Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d3100 "fokuspunkter" problem (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Aja_M

Medlem
Hej alla!
Har en ny Nikon d3100 med medföljande 18-55mm VR optik. Jag har märkt på min kamera att när jag ställer in "enpunktsfokus" och väljer mittenpunkten "spiller" den röda punkten över på fokuspunkten över och under den i mitten.

Alltså punkten i mitten tänds och halva punkten över och under mittenpunkten tänds likväl.

Detta händer inte när jag flyttar runt punkten "manuellt" utan bara när kameran skall autofokusera.

Har även testat med mitt 35mm 1.8f objektiv och detta kvarstår...

Beter sig era kameror såhär med eller bör jag byta min kanske?

Tack på förhand mvh//Anders

Fokusområde

Jag kan tänka mig att fokusområdet är något större än den lilla pricken i mitten. Eventuellt är din kamera väldigt noggrann, i sin angivelse av hur stort fokusområdet verkligen är:) Har du problem med skärpan på bilderna?

Jag kan tänka mig att fokusområdet är något större än den lilla pricken i mitten. Eventuellt är din kamera väldigt noggrann, i sin angivelse av hur stort fokusområdet verkligen är:) Har du problem med skärpan på bilderna?

Njae, inga direkta problem med själva fokusen. Det enda är att det blir lite jobbigt i vissa situationer har jag märkt. Exempelvis imorse när jag var ute och fotade vissa ljusstarka bilder så märkte jag först efter 3-4 tagningar att jag hade lagt fokus på den övre "pricken" (då halva lös rött) istället på mittenpricken som kameran var inställd på (som med lyser rött). Då blir ju det felfokuserat per "automatik" så att säga (jag valde fel punkt) :)

Det är ju bara när kameran är inställd på att fokusera på en prick, mitten pricken som detta uppstår, väljer jag någon annan punkt så lyser bara den valda punkten till....

Tänkte med först att det kanske skall vara såhär, kameran kanske visar var fokusen "spiller över" så att säga men då borde det ju vara ett konsekvent beteende vilken punkt jag än väljer kan jag tycka....

Eventuellt är din kamera väldigt noggrann, i sin angivelse av hur stort fokusområdet verkligen är:)
Tvärtom, skulle jag tro. Det är en lågprismodell där givetvis komponenter och toleranser inte håller allra högsta kvalité. Att ljuset från en fokuspunkt "spiller över" lite på någon av de andra är inget att bry sig om.

Tvärtom, skulle jag tro. Det är en lågprismodell där givetvis komponenter och toleranser inte håller allra högsta kvalité. Att ljuset från en fokuspunkt "spiller över" lite på någon av de andra är inget att bry sig om.

Jo det förstås.... Visst är det en instegsmodell, vill helst bara veta att det inte är något fel på just min kamera....

Någon annan med en D3100 som kan säga hur det ser ut med eran kamera?

Jo det förstås.... Visst är det en instegsmodell, vill helst bara veta att det inte är något fel på just min kamera....
Om det är ett fel eller inte att fokuspunkternas ljus inte är så avgränsat som man skulle vilja, handlar väl mest om en lek med ord. Men jag tror inte att det kan anses vara ett fel i den meningen att det åtgärdas på garantin. Fast du kan ju alltid gå till stället där du köpt kameran och diskutera saken med dem.

Någon annan med en D3100 som kan säga hur det ser ut med eran kamera?

Jomen det känns inte helt obekant....alltså jag tror mig ha varit med om samma sak. Har dock inte brytt mig speciellt (eftersom jag ju har koll på vilken punkt jag valt)...

Kan kolla närmare ikväll och se om jag hittar något slags konsekvens i det.

Jomen det känns inte helt obekant....alltså jag tror mig ha varit med om samma sak. Har dock inte brytt mig speciellt (eftersom jag ju har koll på vilken punkt jag valt)...

Kan kolla närmare ikväll och se om jag hittar något slags konsekvens i det.

Tack gör gärna det! Bara så jag vet om det är "standard" på modellen eller ej!

Det kan ju vara värt att påpeka att indikationen i sökaren inte har någon egentlig koppling till själva autofokussensorerna, förutom just som en indikation.

Så, nu har jag äntligen kollat och jodå. När jag ställer in mittenpunkten så markeras även hälften av punkterna ovanför och under.

Sedan verkar "hörnpunkterna" också vara sammankopplade på liknande sätt.

Bara en fundering: det är inte så att de andra punkterna som lyser upp är sådana som ligger på samma avstånd?

Så, nu har jag äntligen kollat och jodå. När jag ställer in mittenpunkten så markeras även hälften av punkterna ovanför och under.

Sedan verkar "hörnpunkterna" också vara sammankopplade på liknande sätt.

Jepp precis samma här. Tack för att du tog dig tid att kolla!

Går det inte som på bl.a D80 att ändra storlek på på fokusområdet? Finns normal och vid zon på den i alla fall.

Går det inte som på bl.a D80 att ändra storlek på på fokusområdet? Finns normal och vid zon på den i alla fall.
Jo det finns flera olika inställningar på autofokusen...men det är inte det som är problemet här ...

Jag har märkt på min kamera att när jag ställer in "enpunktsfokus" och väljer mittenpunkten "spiller" den röda punkten över på fokuspunkten över och under den i mitten.

Alltså punkten i mitten tänds och halva punkten över och under mittenpunkten tänds likväl.

Kollade med min D3100 också nu och visst är det så.
Det verkar som att det spiller över lite olika på översta punkten jämfört med understa.
Så det känns mer som ett spill som egentligen inte är menat som feature än en sak som är medvetet tillagd.

Kollade med min D3100 också nu och visst är det så.
Det verkar som att det spiller över lite olika på översta punkten jämfört med understa.
Så det känns mer som ett spill som egentligen inte är menat som feature än en sak som är medvetet tillagd.
Jovisst är det en miss. Jag försökte vara lustig när jag kallade det för feature. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto