Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man satsa på för batterier i batterigreppet?

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Har aldrig tidigare haft batterigrepp, men har nu ett MB-D11 till D7000 och undrar vad man ska sattsa på för batterier? Lite dumt att det är 6st AA då de flesta laddare klarar 4:a.
Ska man fortsätta med NiMH som jag har till blixten? Eller ska man köra litium jon batterier och i så fall vad ska man ha för laddare?

Har aldrig tidigare haft batterigrepp, men har nu ett MB-D11 till D7000 och undrar vad man ska sattsa på för batterier? Lite dumt att det är 6st AA då de flesta laddare klarar 4:a.
Ska man fortsätta med NiMH som jag har till blixten? Eller ska man köra litium jon batterier och i så fall vad ska man ha för laddare?
Jag rekommenderar Sanyo Eneloop batterier + Laddare från Maha
Köpes med fördel på eBay för halva priset motför vad dom kostar i Sverige
Maha har en laddare för 8 batterier så får du laddat alla på samma gång
Helt suverän laddare och batterierna likaså.
Har såna till min blixt bla för där behövs batterier som inte självutdrar sej efter 1 månad eftersom jag inte använder blixt så ofta och därför vill ha full power i batterierna när jag väl behöver den. Med "vanliga" laddbara batterier så är dom ju i princip tomma om man låter blixten ligga 2 mån och sen ska använda den

Senast ändrad:
Förstår att du vill ha grepp till D7000 då den bara tar ca 1200 bilder med ett EN-EL15 Li-Ion standardbatteri på 7 volt och 1900 mAh. Med greppet och ett extra EN-EL15 dubblerar du kapaciteten. Du behöver inte heller släpa på en extra laddare då båda batterierna är samma.

Vill du ha grepp för greppets skull eller för bästa batterikapacitet?

Greppet accepterar även 6 st LR6 Alkaliska, HR6 NiMH laddbara eller FR6 Lithium engångs. Du får kanske +600 bilder med bra laddbara NiMH och +1000 med engångs Lithium ???

http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf

Köp ett likadant batteri som till kameran ! Bara skit och strul att hålla på med AA-batterier,dessutom får du sämre kapacitet med dem !MVH.

Tacksam för alla svar. Jag vet inte ens om jag vill ha greppet, den blir ju lite klumpigare, men samtidigt klart skönare att hålla i.
Tycker samtidigt att det är lite halvidiotiskt att man ska behöva skruva dän greppet för att byta orginalbatteriet.
Man ha greppet sittande och bara ha batteriet i greppet? och tomt i kameran?

På min D90 sätter jag i greppet där man sätter i batteriet i kameran.Sedan sitter båda batterierna i greppet.Men du får ju på grund av konstruktionen ha ett i kameran och ett i greppet,lite bökigare men funkar ju lika bra,du får ju ändå dubbel kapacitet !

På min D90 sätter jag i greppet där man sätter i batteriet i kameran.Sedan sitter båda batterierna i greppet.Men du får ju på grund av konstruktionen ha ett i kameran och ett i greppet,lite bökigare men funkar ju lika bra,du får ju ändå dubbel kapacitet !

Jo absolut. Då måste du bort med luckan också antar jag ?.
Jag måste bort med ett litet gummiskydd.

Förstår att du vill ha grepp till D7000 då den bara tar ca 1200 bilder med ett EN-EL15 Li-Ion standardbatteri på 7 volt och 1900 mAh. Med greppet och ett extra EN-EL15 dubblerar du kapaciteten. Du behöver inte heller släpa på en extra laddare då båda batterierna är samma.

Vill du ha grepp för greppets skull eller för bästa batterikapacitet?

]

Hehehe, en av anledningar til varför jag numera inte vill ha BG.
Visst dubblerar du kapaciteten, men har du en i taget kan du ladda en i taget. Nu kör man slut på båda/alla samtidigt och måste ladda alla på samma gång.
Dessutom så är det bättre med ett extra batteri fickan där det är varmt när det är superkallt för de gillar inte kyla.

Sen är mina händer små så BG blir FÖR stor och klumpigt för mig samt att den får inte plats i min ryggväska.

/Stefan

Jag körde med extrabatterier från Kaffebrus till batterigreppen både när jag hade min 40D och även nu till min 7D. Funkar kanon, inga problem. Lite skillnad i pris också! ex. Ett originalbatteri från Cyber kostar 825 kr, tvåpack (!) med samma batteri från Kaffebrus kostar 469 kr!
Hittills har jag inte märkt någon skillnad mellan mina två original- resp två piratbatterier.
http://www.kaffebrus.com/

Hehehe, en av anledningar til varför jag numera inte vill ha BG.
Visst dubblerar du kapaciteten, men har du en i taget kan du ladda en i taget. Nu kör man slut på båda/alla samtidigt och måste ladda alla på samma gång.
Dessutom så är det bättre med ett extra batteri fickan där det är varmt när det är superkallt för de gillar inte kyla.

Sen är mina händer små så BG blir FÖR stor och klumpigt för mig samt att den får inte plats i min ryggväska.

/Stefan

Men BG drar ju inte slut på båda samtidigt, snarare tar den ett efter ett?

Batterigreppet har man ju i första hand för att kunna ta vertikala bilder!

Men som en bonus får man plats för ett extra batteri.
Och batterierna används efter varandra, inte parallellt.

Ställ in i kameran vilket som i första hand skall användas. Lämpligen det i batterigreppet.
Det inbyggda är en "säkerhetsbuffert", så slipper du plocka ur det i tid och otid..

Mitt batterigrepp (original) till min D90 äter också bara ett batteri i taget. Fördelar med batterigrepp som jag ser det:

- Bättre ergonomi. Mycket bättre. Gör att kameran känns lättare fast det är tvärtom.
- Möjlighet att använda AA-batterier vid behov. Jag har alltid en uppsättning AA-batterier i kameraväskan om de jag har i kameran skulle ta slut. Nu på vintern kör jag dock oftast med ena batteriet i fickan för att hållas varmare, och tar fram det enbart om det i kameran tar slut.
- Bekvämare ta vertikala bilder. Detta glömmer jag dock ofta bort. Ännu oftare glömmer jag bort att det finns två rattar på batterigreppet precis som på kameran.
- Om kameran stöder det: Högre seriebildtagningshastighet.

Själv ser jag ingen nackdel med batterigrepp annat än att det tar lite mer utrymme i väskan. Andra hittar dock fler nackdelar än jag. :)

Ok, då fungerar den annorlunda mot den jag hade till Canon 400D.

/Stefan

Att jämföra hur batterigrepp fungerar mellan olika kameratillverkare är väl trots allt lite långsökt? ;)

Alla Nikonhus där du kan ha greppet monterat samtidigt som ett internt batteri låter dig välja om du skall köra det interna eller externa batteriet först. De Nikonhus som inte låter dig ha det interna batteriet kvar när du har ett batterigrepp saknar såklart denna funktion.

Hur fungerar det att köra vanliga alkaliska AA-batterier, typ IKEA och liknande, i MB-D11? Tittar jag på Nikons hemsida så nämns det inte som ett alternativ överhuvudtaget men det finns ju med som ett menyalternativ i kameran och det nämns även i denna tråd.

Funderar ev på att köpa greppet dels för greppets skull men också lite för att ha som backupbatteri (med AA) ifall jag kör torrt på det vanliga och då är det ju bra att veta hur pass det funkar. Att det är bättre med ett till originalbatteri, eller NiMh, eller Litium, är självklart men nu är frågan hur det fungerar med alkaliska?

/Henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto