Annons

AF Nikkor 50 mm f/1,8 D

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanSc

Ny medlem
Hej
Jag har precis köpt ett nytt objektiv till min D3000.
Men jag kan bara ställa och låsa bländarringen på 22.
När jag ställer den på annat så står det: Lås objektivets bländarring på värdet för minsta bländare, alltså 22.

En andra fråga:
Det står ju att det är autofocus, men jag kan inte använda AF.
Kan det vara så att jag möjligtvis saknar AF-motor i kamerahuset?

/Johan

Hej
Jag har precis köpt ett nytt objektiv till min D3000.
Men jag kan bara ställa och låsa bländarringen på 22.
När jag ställer den på annat så står det: Lås objektivets bländarring på värdet för minsta bländare, alltså 22.

Du ska använda kamerans inmatningshjul för att ändra bländare (ev ihop med knapp beroende på läge). Bländarringen ska stå låst på f/22. Vrider du på bländarringen så vet kameran inte vilken bländare som är inställd och kan således inte exponeringsmäta ordentligt.

Bländarringen är främst till för kameror som inte kan styra den från huset. Dock går den även att använda på mer avancerade DSLR som har stöd för mätning med AI-objektiv om man ställer in dem på det.

En andra fråga:
Det står ju att det är autofocus, men jag kan inte använda AF.
Kan det vara så att jag möjligtvis saknar AF-motor i kamerahuset?

Precis, du har ingen AF-motor i huset och därmed fungerar inte autofokus med det aktuella objektivet. Nikon har nyligen presenterat en AF-S 50/1,8G som fungerar fullt ut med ditt hus. Dock är det lite dyrare och har ännu inte nått marknaden. Jag har för mig att det ska dyka upp i juni.

Du ska ha objektiv med AF-S eller DX i namnet om du vill ha AF.

Pytteliten korrigering: Det är bara AF-S som gäller för inbyggs AF-motor. Det finns visserligen bara ett DX-objektiv som saknar AF-S motor (10,5 mm fisheye) men DX i sig har ju inget med motorn attt
göra utan talar om vilken sensorstorlek objektivet är anpassat för.

ANNONS
Götaplatsens Foto