Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Onlinelagring / hårddisk online

Produkter
(logga in för att koppla)

Zander

Medlem
Hej letar efter en bra site att lagra sina bilder på online ifall branden eller tjuven skulle vara framme. Någon som vet något bra?

Ser att många tar ganska bra betalt för 10Gb, 50Gb, 100GB etc vilket inte är något speciellt i bild-sammanhang...
Har sökt på bl.a. Diino, Storegate, LLS, Amazon, Keepit etc. Verkar som Keepit är överlägsen med med fritt lagringsutrymme för 49 SEK/mån.

Meningen kan jag tycka är att det ska vara i någorlunda paritet med att köpa egen hårddisk med förmånen att mediat lagras på annan ort (säkert från brand och tjuvar) samt att man kan plocka fram bilderna när och var som helst ifrån... Dessutom att man förhoppningsvis slipper problemet att sin externa hårddisk kraschar, vilket just har hänt med en av mina 5 :(. Hoppas denna går att återskapa (kostar dock 800 SEK).

Mvh,
//Aleksander
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Hej letar efter en bra site att lagra sina bilder på online ifall branden eller tjuven skulle vara framme. Någon som vet något bra?

Ser att många tar ganska bra betalt för 10Gb, 50Gb, 100GB etc vilket inte är något speciellt i bild-sammanhang...
Har sökt på bl.a. Diino, Storegate, LLS, Amazon, Keepit etc. Verkar som Keepit är överlägsen med med fritt lagringsutrymme för 49 SEK/mån.

Meningen kan jag tycka är att det ska vara i någorlunda paritet med att köpa egen hårddisk med förmånen att mediat lagras på annan ort (säkert från brand och tjuvar) samt att man kan plocka fram bilderna när och var som helst ifrån... Dessutom att man förhoppningsvis slipper problemet att sin externa hårddisk kraschar, vilket just har hänt med en av mina 5 :(. Hoppas denna går att återskapa (kostar dock 800 SEK).

Mvh,
//Aleksander
Har inte din internetleverantör nån sån lösning du kan köpa? Bahnhof, som jag har, erbjuder exempelvis en sån tjänst. Vet inte vad den kostar, använder bara gratisvarianten med 3GB utrymme ,men uppladdningshastigheten dit är garanterat MYCKET bättre än till nån site utomlands eftersom tjänsten ligger i leverantörens nät.
 

Zander

Medlem
Comhem

Jodå min leverantör Comhem erbjuder 2GB gratis sedan t.ex. 50GB för 120:-/mån. Vad är 2GB, 10GB med dagens kameror??? Det är någon som inte hänger med i det här samspelet...;) Är ganska så säker på att lagring SEK/GB inte kostar dessa stora företag så särskilt mycket.
Vad tar de betalt för? Allt sker ju mer eller mindre automatiskt.
 

Zander

Medlem
Affärsidé

Vad ända in i... här finns ju massor med lätta pengar att tjäna för den som är lite kunnig och driftig samt orkar hålla på med detta. Säg en avgift på 50:-/mån och 1.000 kunder är väl inte helt orimligt... det är 50.000 :-/mån. Det får man en hel del utrymme för att erbjuda sina kunder.
Lite grann samma som de här Self-storage-företagen... de verkar ju rulla på ganska fint ;)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Vad ända in i... här finns ju massor med lätta pengar att tjäna för den som är lite kunnig och driftig samt orkar hålla på med detta. Säg en avgift på 50:-/mån och 1.000 kunder är väl inte helt orimligt... det är 50.000 :-/mån. Det får man en hel del utrymme för att erbjuda sina kunder.
50 000:-/mån minus utgifter. Lokalhyra, servrar, hårddiskar, backup, bandbredd, personal som sköter drift och underhåll. Blir inte så mycket kvar av dom där pengarna.
 

nicklasl

Aktiv medlem
Jag använder iDrive för backup online, inte snabbaste tjänsten men uppladdningen sker ju i bakgrunden så det är ändå Ok. Priset: $4.95 (tro även att den amerikanska momsen dras från det) så ca: 32 kr/mån för 150Gb. Deras 500Gb lagring kostar ca: 100SEK/Mån.

Utöver detta laddas alla bilder till Google Picasa, jag tycker deras priser är helt Ok och de kan leverera upp till 16Tb om man har behovet.
 

Zander

Medlem
lite entreprenörsanda

50 000:-/mån minus utgifter. Lokalhyra, servrar, hårddiskar, backup, bandbredd, personal som sköter drift och underhåll. Blir inte så mycket kvar av dom där pengarna.
Lokalhyran behöver inte bli allt för stor, finns nog många som redan har mer lokal än vad de behöver.
Servrar och hårddiskar är ju lite av engångskostnader som snart betalat sig.
En 100-lina borde funka tillräckligt, alla är ju inte inne samtidigt.
Driften borde ju gå på ett par knapptryckningar för att göra backupp.
En sval källare eller några kylfläktar borde göra susen...
 

j2^

Aktiv medlem
En 100-lina borde funka tillräckligt, alla är ju inte inne samtidigt.
En "hundralina" som kommer med ett avtal att du får vidaresälja kapaciteten till tredje part kostar troligen lite mer än du tror.

Hm, som exempel betalar en av mina kunder 19.000kr/mån + moms för en 100Mbps-lina som i sin tur matar ett kabel-TV-nät nååågonstaaan i Sverige.
 
Senast ändrad:

Emil-G

Aktiv medlem
Jag tror ärligt talat inte du har en aning om vad du pratar om, bara kylningen till en serverhall kostar en bra slant varje månad, det är många kWh värme som skall evakueras. Bahnhof har en elräkning på i runda slängar 6 Mkr per år för att driva och kyla en av sina serverhallar i Stockholm.

Hårddiskar är knappast engångskostnader, snarare förbrukningsvaror (speciellt om kylningen inte är tillräcklig). Vem skall förresten lösa problemen som uppstår, t.ex. en ddos-attack eller ett virusangrepp inne i anläggningen? Vad gör du om en router eller lastbalanserare dyker?

För övrigt tror jag inte att Comhem och andra internetleverantörer hoppas få fotografer som kunder, de 2GB de erbjuder är gott och väl tillräckligt för dina viktiga dokument och familjebilder. Har du mer får du glatt pröjsa.
 

Zander

Medlem
Det är nog så att det är mer komplicerat än vad man först kan ana. Det var ändå lite kul att kasta ut tråden och nu fick jag ju en helt annan förståelse... ;)
 

reboot81

Aktiv medlem
Hej letar efter en bra site att lagra sina bilder på online ifall branden eller tjuven skulle vara framme. Någon som vet något bra?

Ser att många tar ganska bra betalt för 10Gb, 50Gb, 100GB etc vilket inte är något speciellt i bild-sammanhang...
Har sökt på bl.a. Diino, Storegate, LLS, Amazon, Keepit etc. Verkar som Keepit är överlägsen med med fritt lagringsutrymme för 49 SEK/mån...
Ja det flesta tar rätt bra betalt. Hårddiskar går sönder, det är bara frågan om när.
Har skummat igenom div. onlinelagringslösningar, har dock inte funnit någon billigare än Keepit.

Keepit 600kr/år, eller en ny hårddisk på 1TB var tionde månad? (Blir ungefär samma årskostnad)
Då utgår jag från att du kör backup mot den kontinuerligt, och efter 10månader lämnar den till släkting/vän som förvarar den åt dig. Dvs att du pensionerar USB-hårddisken med jämna mellanrum.
 

hlse

Aktiv medlem
Hej letar efter en bra site att lagra sina bilder på online ifall branden eller tjuven skulle vara framme. Någon som vet något bra?

Ser att många tar ganska bra betalt för 10Gb, 50Gb, 100GB etc vilket inte är något speciellt i bild-sammanhang...
Har sökt på bl.a. Diino, Storegate, LLS, Amazon, Keepit etc. Verkar som Keepit är överlägsen med med fritt lagringsutrymme för 49 SEK/mån.

Meningen kan jag tycka är att det ska vara i någorlunda paritet med att köpa egen hårddisk med förmånen att mediat lagras på annan ort (säkert från brand och tjuvar) samt att man kan plocka fram bilderna när och var som helst ifrån... Dessutom att man förhoppningsvis slipper problemet att sin externa hårddisk kraschar, vilket just har hänt med en av mina 5 :(. Hoppas denna går att återskapa (kostar dock 800 SEK).

Mvh,
//Aleksander
http://explore.live.com/windows-live-skydrive erbjuder 25 GB kostnadsfritt.
 

j2^

Aktiv medlem
Det _jag_ gillar med Crashplan (Jag använder det inte, jag kör F-secures lösning för att det dels fungerar (If it isn't broke don't fix it ;) ), och jag dels inte behöver betala för tjänsten) är:

Du kan köra backup till flera ställen samtidigt. Såväl egna diskar, som "polarens dator" som Crashplans egna servrar.

Du har möjlighet att använda regexp's i dina fil filter

Du har möjlighet att sätta gränser på hur stor del av systemresurser som används när datorn är aktiv och inaktiv.
 

Per

Aktiv medlem
Jag har kört Mozy nåt år ungefär, knappa femtilappen i månaden för obegränsad lagring. Funkar fint och klienten gör det den ska i det tysta. Den har dessutom en funktion för att parallellt ta en lokal backup. (vilken jag iofs inte använder för min NAS-backup - jag inbillar mig att det är säkrare att ta backup med två separata programvaror..?)

Webgränssnittet gör också vad det ska, men det är i första hand en backup-lösning och inte en nätverksdisk - man kan t.ex. inte se miniatyrer av enskilda filer och det man vill hämta packas ihop till ett rar-arkiv. Jag vet att det finns en del lösingar som erbjuder både backup-tjänst och ren nätverkslagring (mindre volymer men mer lättåtkomligt för en själv och andra). Kan vara lönt att fundera på hur man vill kunna komma åt filerna när man väljer alltså.

Hur som helst så är en "Internet-backup" en fantastik trygghet när man väl har den uppe och automatiskt konfigurerad!
 
ANNONS