PMD
Aktiv medlem
Det jag tycker är bra med avgiften, är att den upprätthåller de principer som upphovsrätten bygger på.
Hur är det med kopieringspapper? Tar Copyswede ut en avgift på sådant också? Att inte göra det vore ju att överge principerna.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det jag tycker är bra med avgiften, är att den upprätthåller de principer som upphovsrätten bygger på.
Att fortsätta att tillåta privatkopiering, men att ta bort själva avgiften.
Vore ju helt klart en urholkning på det rent principiella planet, och en signal att upphovsrätten inte är så viktigt när det gäller "privat bruk".
Och med den inställningen kommer vi inte att kunna ha nån modell där alla och envar kan få undantag från avgiften eftersom vi inte kan kontrollera efterlevnaden och den faktiska användningen.
Det kan knappast vara någon nyhet för dig att syftet med upphovsrätten är att ge upphovsmannen rätt att bestämma hur hans verk skall få licensieras/dupliceras/publiceras, och till vilket pris.
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.
Det är en annan sak.
Du skrev:
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du påstår att det finns många människor som inte kan arbeta med något annat än att skriva. Jag tror dock att du har fel och att dessa människor mycket väl klarar av att arbeta på andra sätt.
Och med den inställningen kommer vi inte att kunna ha nån modell där alla och envar kan få undantag från avgiften eftersom vi inte kan kontrollera efterlevnaden och den faktiska användningen.
Så bara för att det inte går att kontrollera så skall man inte följa lagen? Det är ju som att förbjuda socker, jäst, el, brännbara material, aktivt kol bara för att du kan göra sprit med det.
/Karl
Jo, man ska alltid följa lagen (så långt som möjligt). Men vi har en tradition här i landet att inte stifta lagar där efterlevnaden inte kan kontrolleras. I det här fallet så skullekontrollen innebära ett alltförstort ingrepp i den personliga integriteten (och då är jag öppen och tolerant när det gäller granskningar).
Kan jag pynta 160:- när jag behöver en disk och slippa det problemet så är det värt det.
Jo, man ska alltid följa lagen (så långt som möjligt). Men vi har en tradition här i landet att inte stifta lagar där efterlevnaden inte kan kontrolleras. I det här fallet så skullekontrollen innebära ett alltförstort ingrepp i den personliga integriteten (och då är jag öppen och tolerant när det gäller granskningar).
Kan jag pynta 160:- när jag behöver en disk och slippa det problemet så är det värt det.
...
Orkar du sätta i en kabel och några skruvar så behöver du inte betala alls ...
...
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du påstår att det finns många människor som inte kan arbeta med något annat än att skriva. Jag tror dock att du har fel och att dessa människor mycket väl klarar av att arbeta på andra sätt.
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.
Jamen skriv då det istället för:
Ovanstående är väl ett korrekt citat? Jag kan inte se hur jag har lagt saker i munnen på mig som du vare sig sagt eller menat.
Alla (i stort sett) människor kan arbeta med många olika saker. Det finns inte en stor grupp människor som absolut inte klarar av att utföra något annat slags arbete än skrivande.
Jag anser att upphovsrätt ska finnas, men att den behöver reformeras, helt enkelt för att jag inte vill ha det övervakningssamhälle som börjar växa fram för att den nuvarande upphovsrätten ska kunna upprätthållas.
Ja, det är precis vad det vore, och det vore inte fel. Staten kan mycket väl ta bort lagar som är förlegade.
Annars hade vi ju inte haft religionsfrihet här i landet, t.ex.
Apropå religionsfrihet borde vi ändra tolkningen till att vi är fria från religion.
OK, jag har förstått att det jag citerade tydligen inte skulle tolkas bokstavligt, men istället för att klaga på att jag feltolkar hela tiden kunde du ju ha försökt förtydliga hur det skulle tolkas. Jag kan inte läsa dina tankar.Då jag klart och tydligt, påvisat att jag inte alls anser att upphovsmän inte skulle klara av andra jobb än vad de har.
Så förstår jag inte varför du fortsatt feltolkar det jag skriver.
Jag har förklarat att jag tycker att upphovsrätten ska finnas. Jag har dock en del invändningar mot hur den ser ut idag. T.ex. så tycker jag att 70 år efter upphovsmannens död är en alldeles för lång tid för upphovsrätten att gälla. Det borde räcka med att upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid. Patent, som är en likartad konstruktion, gäller ju bara i 20 år efter patentansökan.Samtidigt som du fortfarande inte har svarat rakt ut på frågan om upphovsmän själva skall kunna bestämma licens och pris på sina produkter/tjänster.
Står det i lagen att det är just Copyswede som enbart har rätt att ta ut denna skatt?
Det jag är ute efter, är det faktum att det grundläggande syftet med upphovsrätten är.
Att ge upphovsmännen rätten att själva sätta licens och pris på sitt arbete.
Anser du att upphovsmän, rent generellt skall ha denna rätt, eller inte?