Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Du har nog missförstått det här med upphovsrätt totalt.

Upphovsmannen får givetvis kopiera, publicera och dela med sig av sina alster hur hen vill. Det har inget med privatkopiering att göra.
Men vissa av mina bilder är inte hos mig och kopieras där mellan olika diskar. Så där borde en privatkopiering ske.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men vissa av mina bilder är inte hos mig och kopieras där mellan olika diskar. Så där borde en privatkopiering ske.
Som sagt, du har nog missförstått det här med upphovsrätt.

Upphovsmannen bestämmer själv hur hens alster ska hanteras och det har inget med privatkopiering att göra, även om det är någon annan som (på upphovsmannens uppdrag) t ex sköter säkerhetskopieringen och det sker på annan plats.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som sagt, du har nog missförstått det här med upphovsrätt.

Upphovsmannen bestämmer själv hur hens alster ska hanteras och det har inget med privatkopiering att göra, även om det är någon annan som (på upphovsmannens uppdrag) t ex sköter säkerhetskopieringen och det sker på annan plats.
Då kan jag ju bestämma att den som har mina backuper inte får kopiera dom, men den kan ju privatkopiera dom. Det kan inte vara speciellt svårt att skriva ett sådant avtal.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Då kan jag ju bestämma att den som har mina backuper inte får kopiera dom, men den kan ju privatkopiera dom. Det kan inte vara speciellt svårt att skriva ett sådant avtal.
Ett avtal om att hen ska, men inte får, kopiera dina bilder...? Jo, det är nog svårt att få ihop.

För övrigt: Rätten till privatkopiering gäller bara offentliggjorda verk.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett avtal om att hen ska, men inte får, kopiera dina bilder...? Jo, det är nog svårt att få ihop.

För övrigt: Rätten till privatkopiering gäller bara offentliggjorda verk.
Det måste ju fungera med samma köpeavtal fast med priset 0 som musik/film/bilder vanligtvis handlas med.

Om jag offentliggör dom på internet räknas det då?

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Då kan jag ju bestämma att den som har mina backuper inte får kopiera dom, men den kan ju privatkopiera dom. Det kan inte vara speciellt svårt att skriva ett sådant avtal.
Du behöver inget avtal. Att du förvarar en backup hos någon annan upphäver inte din upphovsrätt.

Om du inte säger något särskilt så har den som förvarar dina backupfiler möjlighet att privatkopiera dem (under förutsättning att de är offentliggjorda, som Erland påpekade) och då borde kassettavgiften gälla även dig. Huruvida privatkopiering sker eller inte spelar ju ingen roll för den avgiftern.
 
ANNONS