Annons

Ett streck i bilden...

Produkter
(logga in för att koppla)

foxxer

Ny medlem
Hej

Jag har en Nikon D40 med orginal objektiv den är ca 2 år gammal.
När jag tar bilder med din så får jag ett grönt tunt sträck i bilden så jag stör mig väldig mycket på!
Någon som kan veta vad deta är för fel på min kamera, är det objektivet eller e det kameran som e kass?
Kan jag fixa det själv på något sätt?
sträket är en bit in på bilden från vänster.
Lade upp en bilde men syns nog inte där :(

Tack på förhand

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    8.5 KB · Visningar: 261
Hej

Jag har en Nikon D40 med orginal objektiv den är ca 2 år gammal.
När jag tar bilder med din så får jag ett grönt tunt sträck i bilden så jag stör mig väldig mycket på!
Någon som kan veta vad deta är för fel på min kamera, är det objektivet eller e det kameran som e kass?
Kan jag fixa det själv på något sätt?
sträket är en bit in på bilden från vänster.
Lade upp en bilde men syns nog inte där :(

Tack på förhand

Nej, du får nog ladda upp en bild i 100% storlek om vi skall se strecket. Men från vad du besktiver så är det strul med sensorn. Objektivet är iallafall oskyldigt om linjen är konstant och helt rak.

Nej, du kommer inte att kunna fixa det själv.

ok.
Ja sträcket är konstant:(
Kostar det mycket att fixa? är det lönt att fixa? Det är inget man själv bara kan ren göra då på något sätt?!:p

ok.
Ja sträcket är konstant:(
Kostar det mycket att fixa? är det lönt att fixa? Det är inget man själv bara kan ren göra då på något sätt?!:p

Det är inte smuts, det är ett elektronikfel. Jag skulle tro att du kikar på en reparationskostnad på minst 6.000 - 7.000kr

Kontakta Lasses Kameraservice och fråga vad ett sensorbyte för D40 kostar.

EVENTUELLT kan de "mappa" bort felet, (man fuskar då fram bilddata från kringliggande punkter för att dölja problemt) det kostar mindre, men kan inte göras på hur många pixlar som helst.

Tackar så jätte mycket för svaren!!!
Blir nog en annan kamera då det lätt mycket för att fixa till den.

ANNONS
Götaplatsens Foto