Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hantering/förvaring för bästa "hållbarhet"

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
I fredags köpte jag mitt första "pro-objektiv" (iaf moderna pro-objektiv) - ett AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G. Fantastisk glugg!
Dock slog det mig att woupps, jag går omkring med 15 laxar i handen - ganska utsatt för väder och vind osv.. och började fundera på hur jag bör hantera det för att minimera risk för skador..

Givetvis har jag tänkt dessa tankar innan men då har jag haft objektiv som "bara" är värda ca 2-5000 kronor. Efter ett tag så tappar man "ny"-känslan och börjar slarva med hanteringen av objektiven..

Hur reagerar t.ex. objektivet på minusgrader? Vart är maxgränsen för hur kallt/varmt den tål? Hur rädd skall jag vara för att plåta i snöväder osv osv?

Tacksam för några kloka råd att tänka på när det gäller det här.

I dagsläget så har jag ett väldigt gammalt kamerahus (en D50) men skall köpa nytt sådant i början av nästa år. Så i nuläget är det främst råd om själva gluggen jag är intresserad av. D50:n kommer ändå kasta in handduken när som :)

Kom igen :) Måste ju finnas mängder med tips, trix och råd? Jag har sökt i forumet och funnit liite, men egentligen inte så mycket matnyttigt.. kanske är jag dålig på att söka. Tipsa mig gärna om någon bra tråd här i så fall..

Det brukar framgå i bruksanvisningen vad man får göra för att garantin skall gälla. Tekniska specifikationerna anger tempområden osv. Vill man behålla objektivet i nyskick blir det svårt att använda det. Det finns åtskilligt med bilder tagna under extrema väderförhållanden så det lär inte vara något hinder. De som fotar yrkesmässigt lämnar väl in sina grejor då och då för översyn.

No worries. Det pallar mycket när det sitter på kameran. Ett UV filter av mycket god kvalité är väl det enda som jag spontant kommer på. Det känns skönt att ha på plats även om det finns olika åsikter om det.

Sen är det förstås bra att ta hand om kelgrisen där hemma. Låt det ligga dammfritt, inte riskera fall etc etc.

Jag har haft billiga objektiv i -50°C utan minsta fel. Jag har haft imma på insidan av både objektiv och kamera, samma sak där, inga problem än och det var ett år sedan.

Detta var dessutom relativt billiga grejer, ett välbyggt objektiv som ditt är garanterat ännu tåligare.

Såklart, tappar du det eller repar det tar det ju skada, men jag tror det vill till extremt mycket annat för att skada det.

Temperaturmässigt brukar objektiven klara mer än fotografen... :)

Plåtar du i snöväder är ett rejält motljusskyd ett bra tillbehör. En praktisk grej är att göra ett hål i botten på en plastpåse, stoppa ner kameran med objektiv i denna och tränga ut ytterdelen av motljusskyddet i hålet. Sedan kan man eventuellt tejpa fast plastpåsen runt motljusskyddet.

I fredags köpte jag mitt första "pro-objektiv" (iaf moderna pro-objektiv) - ett AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G. Fantastisk glugg!
Dock slog det mig att woupps, jag går omkring med 15 laxar i handen - ganska utsatt för väder och vind osv.. och började fundera på hur jag bör hantera det för att minimera risk för skador..

Givetvis har jag tänkt dessa tankar innan men då har jag haft objektiv som "bara" är värda ca 2-5000 kronor. Efter ett tag så tappar man "ny"-känslan och börjar slarva med hanteringen av objektiven..

Hur reagerar t.ex. objektivet på minusgrader? Vart är maxgränsen för hur kallt/varmt den tål? Hur rädd skall jag vara för att plåta i snöväder osv osv?

Tacksam för några kloka råd att tänka på när det gäller det här.

I dagsläget så har jag ett väldigt gammalt kamerahus (en D50) men skall köpa nytt sådant i början av nästa år. Så i nuläget är det främst råd om själva gluggen jag är intresserad av. D50:n kommer ändå kasta in handduken när som :)

Optik är till för att användas. Ju dyrare optik, desto mer ska du använda glasen.

Minusgrader spelar ingen roll, Du kan plåta i Sibirien i minus 70 grader, vad optiken anbelangar.
Nikons proffsglas är vädertättade. Jag har använt 24-70/2,8 i hällregn. Det är bara att torka av när du kommer in.

Att du repar motljusskydd och kropp har ju heller ingen betydelse. Det funkar ju lika bra ändå.
Vad du ska se upp med är stöld. Använd ALDRIG en väska som ser ut som en kameraväska. Skaffa rock/jacka med stora fickor där glasen får plats istället.

Kör så det ryker.

Mvh

Sluta tramsa! Nedan ett otätat objektiv under gårdagens strapatser.

Bilagor

• IMAG0037.jpg
    IMAG0037.jpg
    28.1 KB · Visningar: 195
Sluta tramsa! Nedan ett otätat objektiv under gårdagens strapatser.

Det är riktigt. Bra fotogrejor klarar detta. Dra på plastpåsar och dylikt för mig helt uteslutet.
Idén med UV-filter på är inte fel iofs om du fotar vid havet i hård vind. Saltstänken är lättare att putsa av från filtret än från frontlinsen, samt att saltkristaller har en slipeffekt.

Det är väl saltstänk som täcker din utrustning?

Mvh

Man ska inte köpa mer objektiv än man har råd att tappa i sjön ;-)

(Jo det ska man....)

Dessutom är det kul att inte alla kör med svindyra kamerahus och kit-objektiv bara för att kamerahusens egenskaper går att mäta och jämföra medan objektivens egenskaper är svårare att mäta.

Kanske finns det någon lämplig försäkring som täcker förlust vid ev stöld eller skada. Bra att ha möjlighet att slappna av något ifall olyckan skulle vara framme...

Kanske finns det någon lämplig försäkring som täcker förlust vid ev stöld eller skada. Bra att ha möjlighet att slappna av något ifall olyckan skulle vara framme...

Teckna en tilläggsförsäkring på din hemförsäkring. Drulle brukar det kallas, åtminstone hos Trygghansa där jag har. Den fungerar mycket bra om skadan är framme!

Teckna en tilläggsförsäkring på din hemförsäkring. Drulle brukar det kallas, åtminstone hos Trygghansa där jag har. Den fungerar mycket bra om skadan är framme!

+1, jag har fått två nya Iphones, en cykel och kamerahus + två objektiv totalt helt utan värdeminskning och bara 1200 i självrisk. Bara o köra =)

ANNONS
Götaplatsens Foto