Annons

Uppföljare TG-7?

Utramat

Medlem
Jag är intresserad av Olympus / OM System TG-7, den hade passat mitt nuvarande sätt att fotografera väldigt bra. Men efter att ha använt och förbrukat ett flertal Canon S100 sedan den lanserades 2011, en suverän ultrakompaktkamera, känns det fjuttigt och nesligt att lägga ganska mycket pengar på en fabriksny större kompaktkamera utan att få något som är bildmässigt bättre efter alla dessa år. mycket är det inte värt med stöt- och vattentålighet.

Jag har sneglat lite på Canons SX740, det närmaste S100 som finns idag. Den är väldigt snygg, åtminstone den silverfärgade varianten, och knapputformningen är samma som S100 vad jag kunnat se, vilket är väldigt bra. Den är bildmässigt förkrossande överlägsen och t.o.m. aningen billigare. Det som avhåller mig från köp är att den saknar GPS eller Galileo och inte har stöd för SDUC-minneskort, två för mig väldigt viktiga egenskaper. Jag vill ha många bilder i kameran samtidigt för att kunna bläddra fram något från senaste tiden, och sedan en tid använder jag 256 GB stora minneskort. Att då ta fotografier som är nästan dubbelt så stora men inte kunna använda den senaste lagringstekniken för att få plats med lika många bilder som jag är van vid är ett köphinder.

Så jag tänker att det kanske kommer något nytt snart. Jag har bott under en sten senaste decenniet och inte hängt med i den lite oväntade utvecklingen. Tydligen har kompaktkameror långsamt tynat bort, vilket varit väntat, men nyligen fått ett plötsligt uppsving i popularitet. Begagnatpriserna är galna, vilket är främsta anledningen till att ännu en S100 inte känns så lockande längre och jag kikar på nya kameror.

Canon har precis vaknat till och återlanserat sin SX740 efter att de låtit hela S-serien falla i glömska. SX740 Lite Edition (?) är så ny att den inte går att köpa, så där kommer inget att hända. Men TG-7 är lite gammal. Den kom 2023, men är egentligen bara en ommärkning av TG-6 som kom 2019 från Olympus till det usla företagsnamnet OM System. TG-6 i sin tur är bara en putsning av TG-5 som kom 2017, med lite bättre mjukvara och en bättre monitor. TG-4 kom 2015 och var första modellen i serien med råformat. På den tiden var 12 megapixlar fortfarande norm. Enligt detta mönster borde en ny modell komma snart.

Här har OM System sin stora chans att slå sig fram! TG-7 tycks inte sälja något vidare trots hög efterfrågan på kompaktkameror. Jag tror att den låga upplösningen gör att den upplevs som förlegad. Jag har mycket små krav på upplösning, men .t.o.m. jag tycker den är för klen i det, så då ratas den nog stenhårt av alla andra. Med bara lite högre upplösning, så att den åtminstone seglar förbi 14 år gamla "vanliga" kompaktkameror och även ner till 2 år gamla lyxtelefoner, hade det varit ett självklart köp för mig och hamnat på radarn hos många många fler. En renodlad kamera måste ju vara klart bättre än en smarttelefon för att folk ska vara intresserade.

Tillägg 26 april: Det faktum att det i skrivandets stund inte finns någon produktsida för TG-7 här på Fotosidan säger en hel del om dess svaga dragningskraft. Men jag håller på att skapa en ;) Den tycks ändå vara tämligen hyllad av expertisen, och senaste tidens uttalanden från OM System och deras strategiska riktning med att göra sina kameror tåliga mot hård hantering och miljö tyder på att TG har en självklar plats i deras produktportfölj.

Hur ser framtiden ut? När kan det tänkas komma en nyare modell TG? Kommer det ens en? Eller lurar jag bara mig själv? I praktiken har både Canon och Olympus / OM System kvar samma kompaktkameror nu som år 2018. Är jag helt ute och cyklar? Vad är era tankar om detta?

Senast ändrad:
Hej
Jag har en TG5 och ser inte mycket nytt i TG7.
Numera följer TG5'an bara med som en reserv till min Sony RX100vii eller att jag vill fota nere vid stranden eller andra tuffa ställen.
Vill du fota macro så är TG-kamerorna oslagbar.

Jag hade en TG-5 ett tag, men den höll inte måttet bildkvalitetsmässigt. Det vore fantastiskt om de gjorde en med micro 4/3-sensor och en fast 15mm eller så.

Hej
Jag har en TG5 och ser inte mycket nytt i TG7.
Numera följer TG5'an bara med som en reserv till min Sony RX100vii eller att jag vill fota nere vid stranden eller andra tuffa ställen.
Vill du fota macro så är TG-kamerorna oslagbar.
Jag hade en TG-5 ett tag, men den höll inte måttet bildkvalitetsmässigt. Det vore fantastiskt om de gjorde en med micro 4/3-sensor och en fast 15mm eller så.
Tack för era synpunkter! Hmm, det låter inte så lovande. Tycker ni TG-5 är bättre eller sämre bildkvalitetsmässigt än S100?

Jag tolkar det som att ni i stort sett håller med. Problemet för mig är att jag inte alls gillar sådana "skrymmande" kompaktkameror. TG:n går bra för att jag då slipper ha ett fodral.

Insåg idag att väntan på en TG-8 kan bli som väntan på en ny Mac mini år 2008.

Canon sx740 HS har stöd för SDXC som kan ta minnes kort på upp till 2TB. Så varför behöver du SDUC som klarar 128TB om minnas kortet är på 128GB?

Canon sx740 HS har stöd för SDXC som kan ta minnes kort på upp till 2TB. Så varför behöver du SDUC som klarar 128TB om minnas kortet är på 128GB?
Jag läste att S100 maximalt hanterar 256 GB stora kort, därför antog jag att det var gränsen för SDXC. Men det här ställer ju saken i en annan dager. Då är det bara GPS eller Galileo som fattas, och TG ligger ännu pyrare till. Finns det någon apparat med blåtand annat är smarttelefon som kan tillgodose den datan?

Men jag gillar verkligen TG-grejen och utseendet. Ju mer jag läser om den desto coolare känner jag att den är. Kan de "bara" fixa en bättre sensor så är saken klar.

Hur ser det ut på rykteshimlen för OM System? Och hur ser det ut helt allmänt för firman?

Förresten, kompaktkamerahysterin är kanske påväg bort, för nu slutade en S100 på "bara" 1030 kronor https://www.tradera.com/item/342564...64&itemId=672129959&slug=canon-s100-bra-skick

Kvaliteten på bilderna är för mig på TG, nästan oanvändbara då jag printar mycket och är van vid aps-c och fullframe.. Köp hellre en Sony RX100 (1 inch ) med vattenhus. Jag önskar Ricoh kom ut med en vattentät GR (aps-c). Tog med mig min frus TG på Roskildefestivalen och ett antal surf sessions i Varberg men det var inte många bilder att hurra för. T.om min engångs 35mm kamera skapade bättre bilder.

Jag har aldrig förstått varför Olympus sänkte antalet Megapixlar till 12 i TG-5. Jag håller kvar i min TG-4 (16 megapixlar) ett tag till. Den har suverän optik och RAW - två saker som jag uppskattar!

Tack för era synpunkter! Hmm, det låter inte så lovande. Tycker ni TG-5 är bättre eller sämre bildkvalitetsmässigt än S100?

Jag tolkar det som att ni i stort sett håller med. Problemet för mig är att jag inte alls gillar sådana "skrymmande" kompaktkameror. TG:n går bra för att jag då slipper ha ett fodral.

Insåg idag att väntan på en TG-8 kan bli som väntan på en ny Mac mini år 2008.
Jag har inte använt just S100, däremot S90 och G10, och TG-5 är väl ganska jämförbar. Den är inte direkt dålig, och i vissa lägen gillar jag den, åtminstone på bas-iso. Det finns inte riktigt något jättebra i genren tyvärr. Jag landade till sist på en gammal Nikon AW-1 för de behoven. De har verkligen en chans att göra något riktigt vasst här.

Senast ändrad:
För några veckor sedan slog jag till på en begagnad TG-4, och jag blev faktiskt positivt överraskad, för jag hade faktiskt lite låga förväntningar. Har inte hunnit studera bilderna så noggrant ännu, men vitbalans och färger är över förväntan, medan detaljrikedomen är en aning nedslående men fungerar för mig. Tillägg 9 juni 13:08: Kanske var det därför de minskade upplösningen, och kanske har jag lurat mig själv med att gå efter den äldre med 16 MP istället för nyare med 12. Det är bättre än en gammal iphone i alla fall, och jag har alltid levt med tankesättet att om jag verkligen vill ha högkvalitativa bilder är det systemkamera som gäller. Makrofunktionen var otrolig! Jag har inte brytt mig om den saken förut, men när den ändå finns har man provat på en del, och jäklar vad fränt!

Nu finns en produktsida för TG-7 :)

GPS via smarttelefon och bluetooth fniss sid 173 i manualen:
Märkligt att den funktionen finns på TG-7 när den redan har GPS inbyggt. Och så har jag ingen smarttelefon ändå. Fniss ;) Fungerar det likadant på Canon SX740?

Kvaliteten på bilderna är för mig på TG, nästan oanvändbara då jag printar mycket och är van vid aps-c och fullframe.. Köp hellre en Sony RX100 (1 inch ) med vattenhus. Jag önskar Ricoh kom ut med en vattentät GR (aps-c). Tog med mig min frus TG på Roskildefestivalen och ett antal surf sessions i Varberg men det var inte många bilder att hurra för. T.om min engångs 35mm kamera skapade bättre bilder.
Tack för dina synpunkter! Jag känner att det är väldigt olika kameror du jämför mellan. En smällfet apparatur mot en anorektiker i bombdräkt ;) Tillägg 9 juni 13:08: S100 är inte så hiskeligt högkvalitativ med dagens mått heller. Jag hade inte anförtrott en sådan till saker där man vet att det ska skrivas ut stort.

Roskilde låter som det perfekta användningsområdet, åtminstone om man planerat leva på ett flak öl eller två. Då överlever den pissrännorna ;) Minns jag hade med mig en Fujifilm kompakt som var ny på den tiden, med deras speciella sensor, men den höll inte måttet, så återlämnandes. Kommer inte alls på vad det hette. Och ja, TG:n lämnar lite att önska skärpemässigt.
Tillägg 9 juni 13:08: S100 var sprillans ny för mig då, så jag ville inte riskera den på Roskilde. Fujin hade en EXR-sensor. En F200 tror jag, möjligen F300.

Jag har aldrig förstått varför Olympus sänkte antalet Megapixlar till 12 i TG-5. Jag håller kvar i min TG-4 (16 megapixlar) ett tag till. Den har suverän optik och RAW - två saker som jag uppskattar!
Kanske för att optiken inte är så skarp ändå. Eller bara för att spara pengar. Men det är dags för en ny nu, 6 och 7 har varit med sen 2019.

Jag har inte använt just S100, däremot S90 och G10, och TG-5 är väl ganska jämförbar. Den är inte direkt dålig, och i vissa lägen gillar jag den, åtminstone på bas-iso. Det finns inte riktigt något jättebra i genren tyvärr. Jag landade till sist på en gammal Nikon AW-1 för de behoven. De har verkligen en chans att göra något riktigt vasst här.
Tack för det! Vad hade du valt idag?

Ja, de har verkligen en chans! Det verkar ju vara Olympus, f'låt, OM Systems (jisses Amalia…) strategi att göra vädertåliga kameror. Tänk en med 20 MP och tillhörande bildkvalitet, hade ju knäckt SX740 :D

Senast ändrad:
Jag har en Olympus TG6. Jag flera andra kameror, men Olympus-kamerna är den som jga tagit mest bilder med av alla de sista fem åren. Jag använder den i mitt inventeringsarbete av insekter. Det är en makrofunktionen kombinerat med stackingfunktionen och makro-led-bilxt som gör den så suverän .dDet finns inget som motsvarar detta på marknaden. Den är helt unik och en fantastisk makrokamera! Jag har nog tagit 50 000 bilder använder INaturalist och Artportalen) och kamerna fungerar bra ännu. Jag är noggran med gumitätningarna för batteri och minneskort, vilket verkar vara en svag punkt.
Vanliga bilder tar jag sällan med denna kamera. Den är usel på motljusbilder, och upplösningen skulle kunna vara bättre. När min TG6 går sönder tänker jag köpa en ny omedelbart, om TG7 är tillgänglig, eller efterföljare.

Tack för det! Vad hade du valt idag?

Ja, de har verkligen en chans! Det verkar ju vara Olympus, f'låt, OM Systems (jisses Amalia…) strategi att göra vädertåliga kameror. Tänk en med 20 MP och tillhörande bildkvalitet, hade ju knäckt SX740 :D

Bra fråga, jag tycker det saknas riktigt bra alternativ. Jag hade nog faktiskt försökt leta upp en AW-1 igen (min funkar tack och lov fint). Det enda jag kan komma på som kommer nära är Leicas undervattenskamera och den är både gammal och dyr. Av småkompakterna hade ändå TG-serien legat bäst till. Jag har livat upp några gamla TG-5-filer med Adobes denoise och sånt, och det hjälper en hel del.

Min kompis som är professionell dykare och gör ett stort fotoprojekt om sitt arbete använder, förutom Nikon D500 i dykhus, en enkel Sony RX100 i dykhus, och han älskar den senare.

Bra fråga, jag tycker det saknas riktigt bra alternativ. Jag hade nog faktiskt försökt leta upp en AW-1 igen (min funkar tack och lov fint). Det enda jag kan komma på som kommer nära är Leicas undervattenskamera och den är både gammal och dyr. Av småkompakterna hade ändå TG-serien legat bäst till. Jag har livat upp några gamla TG-5-filer med Adobes denoise och sånt, och det hjälper en hel del.

Min kompis som är professionell dykare och gör ett stort fotoprojekt om sitt arbete använder, förutom Nikon D500 i dykhus, en enkel Sony RX100 i dykhus, och han älskar den senare.
Mja...RX100 dök upp runt 2012 mins inte exakt nu, då med tanke på att yrkesfotografer ofta ägde Canons berömda G-kameror som var extra påkostade på sin tid, RX100 rörde om på den tiden just för att den hade en 1tums sensor, det blev stor skillnad mot den lilla sensorn som var vanlig på den tiden, Pentax hade också några riktig bra lite större kompakter. Det fans också en del modeller på den tiden som klarade att ta makrobilder från 1cm, tror StenÅke hade någon modell som klarade av det, capris,caprillo eller vad den nu hette.

Mja...RX100 dök upp runt 2012 mins inte exakt nu, då med tanke på att yrkesfotografer ofta ägde Canons berömda G-kameror som var extra påkostade på sin tid, RX100 rörde om på den tiden just för att den hade en 1tums sensor, det blev stor skillnad mot den lilla sensorn som var vanlig på den tiden, Pentax hade också några riktig bra lite större kompakter. Det fans också en del modeller på den tiden som klarade att ta makrobilder från 1cm, tror StenÅke hade någon modell som klarade av det Rico capris,caprillo eller vad den nu hette.

Mja...RX100 dök upp runt 2012 mins inte exakt nu, då med tanke på att yrkesfotografer ofta ägde Canons berömda G-kameror som var extra påkostade på sin tid, RX100 rörde om på den tiden just för att den hade en 1tums sensor, det blev stor skillnad mot den lilla sensorn som var vanlig på den tiden, Pentax hade också några riktig bra lite större kompakter. Det fans också en del modeller på den tiden som klarade att ta makrobilder från 1cm, tror StenÅke hade någon modell som klarade av det, capris,caprillo eller vad den nu hette.
Ja, RX100-serien är absolut en kioskvältare, och det är välförtjänt. Riktigt bra kvalitet i fickformat. Canon G7X också, som nu tyvärr är omöjlig att få tag på till rimligt pris.

Själv använder jag en Sony ZV-1 som kompaktkamera. Den är helt okej men lite småbökig att använda. Valde den över RX100 pga blixtsko och lägre pris.

Ja, RX100-serien är absolut en kioskvältare, och det är välförtjänt. Riktigt bra kvalitet i fickformat. Canon G7X också, som nu tyvärr är omöjlig att få tag på till rimligt pris.

Själv använder jag en Sony ZV-1 som kompaktkamera. Den är helt okej men lite småbökig att använda. Valde den över RX100 pga blixtsko och lägre pris.
Okej, RX100 II fick blixtsko också andvändbar för elektronisk sökare eller riktad mikrofon. Sedan blev dom utan blixtsko men nyheten var popupsökaren, trean var populär med sitt fina objektiv. Det smidiga var den rejäla räfflade ringen runt objektivet där man kunde justera bländare eller tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto