Annons

Fråga - Fågelbeteende

Produkter
(logga in för att koppla)

cango

Avslutat medlemskap
Såg något märkligt idag.

se bilderna. 3 olika arter - rödhake (unge) talgoxe och pilfink. De lade sig på några träplank som fanns inne i skogen. Rödhaken och talgoxen lade sig platt med utsträckta vingar. Pilfinken satt lite lutad med magen ut mot solen. Detta upprepades flera gånger och av olika rödhakar (3 st ungar) samt en del talgoxar .

Först trodde jag att de ville ha nån form av rengörning av myror (sprutar myrsyra, eller vad de gör), då jag sett myror däromkring. Men under hela tiden jag observerade fann inte en myra synlig.

Ännu lustigare var det att se ena talgoxen på en gren (se bild) där han lutar sig mot solen(?) och sträckte stjärtfjädrarna samtidigt. Detta upprepades även av en rödhake på annan pinne, men den fick jag inte med på bild.

Kan det vara så enkelt att de solade?(säkert/kanske med rengörande/parasiter -syfte - eller?) När solen gick i moln höll de inte på så här. De såg inte blöta eller så - såsom om de badat precis. Har sett badade fåglar förr, och aldrig sett de torka sig så här i solen.(om det är det detta skulle handlat om)

Nån som har nån ide?
mvh

Bilagor

• XZ177225.JPG
    XZ177225.JPG
    83 KB · Visningar: 540
  • XZ177210.JPG
    XZ177210.JPG
    93.2 KB · Visningar: 453
  • XZ177354.JPG
    XZ177354.JPG
    69.3 KB · Visningar: 479
  • XZ177219.JPG
    XZ177219.JPG
    94 KB · Visningar: 462
Det första som slår mig är att de torkar sig i solen. Här på västkusten har det regnat en hel del och fåglarna kanske är blöta utan att det syns?
Jag gissar friskt så lita inte för mycket på mig! :D

Det första som slår mig är att de torkar sig i solen. Här på västkusten har det regnat en hel del och fåglarna kanske är blöta utan att det syns?
Jag gissar friskt så lita inte för mycket på mig! :D

Här i Tyresö, söder om Stockholm, så har det inte regnat sen i fredags tidigast, och idag var det soligt med lite blandat molnighet. Men visst, det kan vara möjligt, men jag tvivlar. :)
Tack för att du tog dig tid.

Hehe, jag är lika nyfiken som du och gissar bara. Ska bli kul att se om någon annan vet vad de sysslar med. Följer tråden med spänning!

Dom "solar" sig helt enkelt. Sol tillför vitaminer såsom det gör för människor samt att starkt solsken förmodligen minskar besvären av fågellöss.

/Oscar

Har heller ingen susning,men jag gissar att även fåglar behöver D-vitamin för att bilda benmassa.

Ja, D-vitaminbehovet inbegriper väl även pippisar :)

Dock så flyger de ju runt i sol å skugga dagarna i ända att jag inte tänkt att de skulle behöva sola just för det ändamålet. Det som jag reagerar på, är väl att jag aldrig sett detta ske innan idag. (detta är en matning jag besökt veckovis- ibland dagligen i snart ett år) Om det handlar om ett så allmängiltigt behov som d-vitamin, så tänker jag att man borde sett det mer ofta. Men troligtvist inte - det är ju inte så att man följer dom överallt, så nog är det så att det kan ske där/när man inte ser.

Roligt var det att se de olika arterna ligga så tätt bredvid varandra. Som om de jämförde bikinilinje eller biceps... ;-)

Lustigt är det i alla fall.

Nja,jag trodde att alla var ungar. Läste slarvigt.

Du kan faktiskt ha rätt där. Pilfinkarna såg jag inte så bra, då de lutade sig ifrån mig, men jag vet att det är ett gäng juvenila pilfinkar där. Och talgoxarna var ju juvenila med, likaså de tre rödhakarna som höll på. Så där är ju en intressant gemensam nämnare. De växer ju upp fort, så tiden man har att iakta dem i juvenil "form" är ju jämförelsevis kort, så dessa beteende kan ju lätt bli förbisedda, antar jag. Så teorin om d-vitamin verkar kanske stämma (eller troligast åtminstonde)
Tack alla.

ANNONS
Götaplatsens Foto