Annons

Vilket telezoom till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saybia

Medlem
Om ni skulle fota mycket djur i rörelse t.ex. hundar, hästar osv., utomhus i alla väder, mest handhållet, vilket av följande objektiv skulle ni ha valt och varför?

Canon EF 70-200/2,8 L USM
Canon EF 70-200/4,0L IS USM
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Kanske ska nämna att objektivet är tänkt att sitta på en Canon EOS 450D, det kommer även vara mitt första telezoom.

Är jätte tacksam för råd och tankar, håller på att läsa mig tokig på recensioner och tester både på svenska och utländska sidor. Är det någon som äger nåt eller några av ovanstående objektiv så får ni jätte gärna dela med er av vad som är bra och mindre bra med det.

Det jag har erfarenhet av är de två Canonobjektiven, och om du inte har råd till f/2,8 i kombination med IS, så skulle jag ta f/2,8 utan IS, alltså ditt första alternativ.
IS är bra till annat, men när motiven rör sig är det största möjliga bländaröppning som gäller. Kolla dock vad du får ge för ett begagnat EF 70-200mm f/2,8L IS USM. Det finns en del till salu nu, till vettiga priser, när en hel del ägare uppgraderat till nyare EF 70-200mm f/2,8L IS II USM.

Canon 4L IS gillar jag för att den väger 760 gram, är tokskarp på f/4 och har mycket bra IS. Jag använder den nästan bara på f/4 och den ger alltid fina bilder. Nackdelen är 1 steg sämre ljus än f/2.8 men det är sällan jag upplever det som ett problem - utomhus. Ny eller beg skiljer en tusing.

Av 2.8orna är det inte lika solklart. Alla Canonobjektiven finns till riktigt bra priser beg men är för dyra nya. Sigma utan OS är ett klipp nytt för 5830kr, beg är typ dyrare. Tamron intresserar mig inte i sammanhanget pga slö AF, som jag iofs aldrig testat i verkligheten. Även här dyrare beg än ny ;)

Bilagor

• Dump_008.jpg
    Dump_008.jpg
    74.3 KB · Visningar: 613
Om ni skulle fota mycket djur i rörelse t.ex. hundar, hästar osv., utomhus i alla väder, mest handhållet, vilket av följande objektiv skulle ni ha valt och varför?

Canon EF 70-200/2,8 L USM
Canon EF 70-200/4,0L IS USM
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS
Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Kanske ska nämna att objektivet är tänkt att sitta på en Canon EOS 450D, det kommer även vara mitt första telezoom.

Vill du ha det skarpaste så väljer du Canon EF 70-200/4 L IS, men som Anders så riktigt påpekade kommer din kameras maxkänslighet på ISO 1600 eventuellt att ge dig problem att få slutartiderna tillräckligt korta för att frysa hundar som rör sig när det inte är fullt solsken ute, därför kanske en 2.8-glugg vore att föredra.

Jag har å andra sidan knäppt en del bilder med en 450D och EF-s 55-250 (som har ännu sämre ljusinsläpp) på mycket rörliga hundar utan oskärpa också, men det kräver sitt ljus.

Dessutom är kanske inte ett bländarsteg tillräckligt, utan du vore bättre betjänt av ett EF 85/1.8 när ljuset börjar tryta på allvar. Jag har numer själv 30/1.4 och 85/1.8 för inomhusbilder (eller dåligt väder) och 70-200/4 för utomhusbilder.

(Tillägg: Och en 7D, dessutom. Men ISO 800 brukar räcka på sommaren för att komma ned i 1/1250 eller 1/1600 på bländare 4-5.)

Senast ändrad:
Tack så mycket för era svar.
Hade jag fått välja fritt bland 70-200 mm objektiven så hade mitt förstahandsval varit Canon EF 70-200/2,8L IS II USM men tyvärr tillåter inte min plånbok objektivköp för nästan 23.000 kr. Jag har tittat på begagnatmarknaden men helst skulle jag vilja köpa nytt då det känns lite osäkert att köpa något som ändå, trots att det är begagnat, är såpass dyrt, man vet ju aldrig vad det varit med om hos förra ägaren.

Mina tankar om objektiven jag nämnde i första inlägget har varit många och har snurrat runt otaliga varv i mitt huvud, det första jag tittade på och fastnade för var Canons EF 70-200/4,0L IS USM som verkar vara ett av de vassaste telezoomarna på marknaden (?) och jag ljuger om jag säger att skärpa är oviktigt, sen gillade jag både vikten,priset samt att det har IS. Det som fått mig att tveka är precis det som Anders och Johan säger att den "bara" har bländare 4, kommer det att räcka om jag t.ex fotar hundutställning eller trav en mulen och småregnig sommardag?

Canon EF 70-200/2,8 L USM verkar ju också vara ett bra objektiv, nästan alla jag pratat och haft kontakt med säger att L-objektiven är något extra. Det jag har funderat på är om ett steg bättre ljus är värt ca.1500:- mer än 4:an med då nästan det dubbla i vikt när det inte har någon IS... många jag har haft kontakt med har sagt att de "aldrig skulle köpa ett telezoom utan bildstabilisering" och min fråga blir om det är svårt att hålla stadigt och få skarpa bilder på större brännvidder utan stativ...? jag kommer ju även fota djur som står stilla t.ex. på hundutställning när de ställt upp för bedömning.

Sigmaobjektivet är det de som sagt att de "aldrig skulle köpa en telezoom utan bildstabilisering" som tipsat mig om, jag har dock väldiga problem att hitta någon info, tester, recensioner och dyl. om just det objektivet och nästan 13.500 kr för ett Sigma, när jag kan få Canon för under det priset? det får mig att tveka. Känns lite som att köpa "grisen i säcken".

Tamronobjektivet har ju i många recensioner fått omdömet att det har seg AF, det får mig att dra öronen åt mig då jag vill ha snabb fokus när jag fotar föremål som rör sig, jag vill helst inte ha nåt objektiv som "jagar" och bommar skärpan gång på gång, iofs kan man ju fokusera manuellt men fungerande och bra AF hade ändå varit toppen. Har dock pratat med några som sagt att AF:en inte alls är så dålig som många skriver men ja, vågar man chansa? flera har också sagt att skärpan är i klass med Canons 70-200/4 L IS och att man för det priset knappast kan få ett bättre objektiv, det låter ju å andra sidan bra.

De objektiv jag fotat hitintills med är kitobjektivet som följde med kameran, Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, det har väl fungerat hyfsat men jag har saknat att inte komma "längre", ofta har det kännts som om jag bara tagit mig halvvägs till objektet jag tänkt fota. Har även Canons EF 50/1,8 II som jag tycker mycket om, brukar framförallt använda det när jag fotar i ridhus och har möjlighet att stå nere på banan men jag har även använt det utomhus när det varit mulet eller lite sämre väder. Nackdelen jag kännt med det är att det just är ett 50mm, fota t.ex. hundutställning när hunden är på andra sidan ringen har kännts hopplöst.

Jag brukar köra med Tv-läget när jag plåtar med mitt ostabiliserade 55-200mm tele och sätta tiden på 1/500. I nödfall kan man ju pressa lite för att få kortare tid. Alltså underexponera ett eller två steg och kompensera detta i efterbehandlingen. Brusigt kan det bli för all del, men det går. För man bara bort det värsta färgbruset blir det inte så störande. Jag roar mig ibland med sånt md min 400D som också har max 1600 ISO men kan luras upp i 6400 på detta sätt.

Det är många gånger bra med stabilisering, men tyvärr så hjälper det ju inte om motivet är rörligt. Då måste man ändå ha kort tid och vill gärna ha stor bländare och/eller högt ISO-tal. Jag tycker nyttan av stabilisering är överdriven, även för teleobjektiv. För stillastående motiv kan man ju ha stativ. Är man mycket darrhänt kan förstås stabilisering vara till viss hjälp ibland. Mina högst personliga synpunkter, som du får ta för vad du tycker det är värt.

Tänk också på vikten.

En EF70-200 /f2,8L glugg på ditt lilla hus blir nog jobbigt efter ett tag.

Jag hade satsat på 4,0L IS utan att tveka, det blir så mycket smidigare att hantera.
Och det är en kanonglugg, har haft en sådan.

MVH Julle.

Stativ, stativ, stativ........?

Varför är det ingen som rekommenderar stativ?
Jag förstår att det är enklast att fotografera med en handhållen kamera, men ett enbent stativ skulle ge dig många fler skarpa bilder oberoende av vilket objektiv du väljer. Har du väl vant dig vid din enbenta vän, så vill du aldrig vara utan./ Christer

Eftersom Canon-optiken i just det här segmentet är helt outstanding egentligen oavsett vilken du väljer skulle inte jag fundera på annat än att vara märkestrogen. 2,8L och 2,8L IS MK I måste betraktas som extremt prisvärda sedan MK II kom. 4,0 är visserligen aningen skarpare och framförallt lättare, men du har delvis själv besvarat frågan om behovet av ljusstrark optik. Satsa på en av Canons 2,8or, så blir du garanterat nöjd och belåten.

Värt att tänka på är också att skärpedjupet på bländare 2.8 inte är speciellt långt vid telebrännvidder, på 20 m avstånd och inzoomat till 200 mm har du godtagbar skärpa på runt en meter kring fokuspunkten i djupled - det är inte så mycket att spela på om du försöker fånga en hund som springer mot dig på bild. Det är mao kanske lika bra att välja sina väder och ta actionbilderna när det är ljusast - ett 70-200/2.8 är inte ljusare än ett 70-200/4 om du måste välja bländare 5.6 för att få en hel häst i skärpa.

Å andra sidan använder ju "alla proffsen" 70-200/2.8 för snabba idrotter, så nog kan man få skärpedjupet att räcka till. Jag kan åtminstone försöka sammanfatta mina egna skäl till att välja just EF 70-200/4 L IS framför andra alternativ.

Enligt uppgift det skarpaste på marknaden (sedan dess har förstås det nya 2.8 kommit ut).
Behändig storlek jämfört med ljusstarkare (Canon-)alternativ.
Jag fotar annat än snabba djur och människor också, så jag vill ha IS.
Rimligt pris/prestanda (4 L utan IS kostar förvisso hälften, men IS är värt det för mig)
Ett bländarsteg räcker förmodligen inte när det kniper, så jag måste ändå dessutom ha något med större öppning än 2.8.

(Säkert hade det varit riktigt kul med ett superskarpt och snabbt 70-200/2.8 L IS II trots vikten, men pengarna ska ju räcka till att köpa mat till vovven som ibland är med på bilderna också.)

Det som fått mig att tveka är precis det som Anders och Johan säger att den "bara" har bländare 4, kommer det att räcka om jag t.ex fotar hundutställning eller trav en mulen och småregnig sommardag?

Utan att veta exakt hur mulen sommardagen är (men om vi antar hotande regnmoln), så är en kvalificerad gissning att du kommer ned i 1/125 med bländare 4 och din kamera på den brusmässigt inte alldeles jätteimponerande maxison 1600. Med bländare 2.8 får du i så fall 1/250, vilket endera gör hela skillnaden eller inte hjälper alls beroende på vilken hundgren det handlar om. För hoppande hundar med mycket päls på vill jag nog hålla mig över 1/1000 för att bli nöjd.

Ekipagens hastighet i vänstervarv är ju snarast beroende på människornas toppfart, så där kommer du kanske undan med 1/250 eller 1/125, men hästar travar väl rätt kvickt?

Alltid stativ om möjligt.

Jag vill inte inleda någon diskussion, som leder bort från den ursprungliga frågan. Skulle bara vilja fråga "smilfinken" om inte en majoritet av de här proffsen som plåtar snabba idrotter, som du refererar till, använder stativ?
Att en springande hund kräver korta tider är ju självklart och liksom en annan sak./ Christer

Varför är det ingen som rekommenderar stativ?
Jag förstår att det är enklast att fotografera med en handhållen kamera, men ett enbent stativ skulle ge dig många fler skarpa bilder oberoende av vilket objektiv du väljer. Har du väl vant dig vid din enbenta vän, så vill du aldrig vara utan./ Christer

Jag har ett enbent stativ men jag känner mig så låst med kameran monterad på det, men det kanske är en vanesak? just nu blir det mest liggandes då jag över lag tycker att jag klarar mig utan det med den optik jag har i dagsläget.

"bara" har bländare 4, kommer det att räcka om jag t.ex fotar hundutställning eller trav en mulen och småregnig sommardag?

Lätt!
Du klarar dig med f/4 sent inpå kvällen. Jag länkade till Wiki högre upp, där ser du att utomhusljus ligger mellan EV 16 (sol/snö) och ner till kanske 8-7 (sen skymning). Skitväder är som sämst EV 11-10. Du kommer ner till EV 8 med ISO1600 f/4 1/250s.

Ett frågetecken är dock slutartid. Klarar du dig med 1/250s är allt grönt, behöver du 1/500s eller 1/1000s tappar du ett eller två EV-steg. Gillar du inte ISO1600 utan vill köra med ISO800 eller 400 tappar du ett eller två EV-steg.

Skulle bara vilja fråga "smilfinken" om inte en majoritet av de här proffsen som plåtar snabba idrotter, som du refererar till, använder stativ?
Har man ett 600 mm tele och fotar med slutartider som fryser fotbollsspelare lite lagom, men inte tar bort fotografens egna skakningar, så hjälper ett stativ säkert. Fotar man matcher på över 90 minuter är det nog dessutom skönt att vila kameran på något mellan avtrycken om man har ögat i sökaren större delen av tiden.

Själv har jag aldrig fotat sportevenemang med enbart människor, så jag kan inte uttala mig - men eftersom frågan rörde just..

Att en springande hund kräver korta tider är ju självklart och liksom en annan sak.
..så kände jag att det inte var en annan sak i sammanhanget. Att jag nämnde "alla proffs" var väl mest för att de sportfotografer som kan välja och vraka utan att tänka på budgeten (väl?) brukar välja maxbländare 2.8 framför 4.

Faktum kvarstår dock att med ett 70-200 har man skärpemässigt inte så värst mycket nytta av ett stativ (eller IS) när slutartiderna hamnar på 1/250 och snabbare. Framför allt ger det inte snabbare slutartider vid sämre ljus, vilket jag inbillar mig är det största problemet för alla sportfotografer, oavsett hur många ben sportens utövare har.

Man ska inte invaggas i tron att det är astronomiska skillnader i ljusstyrka mellan f:2,8 och f:4.
Det skiljer bara ett steg och det är inte mycket.

Kombinationen hus och objektiv är viktig. Ett bra kamerahus har bra egenskaper med högt ISO.
Det bästa är alltså ett bra hus med goda brusegenskaper och ett ljusstarkt objektiv med god skärpa.

Ett smidigt stativ med följsam kulled eller ett enbensstativ är mycket användbart även vid idrott och aktion. I många situationer är det svårt att undvika skakningar även om tiden är tillräckligt kort för själva rörelsen. T.ex så räcker kanske 1/500 s för att "frysa" en löpare men så finns ändå skakningsoskärpan där.

Budgetmässigt tycker jag att ett bra kamerahus och EF 4/70-200mm L med eller utan IS är en bra lösning. Gärna ett kvalitativt enbensstativ med tilthuvud som komplement. Om inte annat så är det väldigt avlastande jämfört med att stå och hålla en tung kamera för hand läääänge...
(och 2,8/70-200mm är tung)

MVH J O

Lätt!
Du klarar dig med f/4 sent inpå kvällen. Jag länkade till Wiki högre upp, där ser du att utomhusljus ligger mellan EV 16 (sol/snö) och ner till kanske 8-7 (sen skymning). Skitväder är som sämst EV 11-10. Du kommer ner till EV 8 med ISO1600 f/4 1/250s.

Sunny 16 säger att man klarar att exponera 1/1600 sekund vid bländare 5.6 och iso 1600 i "heavy overcast", men mina personliga erfarenheter från verkligheten stämmer inte överens med tabellvärdena i det fallet.

Det beror kanske på vad man menar med mulet, förstås. Och just den enda bilden jag kollade på som jag tagit var inte från ett öppet fält heller. Det går nog bra som Anders säger - och det kan du ju testa med det objektiv du redan har vilka slutartider du får på bländare 5.6 och sedan räkna bakåt. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto