Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Makro-system

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Överväger vilken kamera / utrustning jag bör välja för att kunna ta bra macrobilder på rörliga insekter. Väl medveten om att åsikterna kan växla väldigt mycket vill jag ändå be om lite råd!
Har idag en Nikon P5000, som kan ta väldigt bra bilder - när allt stämmer och man har tur. För det är ju så att det är ett lotteri vilken bild man får, pga långa tider för uppstart, fokusering mm. Passar bäst för tröga/orörliga insekter och annat.

Siktar just nu på en Pentax K5 + deras macro-glugg D-FA 100/2,8.
Den prisas för sin snabbhet, och mycket annat, och Pentax känns som en lågprisvariant av Nikon/Canon-klassen.

fotohälsningar
Leif Johansson

Överväger vilken kamera / utrustning jag bör välja för att kunna ta bra macrobilder på rörliga insekter. Väl medveten om att åsikterna kan växla väldigt mycket vill jag ändå be om lite råd!
Har idag en Nikon P5000, som kan ta väldigt bra bilder - när allt stämmer och man har tur. För det är ju så att det är ett lotteri vilken bild man får, pga långa tider för uppstart, fokusering mm. Passar bäst för tröga/orörliga insekter och annat.

Den prisas för sin snabbhet, och mycket annat, och Pentax känns som en lågprisvariant av Nikon/Canon-klassen.

fotohälsningar
Leif Johansson

Tror det är ett bra val. Jag har fotograferat mycket med K10D o D-FA 100/2.8. Mycket nöjd med skärpa och bokeh. Har nu Nikonsystem och får inte till det lika bra, trots mycket högre pris :) Får inte samma känsla i bilderna. Funderar på en K-5 får att hitta tillbaka till det jag vill ha.

Pentax är inte en låprisvariant, trots lägre pris. Pentax har många bra egenskaper som jag saknar hos Nikon. Fr a bildstabilisering i huset och "gröna knappen" som snabbt kan ge förslag på exponering. Och ett fantastiskt bra macroobjektiv 100/2.8.

Hälsn Maria

Pentax har dessutom in-focus inställning.Dvs,du kan förinställa en fokuspunkt och ha avtryckaren nere tills motivet befinner sig där och bilden tas.Vet inte om Canikon har något liknande.
Om du vill fota flygande insekter så tycker jag att en lite längre brännvidd är bättre.
Jag kör med Sigmas 180 och den är perfekt.

Vill ändå påpeka att p g a lanseringen av EF 100/2,8 L IS USM hos Canon så har begpriset på EF 100/2,8 USM blivit förmånligt och kan fås för 3000:- beg. Det är ju en fördel att ha snabb AF motor för lite längre avstånd än 1:1 eller 1:2 fotografering och här ligger Canons utgående 100 makro bra till. Motsvarande brännvidd hos Nikon blir 105/2,8 AF-S VR men då ligger beg priset över 5500:-. Vid längre brännvidder har man idag tillgång till Sigmas 150/2,8 EX HSM och 180/3,5 EX HSM och 105/2,8 kommer i en HSM och OS tappning snart. Vid 150mm och över kan man alltså köpa vilket system som helst men Canon har prismässigt en fördel med snabbare makro runt 100mm.

Kamerahus? Man kan få bra pris på Nikon D90 idag och då fungerar även äldre optik fullt ut utan att de måste ha AF-S motor för autofokus. Annars är utgående D5000 väldigt prisvärd nu.

Hos Canon är nog bästa köpet en beg 40D för ca 3500:-. Annars 60D men jaga efter maxpris på ca 8000:-.

Är det pentax du söker är K7 ganska prisvärd idag beg och räcker fullt ut t o m ISO 1600.

Sony har ingen semiproffsmodell - närmast blir A580 ny. Tyvärr är den 4 år gamla A700 som var samtidig som D300 alltså flera år gammal lite väl dyr beg och likadant är det ställt med Sonys makrooptik.

Tror det är ett bra val. Jag har fotograferat mycket med K10D o D-FA 100/2.8. Mycket nöjd med skärpa och bokeh. Har nu Nikonsystem och får inte till det lika bra, trots mycket högre pris :) Får inte samma känsla i bilderna. Funderar på en K-5 får att hitta tillbaka till det jag vill ha.

Pentax är inte en låprisvariant, trots lägre pris. Pentax har många bra egenskaper som jag saknar hos Nikon. Fr a bildstabilisering i huset och "gröna knappen" som snabbt kan ge förslag på exponering. Och ett fantastiskt bra macroobjektiv 100/2.8.

Hälsn Maria

Stort tack för synpunkterna Maria!
Mycket intressant att du föredrar Pentax framför marknadsjätten Nikon. Jag har sneglat på Nikons nya 7000, men också deras 700-modellen med småildsformats semsor, den senare blir dock väl dyr. Har kännt på K5-an och tycker den känns bra i mina stora nävar också.
Har kollat lite på dina bilder (det var svårt att sluta!) och gillar starkt bakgrunderna på makro-bildena och det gläder mig att du tagit många av de bilderna med 100m/2.8-objektivet!

Tack och hej!
Leif

.......
Kamerahus? Man kan få bra pris på Nikon D90 idag och då fungerar även äldre optik fullt ut utan att de måste ha AF-S motor för autofokus. Annars är utgående D5000 väldigt prisvärd nu.

Hos Canon är nog bästa köpet en beg 40D för ca 3500:-. Annars 60D men jaga efter maxpris på ca 8000:-.

Är det pentax du söker är K7 ganska prisvärd idag beg och räcker fullt ut t o m ISO 1600.

Sony har ingen semiproffsmodell - närmast blir A580 ny. Tyvärr är den 4 år gamla A700 som var samtidig som D300 alltså flera år gammal lite väl dyr beg och likadant är det ställt med Sonys makrooptik.

Sony har ingen semiproffsmodell - närmast blir A580 ny. Tyvärr är den 4 år gamla A700 som var samtidig som D300 alltså flera år gammal lite väl dyr beg och likadant är det ställt med Sonys makrooptik.[/QUOTE]

Tack för dina synpunkter, Fredrik!
Ja, D90-n är riktigt prisvärd, men jag tycker den känns stor och lite klumpig, en subjektiv bedömning förstås och som kanske försvinner efter ett tag. En för mig viktig poäng med K5-an, som andra saknar, är vädertätningen. Har också övervägt K7, men eftersom jag räknar med att det tar tid innan jag lär mig kameran vill jag gärna att den fortfarande är modern när jag behärskar den fult ut..

Sony nämner du och den är förstås också intressant, då modell SLT- A55 som för övrigt lär ha samma sensor som K5 och Nikons 7000.
Detta är inte lätt! Funderingarna lär få snurra ett tag till.

Tack och hej!
Leif

Vill påpeka att vädertätad kamera har mindre betydelse om inte även objektivet är det. Personligen har jag förvisso tätade hus (1D,1Ds serien) men flera av mina gluggar är inte tätade och jag behöver inte fota i regn som amatör utan då åker utrustningen ner i väskan.

Vad gäller sensorer har du rätt att K5 är bäst av alla i Dx/APS-C klassen vad gäller brus. Följt av (utan invärtes ordning) Sony A580, A55, Nikon D7000 (+sannolikt D5100) och därefter Canon 7D/60D/600D/550D (samma 18mpx sensor sannolikt lite skillnad i lågpassfilter). Jag vill däremot påpeka att fördelen med Pentax syns ffa vid de riktigt höga ISO lägena och är inte stor och skillnaden mot föregående generation D90/D300/s är lite över ett steg. Skall du inte fota inomhussport tycker jag det är synd att köpa system runt bara en kamera. Pentax har några fina pankaksobjektiv och två ljusstarka zoomar: en normal och en telezoom - det är alles om man är intresserad av lågt brus. Skaffar du en f/4 eller f/5,6 glugg till Pentax och det finns en f/2,8 hos Nikon eller Canon är hela brusvinsten borta vid rörliga motiv. Pentax normalzoom och telezoom i f/2,8 är f ö samma som de mycket billigare Tokina som finns åtmindtone till Canon och Nikon f u inbyggd tyst AF motor och möjligen unika ytbeläggningar hos Pentax. Sedan tycker jag handhavandet hos Pentax K5/7 är fantastiskt och byggkvaliteten känns förtroendeingivande.

Hos Sony är prisläget på deras bättre objektiv väldigt högt, åtminstone i Sverige. A55 är ganska unik med sina fördelar och nackdelar och vad man tycker om EVF är en smaksak. Jag blev inte vän med placeringen av det främre skrollhjulet.

fotohälsningar
Leif Johansson

Hej Leffe,
rörliga insekter är ingen lätt uppgift att fotografera. Dessutom skulle var bra att veta vilken förstoringsgrad tänker du ta bilder i. 1:1 är uteslutet att du lyckas ta bra och skarpa bilder på rörliga insekter, 3:1 (dvs 1cm stor fluga blir bara 3,3mm på sensor) lyckas du kanske med tur att få bra bild på. 5:1 är någorlunda möjligt men förvänta dig inte bildkvalité som på stillasittande insekter. Du ska tänka i första hand på ett par saker, du ska behöva snabb AF eller AF-S som det heter på Nikons språk. Du ska behöva ett kamerahus där du kan skruva upp ISO för att dra ner slutartider och du kommer att behöva bra extern blixt (om inte som huvudkälla för ljuset då som upplättningsblixt). Du har två val Nikon eller Canon. Nikon skulle jag rekommendera D7000 (D5100, D300, D700) + Nikkor 105 AF-S + blixt SB 400 med hydrostatisk arm för att kunna flytta blixten närmare motivet. Canons motsvarighet är 60D, 7D, 5DMII + 100mm Macro (ny eller äldre modell) + blixt Speedlite 270 EX (+ hydrostatisk arm). Mina förslag är säkert dyrare än det du har tänkt dig men om du vill ha bra bildkvalité så måste du ha bra grejer. Pentax har bra kamerahus i K-5 men jag vet inte om deras objektiv hinner med rörliga insekter det måste du kolla upp och Pentax-blixtsystem känner jag inte alls till.
Önskar dig lycka till //Stanislav

Hej Leffe,
rörliga insekter är ingen lätt uppgift att fotografera. Dessutom skulle var bra att veta vilken förstoringsgrad tänker du ta bilder i. 1:1 är uteslutet att du lyckas ta bra och skarpa bilder på rörliga insekter, 3:1 (dvs 1cm stor fluga blir bara 3,3mm på sensor) lyckas du kanske med tur att få bra bild på. 5:1 är någorlunda möjligt men förvänta dig inte bildkvalité som på stillasittande insekter. Du ska tänka i första hand på ett par saker, du ska behöva snabb AF eller AF-S som det heter på Nikons språk. Du ska behöva ett kamerahus där du kan skruva upp ISO för att dra ner slutartider och du kommer att behöva bra extern blixt (om inte som huvudkälla för ljuset då som upplättningsblixt). Du har två val Nikon eller Canon. Nikon skulle jag rekommendera D7000 (D5100, D300, D700) + Nikkor 105 AF-S + blixt SB 400 med hydrostatisk arm för att kunna flytta blixten närmare motivet. Canons motsvarighet är 60D, 7D, 5DMII + 100mm Macro (ny eller äldre modell) + blixt Speedlite 270 EX (+ hydrostatisk arm). Mina förslag är säkert dyrare än det du har tänkt dig men om du vill ha bra bildkvalité så måste du ha bra grejer. Pentax har bra kamerahus i K-5 men jag vet inte om deras objektiv hinner med rörliga insekter det måste du kolla upp och Pentax-blixtsystem känner jag inte alls till.
Önskar dig lycka till //Stanislav

Tack för dina råd, Stanislav!

Lite kul att, bland andra, just du skriver eftersom jag missade när du höll föredrag om just macro-fotografering, hos Västsvenska entomologklubben, för en tid sedan!

Jag inser förstås att det krävs bra grejer, och att autofokus-funktionen är avgörande. Det är därför jag siktat på avancerade kameror, men proffsnivån är lite bortom min budget....

Vilken kamera som har det bästa AF för denna fotogenre verkar vara svårt att vaska fram, och det blir inte lättare av att det väller fram nya modeller hela tiden. Pentax har bland det bästa ISO-värdena men hur deras AF vet jag förstås inte, men i testerna har den fått fina betyg.

Jag har inte funderat så mycket över vilken skala jag vill fota i, men ungefär som du nämner; från 1:1 och neråt. Att fånga småkrypen i flykten är nog trixigt, men det finns ju både långsamma, många skalbaggar, och snabba som flugor och nattfjärilar. Det blir till att "leka" och lära praktiskt.

Jag ser att du har en diger kameraväska, och så mycket prylar lär jag inte samla på mig på ett bra tag (eller någonsin) men ett bra macro-objektiv känns angeläget. Eller, funkar det lika bra med försättslinser till zoomobjektiven? Kan de vara så olika snabba? Jag trodde hastigheten ankom på kamerahuset?

Tack och hej!
Leif

för makro kan du mer eller mindre sluta bry dig om AF, den hinner ALDRIG med på insekter, så räkna bort det ur ekvationen

Tack för dina råd, Stanislav!

Lite kul att, bland andra, just du skriver eftersom jag missade när du höll föredrag om just macro-fotografering, hos Västsvenska entomologklubben, för en tid sedan!

Jag inser förstås att det krävs bra grejer, och att autofokus-funktionen är avgörande. Det är därför jag siktat på avancerade kameror, men proffsnivån är lite bortom min budget....

Vilken kamera som har det bästa AF för denna fotogenre verkar vara svårt att vaska fram, och det blir inte lättare av att det väller fram nya modeller hela tiden. Pentax har bland det bästa ISO-värdena men hur deras AF vet jag förstås inte, men i testerna har den fått fina betyg.

Jag har inte funderat så mycket över vilken skala jag vill fota i, men ungefär som du nämner; från 1:1 och neråt. Att fånga småkrypen i flykten är nog trixigt, men det finns ju både långsamma, många skalbaggar, och snabba som flugor och nattfjärilar. Det blir till att "leka" och lära praktiskt.

Jag ser att du har en diger kameraväska, och så mycket prylar lär jag inte samla på mig på ett bra tag (eller någonsin) men ett bra macro-objektiv känns angeläget. Eller, funkar det lika bra med försättslinser till zoomobjektiven? Kan de vara så olika snabba? Jag trodde hastigheten ankom på kamerahuset?

Tack och hej!
Leif

Hej Leffe
jag skulle rekommendera om du har möjlighet att gå till någon fotoaffär som har Pentax-utrustning som du funderar på och ta med dig några motiv att testa fotografera. Jag brukar göra så. Jag kan rekommendera att fånga tordyvel (Geotrupes stercorosus) och testa ta bilder på den. Den är lagom långsam (snabb), bra storlek och färg. Du kan ta med dig även någon död fluga. Glöm inte att ta med dig eget minneskort så att du kan kolla bilderna hemma på skärmen.

Ja, jag har mycket prylar i min kameraväska (eller kameraskåpet). Jag har en hel del underbara gamla makroobjektiv av märke Zeiss, Leitz, Wollensak och andra. Dessa är ganska svåra att fota med. Man behöver ha olika steppringar, bälg osv. Det är ibland svårt att se något i kamerasökaren för att dessa bländar inte ner automatisk som moderna originalobjektiv, men optisk är de mycket bra och vill man fotografera med större förstoringsgrader än 1:1 så måste man använda sådana. Canon har ett fantastisk makroobjektiv MP-E 65mm, det kan gå upp 1:5 i förstoringsgraden men är ganska otymplig och svårt att fotografera små insekter från småkrypsnivä (dvs att gå ner till deras höjd). Mina gamla Leitz Summar 42, Leitz Milar 30 eller Zeiss Luminar 63 är bara drygt 20mm i ytterdiameter och jag kan lägga objektivets framkant på en stubbe t.e.x. och fotografera småkryp rakt framifrån. Men då är man lite "makro-nörd" när man jobbar med sådant här utrustning (kanske ska jag skriva någon blogg om det).
Jag har också skrivit en artikel om vad är viktigt att tänka på vid valet av makroobjektiv. Det ligger på forumet www.makrofokus.se som vi har tillsammans med John Hallmén.

Då frågan dök upp om vad autofokushastighet påverkas av tänkte jag gå snabbt igenom det:
Kamera: Kamerahusets AF sensorer och algoritmer påverkar AF hadtighet ffa vid sämre ljus och rörliga motiv. I de fall AF motorn sitter i huset och det finns en mekanisk koppling till fokusmekaniken i objektivet (klokoppling - De flesta Pentax objektiven, Sony/Minolta f u SAM/SSM, alla AF Nikkor f u AF-S) påverkar styrkan i AF motorn hur snabbt objektivet fokuserar. Detta gäller i större grad objektiv med tyngre linselement som måste flyttas: tunga telen och objektiv där de större främre linsgrupperna flyttas (ovanligt på moderna objektiv).
Objektivet: "focus throw" hur långt man vrider fokusringen mellan max och min fokusavstånd - många billiga objektiv som inte är avsedda att fokuseras manuellt annat än i undantagsfall använder detta sätt för att ge snabb AF. Typ av fokusering - innerfokusering och rear fokus är snabbare än de fall då flera större linsgrupper måste flyttas däribland frontfokuserade objektiv. Bara vissa makro använder innerfokusering däribland Canon 100/2,8 USM, 100/2,8 L IS USM, 180/3,5 L USM, Nikkor 105/2,8 AF-S VR, Sigma 150/2,8 HSM och 180/3,5 HSM. Tamron 90/2,8 är ett objektiv där stora linsgrupper måste röras. I regel är objektiv som inte ändrar storlek vid fokusering snabbfokuserande med RF eller innerfokusering. Sedan i de flesta fall fokuserar objektiv med egen motor snabbare än klokopplade sådana då vridmomentet kan vara anpassat för just det objektivet. Förutsatt att tyngre linselement inte inverkar för mycket negativt på AF prestandan fokuserar ljusdtarka objektiv snabbare, ffa i lite sämre ljus, än ljussvaga sådana.

Kortfattat: i de flesta situationer kommer Nikons AF-S, Canons USM och Sigmas HSM objektiv fokusera snabast. Varken Pentax 100/2,8 makro eller Sonys 100/2,8 fokuserar särskilt snabbt. Denna skillnad kommer dominera över skillnader i husens AF prestanda i den övervägande majoriteten av situationer. Stirra dig inte blint på huset.

....Kortfattat: i de flesta situationer kommer Nikons AF-S, Canons USM och Sigmas HSM objektiv fokusera snabast. Varken Pentax 100/2,8 makro eller Sonys 100/2,8 fokuserar särskilt snabbt. Denna skillnad kommer dominera över skillnader i husens AF prestanda i den övervägande majoriteten av situationer. Stirra dig inte blint på huset.

Tack för den informationen, Fredrik!
Den gamla sanningen om att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk gäller mao fortfarande. Jag har inte låst mej ännu, vilket känns väldigt bra; frågan är vilka länkar som skall forma min nya kamera-system-kedja? Vad skall man prioritera? Kanske optiken är viktigare än AF-hastigheten? Detta är inte lätt, men roligt och lärorikt.

Tack alla som delger mig råd baserade på erfarenheter och kunskaper!
/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto