Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mobilkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Har systemkamera, men den är ju inte alltid med. Ska nu köpa ny mobil. Om man vill ha åtminstone en liten chans att kunna ta något så när hyfsade bilder med den, vad ska man titta efter? Antal pixlar, fabrikat? Antalet pixlar brukar ju inte alltid vara en fördel i kompaktkameror, men jag vet ju inte hur mobiler fungerar. Tacksam för råd.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det spelar nog inte så jättestor roll, välj en mobil du gillar med 5 mpix eller mer. Nokia N8 brukar anses ha den bästa kameran på marknaden, men det är en ganska kass telefon. Iphone 4 är en mycket trevlig telefon och kameran brukar (trots att den på pappret är sådär) klara sig mycket bra i tester. Men skillnaden mot andra moderna mobilers kameror är inte jättestor.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Det spelar nog inte så jättestor roll, välj en mobil du gillar med 5 mpix eller mer. Nokia N8 brukar anses ha den bästa kameran på marknaden, men det är en ganska kass telefon. Iphone 4 är en mycket trevlig telefon och kameran brukar (trots att den på pappret är sådär) klara sig mycket bra i tester. Men skillnaden mot andra moderna mobilers kameror är inte jättestor.
Ok, tack. Minst 5 mpix alltså. Det är ju något att utgå från. Men på vilket sätt är N8 en kass telefon?
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Oj, såg vad N8 och Iphone 4 kostar nu. Urk, så mycket pengar vill jag hellre lägga på objektiv eller annat till min riktiga kamera. Jag köper nåt taffligt istället.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men på vilket sätt är N8 en kass telefon?
Nja, "kass" kanske inte är rätt ord. Men jämfört med samma typ av telefoner i samma prisklass (t ex Iphone och androidtelefoner från Sonyericsson ellr HTC) är Nokia N8 klart sämre, till stor del beroende på ett bristfälligt operativsystem.

När det gäller "vanliga" mobiler så brukar Sonyericssons modeller med beteckning som börjar på C ha hyfsade kameror.
 

MrGiant

Aktiv medlem
Problemet med mobilkameror är väl att dom är så sega...

Har en Sonyeriksson W995 och den tar väl hyfsade bilder ute. Men inne blir det skräp trots sina 8.1 megapixel. Och att ta på barnen brukar vara hopplöst eftersom den är så seg så blir det i 9 av 10 av gångerna suddiga bilder.

För filmning funkar telefonen riktigt bra.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Nokia N8 är definitivt inte "kass". Det är en riktigt bra telefon, även om man helt klart kan ha synpunkter på Symbian som operativsystem. Ett något billigare alternativ med en bra kamera är Nokia C7 (ca 2500 kr).

8MP istället för 12, ingen Xenon-blixt och EdoF ("Full focus") i stället för autofokus, se artikel AAS.
 

Per

Aktiv medlem
Nja, "kass" kanske inte är rätt ord. Men jämfört med samma typ av telefoner i samma prisklass (t ex Iphone och androidtelefoner från Sonyericsson ellr HTC) är Nokia N8 klart sämre, till stor del beroende på ett bristfälligt operativsystem.
Tänker du precisera vad du syftar på, eller var det bara nåt som säljaren sa när du köpte din iPhone?

Alla mobiler har sina för- och nackdelar, så det är bara att botanisera i utbudet och välja utifrån sina önskemål, behov och prioriteringar. Men det är nog rätt klart att kameran på N8an är den vassaste på marknaden idag, och i praktiken fullt jämförbar med en kompaktkamera. Dessutom erbjuder Nokias Symbian^3 en hel del annat som är mer eller mindre unikt och väldigt användbart för fotointresserade.
 

Åland

Aktiv medlem
En sak man skall tänka på vid köp av kameramobil/mobilkamera är om man vill ha blixt för stillbild eller belysning för filmning.

Jag rekommenderar ingen speciell eftersom jag inte följt med just detta segment på ett tag. Själv har jag en gammal Nokia, N82, som jag är jättenöjd med vad gäller kameran.

Det jag ser som svagast hos kameramobiler är tiden från knapptryck till exponering. Ingenting för rörliga motiv.

Mina personliga åsikter förstås. Självklart.

//Johan
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tänker du precisera vad du syftar på, eller var det bara nåt som säljaren sa när du köpte din iPhone?
Jag äger ingen Iphone, var får du sådana konstiga idéer från?

Angående N8 så har den en del egenskaper som jag tycker låter attraktiva och jag har därför tittat ganska noga på den. Men gränssnittet är så tillkrånglat och långsamt att jag skulle få eksem av att använda den dagligen.

Men vi är alla olika. Har man t ex inte erfarenhet från en lite bättre smartphone så kan man förmodligen stå ut med N8.
 

Per

Aktiv medlem
Men gränssnittet är så tillkrånglat och långsamt att jag skulle få eksem av att använda den dagligen.
Du kan inte berätta vad det är som är "tillkrånglat och långsamt"?
Men det känns angeläget att få uttrycka det?

Jaja..

Har man t ex inte erfarenhet från en lite bättre smartphone så kan man förmodligen stå ut med N8.
Har man som fotograf erfarenhet av N8 kan jag lova att det skulle vara svårt att byta ner sig till en mobil med sämre kamera, och utan USB-otg.
 

Per

Aktiv medlem
Urk, så mycket pengar vill jag hellre lägga på objektiv eller annat till min riktiga kamera.
N8an ÄR nåt till din riktiga kamera också! Med hjälp av den kan du redigera och maila eller ladda upp bilderna från systemkameran till Facebook etc direkt när du tagit dom! Dessutom blir den en mobil backup-enhet. Hur kul och användbart som helst!
 

Per

Aktiv medlem
Jag är ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vill du att jag ska definiera ordet "långsamt"?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina läsproblem, men det är lugnt, jag tror det är uppenbart för alla att du inte har en susning om hur en N8 fungerar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dina läsproblem....
Nu börjar kanske diskussionen bli lite fånig (jag får en känsla av att jag trampade på en väldigt öm tå när jag kritiserade N8, men förstår inte riktigt varför -- det är ju bara en telefon, inte någons barn).

Men när det gäller "läsproblem" är det nog inte jag som behöver hjälp.
Jag sa:
Men gränssnittet är så tillkrånglat och långsamt att...
Varefter du sa:
Du kan inte berätta vad det är som är "tillkrånglat och långsamt"?
 

-vargen-

Medlem
LG Optimus 2X har en väldigt bra mobilkamera, dock kanske värdelöst plastskydd på baksidan som kan bli repigt, men i övrigt väldigt rapp och ger bra bilder.. den är dessutom en av de vassaste mobiltelefonerna som finns just nu till det absolut bästa priset.
 

Per

Aktiv medlem
Nu börjar kanske diskussionen bli lite fånig ..
Instämmer i fånigheten - det blir lätt så när det ska tyckas så där lite raljerande och svepande, utan kunskaper eller erfarenheter som backar upp. Om du bara kunde utveckla och exemplifiera vad du menar så kanske det kunde vara till glädje för någon? Eller tycker du att ditt utlåtande om vilket alternativ som är 'kass' och vilket som är 'mycket bra' ska uppfattas som uttömmande och tillräckligt för TS?

Själv tycker jag det är helt meningslöst att försöka härleda att den ena eller andra mobilen skulle vara generellt bättre eller sämre - i själva begreppet 'smartphone' ligger att det är verkliga multipryttlar med fantastiskt potential att fixa massor av våra elektroniska vardagsbehov, och eftersom vi alla är olika (tack och lov) så blir absoluta slutsatser enbart bekräftelser på trångsynthet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Billig bör nog definieras för att något vettigt svar ska kunna ges.
Sedan är det nog snarast att leta efter minst usel och inte bäst misstänker jag. ;)
 

mapem

Aktiv medlem
Kanske inte så jättebillig, men min Ericsson X10i tar förbluffande bra bilder. Duger bra som "nödkamera". Som filmkamera är den usel dock tycker jag, fast jag sett tester som tycker den är bäst bland mobiler på detta.
 
ANNONS