Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F 501 med icke passande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sandramy

Medlem
Hej!

Jag har köpt en Nikon F 501, och till den köpte jag ett objektiv. Jag chansade på att det skulle passa, säljaren verkade inte veta något om det. Det är ett Osawa mc 70-140 mm, och jag fick precis hem det och givetvis så passar det inte :( De var auktion och det kostade en 50-lapp, därför jag köpte det utan att veta.
Jag undrar bara om någon här vet om det finns någon adapter som jag kan köpa för att få objektivet att passa?

Mvh Sandra Jaensson

Hej!

Jag har köpt en Nikon F 501, och till den köpte jag ett objektiv. Jag chansade på att det skulle passa, säljaren verkade inte veta något om det. Det är ett Osawa mc 70-140 mm, och jag fick precis hem det och givetvis så passar det inte :( De var auktion och det kostade en 50-lapp, därför jag köpte det utan att veta.
Jag undrar bara om någon här vet om det finns någon adapter som jag kan köpa för att få objektivet att passa?

Mvh Sandra Jaensson

Just Nikon är det svårt att hitta vettiga adaptrar till.
Skruvar man på en adapter hamnar objektivet "för långt" ut, det vill säga man kan inte få skarpa bilder på långt håll. Nikon har ett avstånd mellan film/sensor och bajonett som är bland de längsta i branschen.

Om ditt objektiv är gängat så gissar jag att det är en sk M42 gänga, den gamla pentaxgängan. Finns massor av billiga objektiv med den.
Då kan man hitta en adapter. Men, som jag sa ovan, så kommer det inte att gå att fokusera på oändligt.

Om det är en bajonettfattning så är det i princip omöjligt att hitta en adapter som funkar.

På piratobjektiv står det ofta lite bokstäver som kan ge en ledtråd om vilken bajonett som gäller.

/Johan

Osawa har jag för mig är "piratobjektiv" som gjordes av Mamiya. Brukar finna någon bokstav vid bajonetten som skvallrar om vad det passar till. Alternativt - lägg upp en bild på optiken som visar hur fattningen ser ut.

Osawa har jag för mig är "piratobjektiv" som gjordes av Mamiya. Brukar finna någon bokstav vid bajonetten som skvallrar om vad det passar till. Alternativt - lägg upp en bild på optiken som visar hur fattningen ser ut.

Hejsan! Här kommer bilder på alla siffror o bokstäver jag kunde hitta på objektivet :) Väldigt tacksam för hjälp! mvh sandra

Bilagor

• IMG_7287.jpg
    IMG_7287.jpg
    10 KB · Visningar: 167
  • IMG_7283.jpg
    IMG_7283.jpg
    6.9 KB · Visningar: 169
  • IMG_7282.jpg
    IMG_7282.jpg
    7.3 KB · Visningar: 172
  • IMG_7281.jpg
    IMG_7281.jpg
    8.3 KB · Visningar: 173
Visa gärna en bild tagen rakt bakifrån, så kanske någon kan säga för vilken kamera objektivet passar.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto