill väl ändå inte påskina att inga av marknadens APS-C kameror skulle gå att använda "annat än i fullt dagsljus"?!?!

Jag förmodar att du syftade på kompaktkameror, och i så fall håller jag med dig förstås.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skillnaden mellan dig och mig är att jag ägnar mig åt att titta på verkliga bilder.
Jaså verkligen? Vad får dig att tro att jag aldrig tittar på verkliga bilder? För att du ogillar att jag inte tycker precis likadant som du?

Ifall du menar utprintade bilder, så är det i och för sig sant att jag inte har sett detta från samtliga kameror vi diskuterar här - bara från vissa av dem. Det finns dock gott om högupplösta bilder på nätet (är medveten om begränsningarna här).

Ifall du tycker att de bilder du har sett från Sony-kameror inte har varit lika bra som från andra system, så kan jag nog med rätt stor säkerhet tala om orsaken. De två mest använda bildbehandlingsprogrammen - Adobes Lightrom och Photoshop - har hittills haft en direkt usel RAW-konverterare för Sonys ARW-bildfiler. Man har dock kunnat använda i princip vilken annan råkonverterare som helst, så blev det ett helt annat resultat. Adobe har f.ö. nyligen uppdaterat sin RAW-konverterare till Vers. 6,2, och där har de för första gången gjort ett seriöst jobb med Sonys bildfiler. De som har dessa program (vilket jag själv inte har råd med) rapporterar att det är som att få en helt ny kamera!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Den uppfattningen har du självfallet full rätt att ha, men det är ju inte alls säkert att den gäller för alla andra. Sedan är din kommentar om att den kommande Fujifilm-kamera är den enda som skulle vara användbar i sämre ljus - helt fel.

NEX-kamerorna har APS-C sensorer av den senaste generationen, och har lika bra IQ och lågt brus vid höga ISO som marknadens alla övriga DSLR-kameror med ungefär samma pixel-antal har (och bättre jämfört med vissa av dem). Och du vill väl ändå inte påskina att inga av marknadens APS-C kameror skulle gå att använda "annat än i fullt dagsljus"?!?!

Jag förmodar att du syftade på kompaktkameror, och i så fall håller jag med dig förstås.
Jo precis, jag menar i jämförelse med kameror av samma storlek och där fins det ju bara X100 och NEX med APS-C-sensor såvitt jag vet. Min poäng kommer lite längre ned när jag säger att en NEX bara är kompakt när det har 16/2,8 pancake på. Då är den också begränsad till en brännvidd och enligt mig en som är rätt opraktisk att ha som enda brännvidd. Med någon av zoomarna skulle jag inte vilja kalla NEX för kompakt.

Men du har rätt, jag tänkte inte på NEX när jag skrev mitt inlägg. De borde ha varit med även om de inte är helt jämförbara!

Det finns väl bara NEX som har APS-C i dagsläget och Fuji X100 som kommer med det? Eller finns det fler modeller?
 

apersson850

Aktiv medlem
Bästa komplementet till en fullstor DSLR tycker jag är en till. Jag bär hellre än gör avkall på hanterbarheten. Med två hus med sig kan man kvickare byta objektiv. Det är bara att hugga den andra kameran.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Dessutom saknar de {NEX:arna} optisk sökare...
---
Inte korrekt, det finns en optisk sökare som tillbehör.


---
... och ser ut som tvålkoppar.
---
Du får självfallet tycka precis vad du vill när det gäller vad som är vackert eller fult, men inte uttrycka dig som att det du tycker gäller även för alla oss andra. I själva verket är det förmodligen inte särskilt många som tycker som du - jag har i varje fall aldrig någonsin sett en tvålkopp som ser ut på det viset! :)

Efter att jag kommit över den första chocken tycker jag tvärtom att dessa två första NEX-kameror har en originell och cool design. :)


---
Det är väl de enda spegellösa systemkamerorna som har APS-C-sensor?
Nej, Samsungs spegellösa har också APS-C. Dessa är dock av en äldre generation än de som sitter i NEX:arna, och kan inte konkurrera med dessa.

Ricoh GXR har också APS-C sensorer i deras båda fasta objektivmoduler. Har sett enbart låg-ISO bilder på nätet från dessa, och där har de varit klart bättre än Samsungs. När det gäller bildkvaliteten för hög-ISO bilder kan jag alltså inte uttala mig om (men jag skulle bli förvånad ifall de skulle ligga i närheten av de spegellösa kamerornas nuvarande bildkvalitets-kungar - NEX:arna).
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Både Samsung och Sigma har mindre-än-dslr-kameror med aps-c-sensor.
Sigma har inte APS-C storlek på sina sensorer. De ligger ganska nära Oly/Pannys Micro FourThirds-sensorer i storlek, och har dessutom inte utbytbar optik. Därför tog jag inte med dessa i mitt svar till Helmetrock ovan.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det skulle vara Sony NEX isåfall eller vad tänker du på då?

De är ju också bara jämförbara i storlek med fasta objektiv monterade, än så länge fins väl bara 16/2,8 som passar på dem utan adapter som är lika stor som ett normalstort objektiv och kostar 2000 kr...

Med ett zoomobjektiv på är det ju knappast kompakta längre, även om huset är litet.
---
Instämmer i denna del av ditt inlägg. Som jag skrivit ovan gick NEX:en inte ner i min jeansficka med zoom-objektivet på. Men genom att ha detta löst i andra fickan så gick det bra, som sagt... :)
 
ANNONS