UNIGUN
Aktiv medlem
Bättre fokus? Utveckla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Man använder samma autofokusmodul vid filmning som vid stillblidsfoto eftersom spegeln är genomskinlig och alltid nere så att mätningen kan ske hela tiden under filmning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bättre fokus? Utveckla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, objektiven blev ju inte sämre för att han använde dem på en bättre kamera. Vid samma storlek på bilderna måste de från D7000 varit minst lika bra som de från D80.
Däremot kan man ju vid extrema förstoringar av D7000-bilderna se vissa brister i objektiven som man inte kan se i D80-bilderna -- eftersom den kameran har för dålig upplösning.
Jag tror att både D4 och D400 kommer att vara i fullstort sensorformat.
Se på D3x. I beskuret läge så blir det ändå 10,5 mpx, fullt tillräckligt och i framtiden så lär ju antalet pixlar öka.
Eftersom d7000 blev så avanserad så tror jag att den kommer att bli toppmodellen för renodlade Dx kameror.
D7000 kan inte ersätta en DX D400 av tre skäl.
1) D7000 saknar många av de egenskaper och prestanda som ett proffs önskar i en DX DSLR tex hastighet och buffert samt ergonomi,
2) Canon har 7D och kommer med säkerhet att lansera en uppföljare. Nikon har inte råd att ge upp topp-APS-C-segmentet till Canon,
3) En FX DSLR kommer aldrig att kunna ge samma effektiva räckvidd som en DX DSLR samt har ett mycket högre pris. En 24 MP DX D400 för 15.490 kr (Cyberphotopris) motsvarar mer än en D5x FX på 48 MP kommande 2016 för mer än 4 gånger priset. Dessutom krävs då beskärning eller DX-läge med försämrad sökarbild.
Att förstå vissa av dina inlägg är som att försöka förstå en djup pink floyd låt utan att ha rökt på... Inte för att jag har rökt på eller kommer att göra, jag försöker bli klok på dina uträkningar och din förmåga att se in i framtiden a la nostradamus.
Det var synd att höra.
Jag hade hoppats att få två i en i ett prohus för jag vill ha både ff och dx.
Det får bli en d7000 och senare en d800.
Men jag ska tillägga att det finns rykten om att d400 ska bli med ff enligt nikonrumors och youtube.
Jag har inte Teodorians teoretiska kunskaper, men när det gäller att förutse Nikons uppdatering
av sitt kamerabestånd finns det en rimligt klar linje genom åren som går att extrapolera. Thom Hogans förutsägelser http://bythom.com/2011predictions.htm har likheter med T:s eller om det är tvärtom ; )
Jag tror för övrigt inte ett ögonblick att D400 kommer att vara något annat än DX.
Vad skulle efterföljaren till D700 vara om efterföljaren till D300 skulle vara FX? I dagsläget är de ju mycket lika förutom sensorstorleken.
Sedan är det väl skillnad på att tillgodogöra sig alla 24 mpix och att få minst lika bra bilder med samma teknik som man tidigare fick med 12 mpix?
Vad skulle efterföljaren till D700 vara om efterföljaren till D300 skulle vara FX? I dagsläget är de ju mycket lika förutom sensorstorleken.
Sedan är det väl skillnad på att tillgodogöra sig alla 24 mpix och att få minst lika bra bilder med samma teknik som man tidigare fick med 12 mpix?
Antingen så är det sensorn som sätter gränsen för bildkvaliteten tex ifråga om upplösning eller så är det objektivet.
Ju bättre och "kraftfullare" (fler MP) sensorer Nikon tar fram desto bättre objektiv krävs. Med en 24 MP DX D400 kommer säkert många av de nuvarande objektivens - och även fotografens (!) - brister att bli påtagliga.
För att få skarpa bilder med en 24 MP DX D400 (motsvarande ca 57 MP i FX-formatet) krävs:
1) Perfekt fokusering (snabbt och exakt AF-system, kompetent fokusering av fotografen),
2) Minimal skak- och rörelseoskärpa (tillräckligt korta slutartider, bra VR-system, bra stativ),
3) Bästa möjliga objektiv som klarar upplösningstrycket,
4) Fotografering i raw (för att få ut maximal upplösning i filen),
5) Alltmer skärpning av filen då sambandet är att ju större bildstorlek desto mer skärpning krävs.
Självklart grundar jag mina antaganden på en samlad bild av andras förutsägelser baserade på okända källor av okänd kvalitet.
Kvarstående argument för FX blir då alltmer extrema ISO-tal och vid de få tillfällen då minimalt skärpedjup behövs.
Varför har inte extrema ISO-tal fått tillägget "få tillfällen" som skärpedjupspreferensen? Det känns som att du är lite vinklad
Lika väl som det finns fotografer som tillbringar större delen av tiden i murriga inomhushallar så finns det fotografer som ständigt jobbar med sin bokeh och korta skärpedjup.
Jag kanske missförstår dig nu, men allt annat lika (dvs. samma objektiv, fotograf, motiv och övriga förhållanden) så kan väl knappast bilderna bli sämre om man byter till ett kamerahus med en bättre sensor?!
Om objektivet är den svaga länken och begränsar upplösningen kan man inte tillgodogöra sig den pixeltätare sensorn.
Om varken objektivet eller någon annan faktor begränsar sensorn ger den extra upplösningen givetvis möjligheter att få fram mer detaljrikedom i motiv som rymmer sådana, beskära mer eller skriva ut större.
Jag tror att det är betydligt oftare som DX-fotografer upplever att egenskaperna på högsta ISO-talen är mer begränsande än skillnaden i möjligt kort skärpedjup när fasta objektiv nyttjas på f1.4 i förhållande till en FX DSLR.





