Annons

Bästa inställningen canon 5d markII

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Hallå alla fotonarkomaner, jag har en fråga.

Jag arbetar för en bildbyrå och nu så behöver jag akut hjälp, jag har skaffat mig en canon 5d markII oturligt nog så räkte inte pengarna till någon blixt vilket har försvårat jobbet extremt mycket. Mina frågor i den här tråden lyder.

Får man det bästa skärpedjupet på bländare 8.0?
Iso ska alltid vara under 400 det vet jag.
Men hur ska jag kunna arbeta produktivt och lyckat i innemiljö utan blixt, finns det några tänkbara ideer till lyckade fotosessions inne som har ett typiskt skandinaviskt uttryck när det blir uppstyltat?
För mig känns det för tillfället ganska så svårt om jag inte arbetar ute mellan klockan 10:00 - 15:00 men under den tiden så är det svårt att varje dag hitta på riktigt bra aktiviteter för barnen som oftast står som fokus för mina bilder.

Lite hjälp och ideer vore skitbra. Kanske man kan ge er lite smakprov på den hjälpen som jag får.

-
Får man det bästa skärpedjupet på bländare 8.0?
Iso ska alltid vara under 400 det vet jag.
-

Vad fotar du egentligen? Är det porträtt eller?

"Bästa" skärpedjupet är svårt att definiera - ibland är kort skärpedjup att föredra (t.ex. porträtt utomhus när man vill ha oskarp bakgrund), men ibland vill man ha längre skärpedjup för att täcka in allt. Däremot är ofta 8 den skarpaste bländaren på ett objektiv, men långt ifrån alltid.

Vad gäller ISO är väl tumregeln att hålla det så lågt du kan, så länge du får en slutartid som motsvarar behovet (t. ex. för att få rätt rörelse(o)skärpa och undvika skakningsoskärpa). Hur högt man kan gå är väldigt beroende av kameramodell, men 5D skall ju vara br apå högre ISO.

Kan du vara lite mer specifik avseende vad du fotar och vad du vill uppnå?

Så kan man väl inte säga som du skriver, skall du verkligen använda en sådan kamera, hade det inte varit bättre med en enklare och MED en blixt.

Iso 400 eller lägre

Vad fotar du egentligen? Är det porträtt eller?

"Bästa" skärpedjupet är svårt att definiera - ibland är kort skärpedjup att föredra (t.ex. porträtt utomhus när man vill ha oskarp bakgrund), men ibland vill man ha längre skärpedjup för att täcka in allt. Däremot är ofta 8 den skarpaste bländaren på ett objektiv, men långt ifrån alltid.

Vad gäller ISO är väl tumregeln att hålla det så lågt du kan, så länge du får en slutartid som motsvarar behovet (t. ex. för att få rätt rörelse(o)skärpa och undvika skakningsoskärpa). Hur högt man kan gå är väldigt beroende av kameramodell, men 5D skall ju vara br apå högre ISO.

Kan du vara lite mer specifik avseende vad du fotar och vad du vill uppnå?

Jag måste ligga under 400 iso för att bilderna ska bli godkända, skärpedjupet var frågan om inställning inne för porträtt "kanske var lite otydlig" reglerna gäller för den bildbyrå jag arbetar för. Fotografering ute är jag lite mer van med, men jag vill kunna utnyttja kameran inne så gott jag kan. När det gäller fotografering för egen del så är jag lite mer självgående och inte alls rädd för att testa mig fram, det är bara det att det fattas en pusselbit för inomhusbruk, som blixt etc.
Tack för hjälpen.

Nej jag "säger" inte jag "skriver" som en fråga!

Så kan man väl inte säga som du skriver, skall du verkligen använda en sådan kamera, hade det inte varit bättre med en enklare och MED en blixt.

Klart jag kan, visst jag kan ändra iso och bländare och få ljusa bilder, men jag får ingen användning
för dem bilderna i det syftet som jag "skrev" tråden. Det var en eller ett par frågor, om jag nu har en sådan kamera kan jag inte få ha den utan att bli påhoppad om att jag inte klarar av den? man lär sig hela tiden och det är skitkul, det verkliga intresset för fotografering är att man varje dag lär sig något nytt. Dessutom så har jag ju jobb för att folk gillar mina bilder och det vore ganska så trist om det ska haverera bort en massa värdefull tid om det finns lösningar.

Men tack för "kommentaren" på ett par blyga frågor!

Jag måste ligga under 400 iso för att bilderna ska bli godkända

Enligt vem? Bildbyrån? I så fall skulle jag be bildbyrån om en förklaring, för det kravet låter absurt. En generell rekommendation om max ISO 400 är möjligen vettig om fotograferingen sker med kompaktkamera, men inte om man fotar med en 5D MKII.

Visst låter det konstigt

Deras förklaring är att dem har köpare som är väldigt pedantiska i Usa. Jag vet inte vad som gäller men samtidigt så lär jag mig ifrån scratch, dem blev intresserade av mina fotografier jag hade tagit med min lilla kompakt kamera så på den vägen gled jag in på att köpa den kameran jag har nu och helt plötsligt så är kraven jättehöga. vilket gör mig lite förvirrad, jag är inget proffs men samtidigt så sewr jag det som en utmaning och något som verkligen är roligt.

Jag förstår faktiskt inte ursprungsfrågan...

Om du inte har en blixt, ej kan använda ISO 400, vill ha bländare 8 och inte vill ha slutartider på flera sekunder så sitter du i skiten. Det är mörkt i sverige, bara att acceptera.

Jag har en 5D gamla modellen. Körde nyligen ISO 800 på en meterstor förstoring, inget synligt brus. Din kamera är väl 2 steg bättre?`

Använd bländare 2,8 och dra upp ISO till 3200 så är det inga problem.

Inser det

Jag förstår faktiskt inte ursprungsfrågan...

Om du inte har en blixt, ej kan använda ISO 400, vill ha bländare 8 och inte vill ha slutartider på flera sekunder så sitter du i skiten. Det är mörkt i sverige, bara att acceptera.

Jag har en 5D gamla modellen. Körde nyligen ISO 800 på en meterstor förstoring, inget synligt brus. Din kamera är väl 2 steg bättre?`

Använd bländare 2,8 och dra upp ISO till 3200 så är det inga problem.

Men om jag nu vill använda bilderna för mer än bara privat så blir det oerhört svårt, tog bilder på månen nyss det gick bra, så ska nog hålla mig vaken imorgonbitti :D

Jag har själv EOS 550D, där har jag inget synligt brus upp till ISO 800, på din kamera borde du kunna sträcka dig till ISO 1600 utan att någon kan klaga på kvalitén, framförallt inte om det är bilder tagna i dåligt ljus.

För att få in så mycket ljus till kameran som möjligt utan att använda blixt. Så måste du använda lågt bländartal (kort skärpedjup), så lång slutartid som är möjligt (risk för rörelseoskärpa), samt relativt högt ISO (risk för grynighet i bilden vid stora förstoringar, går att reducera i datorn).

förlåt, menade inte att vara oförskämd, men skärpedjupet är verkligen inte bäst vid f/8 och man ska inte alls ha iso under 400, det var väldigt konstiga påståenden, och utifrån det skrev jag så.

Jag har själv EOS 550D, där har jag inget synligt brus upp till ISO 800, på din kamera borde du kunna sträcka dig till ISO 1600 utan att någon kan klaga på kvalitén, framförallt inte om det är bilder tagna i dåligt ljus.
Rätt exponerat är det inget fel på ISO 6400 på en 5DmkII heller...

Där skrev du något

Du kan ju alltid editera exif-infon från t.ex ISO 800 till ISO 400 och se om de märker något... :)

Kanske ska göra det, det sjuka är ju att dem blev intresserade av mina bilder med en nikon coolpix l110 men nu när jag fotar med min kamera så duger inte en bild med iso 1200 som jag tog, om jag ska citera det dem skrev till mig, Vi hade valt bilden om den varit mindre brusig. Jag biforgar filen

Nu så blev bilderna extremt reducerade men den ena följer helt deras förutsättningar men bilden på flickan med pulkan gör det inte.

Bilagor

• Snow-017.jpg
    Snow-017.jpg
    14 KB · Visningar: 136
  • funnyplay (82 av 88).jpg
    funnyplay (82 av 88).jpg
    14.6 KB · Visningar: 132
Rätt exponerat är det inget fel på ISO 6400 på en 5DmkII heller...

Nu är ju brusighet en subjektiv benämning såklart.

Men 5D MkII är ungefär 3 gånger så bra när det gäller SNR vid ökande brusighet som 550D. ISO 1600 på min kamera är inte acceptabelt jämfört med studio bilder, vilket skulle motsvara ISO 4800 på 5D. Så mer än 3200 skulle jag inte räkna som "bra" på 5D om man nu ska sälja bilderna vill säga

Nu är ju brusighet en subjektiv benämning såklart.

Men 5D MkII är ungefär 3 gånger så bra när det gäller SNR vid ökande brusighet som 550D. ISO 1600 på min kamera är inte acceptabelt jämfört med studio bilder, vilket skulle motsvara ISO 4800 på 5D. Så mer än 3200 skulle jag inte räkna som "bra" på 5D om man nu ska sälja bilderna vill säga
Fast i verkligheten är det inte så enkelt. Det beror också mycket på motivet och exponeringen.

Du ställer faktiskt upp ett antal omöjliga krav.
För tillfallet så klarar jag med en 5DMKII ungefär ungefär 1/1000 med bländare 5,6 vid ISO 1200-1600. Det är väl ungefär den tid som behövs för frysa en pulkaåkare hyfsat. Ursäkta ordvitsen.
En lågt stående sol ger inte så mycket ljus ens en bra dag just nu.
Inomhus är det ju ännu värre om man inte har riktigt stark belysning. Bländare 8 kan du glömma.
Inte ens min 85/1,2 skulle nog klara under ISO 400 i ett normalt vardagsrum med typisk svensk mysbelysning. Samt skärpedjupet blir ju extremt litet. Du får göra som forna tiders porträttfotografer och bygga ställningar och spänna fast barnen så de inte kan röra sig under en några sekunders lång exponering. Men de gamle fick åtminstone till skärpan och de var långt under ISO 400 och deras objektiv var inte särskilt ljusstarka.
Så du får nog släppa på någon av dina parametrar eller skaffa dig en blixt för det är nog billigare än ställnningarna och ungarna kommer nog se gladare ut på bild.
Det finns inga genvägar runt antal X lux och sammanhanget tid-bländare 8-ISO 400. I ditt fall kan du då bara ändra tiden vilken kommer bli lååång.
Alternativt ändra antalet LUX och du kan minska tiden. Eller så får du ge dig på och släppa på någon av de andra parametrarna.
Själv skulle jag se till att jag fick en slutartid på 1/60-1/100 del, välja bl. 2,0-2,8 och köra auto ISO.
Iso slulle förmodligen hamna på 800-3200 beroende på ljuset i rummet.
Om jag behövde mer skärpedjup så skulle jag snällt få plocka fram blixtarna och försöka arrangera dem så stämningen inte försvann.

Bilden jag pratade om, meterstor förstoring, ISO 800 var ej för privat bruk. Det gick inte att se brus ens om man synade förstoringen på nära håll.(Och nu snackar vi gamla 5D) Däremot råkade jag introducera brus när jag framkallade från LR med skärpeinställningar innan retusch i PS. Tog ett tag innan jag fattade varför bilden var så grynig, fick göra om... Det kan inte vara något sådant som hänt med dina bilder? Överskärpning vid fel tidpunkt som ovan? Ljusat upp skuggpartier?

Kan ej se bilden på flickan men bilden på pojken ser suddig ut. Kanske fel lagd skärpa (eller för kort skärpedjup) kompinerat med väl lång slutartid?

Du har marknadens bästa kamera för porträtt, att det inte skall gå att fota högiso med den är bara skitsnack. (Om det nu inte är fel på signalbehandlingen i kameran) Vad skall bilderna användas till?

EDIT: Antar att det är flickan i ditt galleri du avser. Även den bilden är suddig. Sen rent subjektivt tycker jag bilderna är felexponerade och har fel kontrast, men det kan bero på att jag sitter på jobbdatorn utan kalibrerad skärm.

Om du vill ha pedantkvalité är det nog bara att hosta upp cashen för blixtar och softboxar, eller iallafall budgetvarianten med 2-3 småblixtar, stativ och paraplyer.

ANNONS
Götaplatsens Foto