Annons

Fotografera fart och fläkt

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Ska in i morgonkväll och fotografera en servering och en personal med fart och fläkt. Och mingelbilder. Hade inte tänkt mig stativ då det är ögonblicksituationer.

Har ni några tips och råd för mig. Jag kommer använda mig utav 18-135mm, extern blixt slå snett upp i taket. Ska jag använda raster eller bouncer på externa blixten eller helt utan?

ISO?
Bländare?

Berätta hur ni tänker och hur ni gör när ni tar den typen av bilder inomhus

//Lisa

Högt ISO - ca 800 för att få med så mycket naturligt ljus som möjligt.
Stor bländare
Lång tid - 1/30
Sync 2:a ridån
Bouncer och rakt på eller 45 uppåt

Vad tror du om den grundinställningen?

Högt ISO - ca 800 för att få med så mycket naturligt ljus som möjligt.
Stor bländare
Lång tid - 1/30
Sync 2:a ridån
Bouncer och rakt på eller 45 uppåt

Vad tror du om den grundinställningen?

Det låter mycket bra. Min D300 spricker nog över 800 ISO så jag kommer försöka ligga på 640. Synk 2 ridån. Klockrent! Provade precis och skarpa slagskuggorna försvann. Jag börjar på en tid på 1/15 och gick ner till 1/30 blir något mörkt långt bak i rummet men för övrig också helt okej. Diffussor rakt på blev snyggast.

Tusen tack!
Lisa

Oroa dig inte för att gå upp till ISO 800 eller 1000 med en D300 när du använder blixt. Det är en helt annan sak med höga ISO när det finns gott om ljus tillgängligt på motivet även om bakgrunden kommer att bli brusig.

Ett exempel på ISO 1000 med D300s och SB-800 riktad upp i taket:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0531-1.jpg

Obs: Jag är känd för att hata brus så det är inte ofta jag tycker det är OK att höja ISO ;-)

hade du haft en D200 har jag förstått din oro att gå över 800iso..men med en d300 kan man ju nästan dra på hur mkt som helst ivissa situationer utan att det gör nått.

Oroa dig inte för att gå upp till ISO 800 eller 1000 med en D300 när du använder blixt. Det är en helt annan sak med höga ISO när det finns gott om ljus tillgängligt på motivet även om bakgrunden kommer att bli brusig.

Ett exempel på ISO 1000 med D300s och SB-800 riktad upp i taket:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0531-1.jpg

Obs: Jag är känd för att hata brus så det är inte ofta jag tycker det är OK att höja ISO ;-)

Ja jag har provat med 800 och det gör att jag kan köra en slutartid på 1/30 med ett bättre resultat och skärpa, och skillnaden brusmässigt mellan 640 och 800 var ingen märkbar skillnad på bilderna. :)))))

Enbensstativ eller inte. Kommer den mest vara i vägen eller blir det bättre resultat. Hur gör ni? Stativ eller en stadig hand. :)

Ett enbensstativ är nog det sista jag skulle ta med på en fest...

Det kommer inte att hjälpa eftersom det är rörelsen hos motivet som ger oskärpa och dessutom kommer det att vara ivägen. Får du rörelseoskärpa är det bara att höja ISO och använda kortare tid.

Ett enbensstativ är nog det sista jag skulle ta med på en fest...

Det kommer inte att hjälpa eftersom det är rörelsen hos motivet som ger oskärpa och dessutom kommer det att vara ivägen. Får du rörelseoskärpa är det bara att höja ISO och använda kortare tid.

Tack! Det är så jag känner också. Vissa bilder kommer jag vilja ha rörelseoskärpa i andra vill jag inte. Sen får jag försöka få till snygg panorering när de går förbi. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto