Annons

bläckåtgång på vilande skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon BJ i9950 sen massa år tillbaka och använder den inte särskilt mycket. Då och då skriver jag ut dokument eller bilder som jag ramar in. I nuläget kopplar jag bara in den då jag ska använda den och det innebär att strömmen inte är inkopplad alls för det mesta. Min fundering är om det är klokt för det låter som att skrivaren rengör skrivarhuvudet varje gång jag kopplar ström till den. Det innebär in sin tur att bläckåtgången ökar.

Är det på detta sätt eller spökar det i huvudet på mig? Är det kanske bättre att ha den inkopplad hela tiden och skriva ut oftare för att faktiskt ha åtgång av bläcket till bilder istället för rengöringen?

Vad säger ni som inte heller använder er skrivare varje dag, vecka eller månad? Jag har faktiskt haft funderingar på att sälja av skrivaren och beställa på nätet istället men andrahandsvärdet är inte så högt på skrivare trots att de är bra.

/Petri

Jag har hört att bläcket kan torka ut om man inte använder skrivaren på ett tag och det låter ju inget vidare... Däremot tror jag inte att det går åt något bläck när du startar skrivaren. På min skrivare kan jag välja att göra rent skrivarhuvudena men då skriver den ut långa färgade band på flera sidor, vilket givetvis tar på bläcket. Att din skrivare skulle göra en "egen" rengöring varje gång du startar den låter osannolikt, det är troligtvis bara en slags igångkörning för mekaniken i skrivaren skulle jag tro. För att det ska gå åt bläck måste den ju skriva ut något.

Jo tack, jag vet vad det kostar att ha en skrivare på "tomgång". 2400kr kostade min A3 pigmentskrivare i drift under ett drygt år, utan att jag skrev ut mer än nån sketen A5. Den ska mycket riktigt hålla sig ren och då går det tydligen åt mycket (!?) bläck. Eller så var det minimalt i burkarna från start. När jag (efter att jag köpt dyrt matt papper) skulle skriva ut en kopia så var det tomt i alla behållare. 8 st x ca 300 spänn... Då sålde jag klumpen och köpte en liten A4 multiskrivare. För min del blir det avsevärt billigare att låta Crimson göra kopiorna.

/K

Jag har hört att bläcket kan torka ut om man inte använder skrivaren på ett tag och det låter ju inget vidare... Däremot tror jag inte att det går åt något bläck när du startar skrivaren. På min skrivare kan jag välja att göra rent skrivarhuvudena men då skriver den ut långa färgade band på flera sidor, vilket givetvis tar på bläcket. Att din skrivare skulle göra en "egen" rengöring varje gång du startar den låter osannolikt, det är troligtvis bara en slags igångkörning för mekaniken i skrivaren skulle jag tro. För att det ska gå åt bläck måste den ju skriva ut något.

Min skrivare gjorde ljudliga arbeten (rengöring?) flera ggr/dygn.

/K

Min skrivare gjorde ljudliga arbeten (rengöring?) flera ggr/dygn.

/K
Oj, där ser man! Min säger inte ett pip förutom när man skriver ut. När datorn är avstängd går den ner i standbyläge. Skulle min skrivare få för sig att sätta igång och arbeta självmant hade jag också stängt av den mellan utskrifterna, den står alldeles för nära sovrummet.

Jo tack, jag vet vad det kostar att ha en skrivare på "tomgång". 2400kr kostade min A3 pigmentskrivare i drift under ett drygt år, utan att jag skrev ut mer än nån sketen A5. Den ska mycket riktigt hålla sig ren och då går det tydligen åt mycket (!?) bläck. Eller så var det minimalt i burkarna från start. När jag (efter att jag köpt dyrt matt papper) skulle skriva ut en kopia så var det tomt i alla behållare. 8 st x ca 300 spänn... Då sålde jag klumpen och köpte en liten A4 multiskrivare. För min del blir det avsevärt billigare att låta Crimson göra kopiorna.

/K

Jag är lite i samma sits och funderar på att "byta ner" mig till en svartvit A4 skrivare bara för att kunna ha till dokumenten men är lite osäker på vilken jag isf skulle välja... Samtidigt finns det en liten sträng kvar hos mig som gillar friheten att kunna dra ut en bild då och då, särskilt när jag sätter ihop collage.

Det kanske bara är vanan som sätter stopp för en. Nu har jag 8 patroner att underhålla och de tar slut olika fort. Tar en i färg slut kan jag inte skriva ut något i svartvitt heller... Hade jag varit i samma sits som du med 300 kr patronen hade beslutet varit enklare. Nu sitter jag med 150kr patronen och är i ett mellanläge...

När min skrivare djuprengör skriver den inte ut något på papper utan det gör den bara när jag kontrollerar hur linjerna är inställda. Var färgen vid djuprengöringen hamnar vet jag däremot inte. Kanske dags att sprätta upp höljer och ta sig en titt.

Någon som vill ha en A3 skrivare i tiptop skick =)? Om jag inte minns fel har jag haft den ute på säljsidan en vända utan intresse från köpare.

Varför har ni skrivaren igång om n i inte använder den? Kopplar bara in strömmen då jag ska skriva ut bilder.

/Stefan

Mon mor betalade ca 5:-/A4 när hon hade sin bläckskrivare. Jag var där stup i kvarten och bytte bläck. Alla patroner! Jag gissar att bläcket helt enkelt torkade för henne.

För tre år sedan köpte jag en laserskrivare åt henne. HP:s billigaste, ca 1000:- Hon kör fortfarande på toner-kassetten som följde med.

Ergo: kör man lite, använd laser för bästa ekonomi.

Per.

Jag har en Kyocera färglaser, FS-C5100DN, för de högre volymerna men skriver bilder på en Canon Pixma MP970. Den Canonskrivaren har varit snäll såtillvida att jag inte kan minnas att något torkat vid något enda tillfälle. Men av de sju patronerna är det ju alltid någon som är nästan tom.
Ett tips för en sådan är att byta även den/de patroner som är bra nära tomma samtidigt som man byter den som är slut. Det går nämligen åt en rätt bra skvätt när skrivaren ska dra igång en ny patron, säger expertisen på Canon, och den åtgången drabbar alla patroner. Så ska man byta en kan man lika gärna byta fler, som är nästan tomma.

Färglasern gör jag av med toner för en 4-5000 kronor om året, eller så.

Varför har ni skrivaren igång om n i inte använder den? Kopplar bara in strömmen då jag ska skriva ut bilder.

/Stefan

Det är det jag gör men min misstanke är som jag skrev ovan att skrivaren då måste starta upp sig och gör en rengöring av skrivarhuvudet när jag kopplar in den. Jag vet inte om den skulle göra av med samma mängd bläck om jag lät den vara inkopplad och stå i standby.

Jag tror mig ha läst att man bör ha skrivaren strömsatt kontinuerligt för att förhindra att skrivarhuvud/munstycke torkar ut, men jag kan mycket väl minnas fel.

Min skrivare (Canon Pro 9000) står påslagen för jämnan. Det är en törstig typ och vill ha nya patroner titt som tätt - ibland tycker jag det går åt utan att jag skriver något, men man har ju sällan björnkoll på förbrukningen. Ibland när det stått ett tag tror jag den kör någon form av rengöring innan den sparkar igång, i vart fall brummar och rosslar den i några minuter innan första utskrift. När det väl gjort detta är den snabb och redo i flera dagar.

Helt klart är det ett dyrt nöje att skriva i egen regi men ack så trevligt. Har just producerat 3 julklappar så här dan före dan, hade nog aldrig blivit av om jag skulle beställa från Crimson.

Mon mor betalade ca 5:-/A4 när hon hade sin bläckskrivare. Jag var där stup i kvarten och bytte bläck. Alla patroner! Jag gissar att bläcket helt enkelt torkade för henne.

För tre år sedan köpte jag en laserskrivare åt henne. HP:s billigaste, ca 1000:- Hon kör fortfarande på toner-kassetten som följde med.

Ergo: kör man lite, använd laser för bästa ekonomi.

Per.
Jag satt och kollade lite på fotoskrivare åt morsan, men oavsett vad jag kollade på för skrivare så blev det betydligt mycket billigare att köpa utskrifter på nätet! Men skriver man ut text mm så tjänar man ju på en egen skrivare. Vår laser på jobbet kostar 28 öre/utskrift om jag inte missminner mig, när den inte trasslar papper, kastar bort utskrifter osv :(

Helt klart är det ett dyrt nöje att skriva i egen regi men ack så trevligt. Har just producerat 3 julklappar så här dan före dan, hade nog aldrig blivit av om jag skulle beställa från Crimson.

Min skrivare använder inget pigmentbläck vilket gör bilderna mindre beständiga. Sen har jag märkt av att bilderna är känsliga mot att ligga i ett fotoalbum där bilder ligger mot varandra. Det syns tydligt hur den andra bilden har legat emot ytan när man tittar på dem.

Jag har ännu inte provat det men är bra sugen att göra böcker av mina bilder för att få något som håller längre, och blir roligare att titta på jämfört med vanliga fotoalbum. Det finns ju hur många alternativ som helst om man är kreativ, något som blir mycket begränsat med egna utskrifter.

Det jag skulle sakna mest är nog möjligheten att skriva ut direkt på skivor. Jag antar att den möjligheten inte finns med laserskrivare.

Min skrivare använder inget pigmentbläck vilket gör bilderna mindre beständiga. Sen har jag märkt av att bilderna är känsliga mot att ligga i ett fotoalbum där bilder ligger mot varandra. Det syns tydligt hur den andra bilden har legat emot ytan när man tittar på dem.

Jag har ännu inte provat det men är bra sugen att göra böcker av mina bilder för att få något som håller längre, och blir roligare att titta på jämfört med vanliga fotoalbum. Det finns ju hur många alternativ som helst om man är kreativ, något som blir mycket begränsat med egna utskrifter.

Det jag skulle sakna mest är nog möjligheten att skriva ut direkt på skivor. Jag antar att den möjligheten inte finns med laserskrivare.

Min(a) bläckstråleskrivare använder heller inte pigmentbläck men jag enligt informationen på Cannons sidor skall det hålla rätt så länge ändå. Jag har inte märkt några problem på de utskrifter jag ramat in och hängt på väggarna (men de är ju bara 3-4 år gamla). För min personliga del är livslängden sekundär. Skulle något blekas så är det ju bara att plocka ner, skriva ut på nytt och rama in igen.

Jag har gjort en fotobok - det blev kanon! Mycket jobb men väldigt trevligt att ha. Helt klart mycket intressant alternativ om man vill bevara och dela med sig av sina bilder.

Laser är inget alternativ för fotoutskrift tycker jag, utskrifternas kvalité blir inte i härheten av det jag får från bläckstråle.

Billig & bra HP Color LaserJet CP2025 + konto hos Crimson som har sitt lab 3.435 meter rakt österut. Passar mig perfekt!

ANNONS
Götaplatsens Foto